Magángépek lepték el Davost, miközben a klímavédelemről tárgyaltak a világ vezetői

2020.02.02. 16:07

Felelősség a fenntartható világért - ezzel a címmel tartották meg az idei világgazdasági fórumot a svájci Davosban. Eközben a fórum alatt megduplázódott a magánrepülőgépek száma a helyszínen. Szakértők szerint mintegy 1500-szor utaztak a konferencia ideje alatt, vagyis hozzávetőlegesen akár 18 millió kilogrammnyi többlet szén-dioxiddal is terhelhette a környék levegőjét a klímavédelemmel is foglalkozó konferencia. A V4NA nemzetközi hírügynökség azt is megjegyzi: a világhírű színész, Leonardo DiCaprio, aki klímaaktivistaként rendszeresen felszólal a klímaváltozással kapcsolatban, nemrég 13 ezer kilométert repült magángépével, hogy átvegyen egy környezetvédelmi díjat.

Több száz magánrepülő Zürichbe és Davosba érkezéséről számolt be a világsajtó a davosi fórum alatt, pedig a fotókon látható privát gépek száma még csak meg sem közelítette azt a repülőgép-forgalmat, amelyet a klímavédelem jegyében megrendezett davosi Világgazdasági Fórum résztvevői generáltak. A magánrepülő-járatok lefoglalásában segítő privatfly.com internetes portál szerint a világelit davosi tanácskozása idején a szokásos forgalomhoz képest 1500-zal több járat közlekedett Zürichből és Davosból, ami nagyjából duplája a mindennapokon megszokott forgalomnak.

A portál azt is levezeti, hogy míg egy kereskedelmi repülőjárat egy átlagos 3 órás út során a fedélzetén szállított utasokat számolva fejenként 118 kilogrammnyi szén-dioxidot bocsát ki a levegőbe, addig egy jelentősen alacsonyabb utasszámmal repülő magángépnél ez az arány fejenként eléri a 6030 kilogrammot ugyanilyen távú úton. Ebből az is kiszámolható, hogy ha a davosi világgazdasági fórum 3000 meghívottjának mindegyike csak 3 órát repül magángépen a klímakonferenciára, akkor a környezetvédelem jegyében – meglehetősen képmutató módon – összesen több mint 18 millió kilogrammnyi szén-dioxiddal terhelik a Föld légkörét. Természetesen nem mindenki utazott magángéppel, de mások viszont ennél jóval többet voltak a levegőben privát gépeiken. Ha a világelit tagjai mindannyian kereskedelmi járatokkal utaznának Svájcba, akkor a fórumon akár 76 ezer ember is részt vehetne, akkor sem terhelnék annyira a környezetet, mint a magánrepülőkkel - írta a V4NA.

(a Twitteren közölt Business Insider-kép Davos mellett készült, de még egy előző világgazdasági fórumon, a gépek száma azóta csak nőtt)

Ezt már többször számonkérték a klímavédelemmel kiemelten foglalkozó hollywoodi sztáron, Leonardo DiCaprión is. A klímaváltozást saját alapítványa lobogójára tűző DiCaprio 2016-ban két nap alatt 13000 kilométert repült, hogy a Cannes-i Filmfesztiválról New Yorkba utazzon, hogy átvegyen egy környezetvédelmi díjat,és mivel másnap Cannes-ban szervezett gyűjtést klímavédelemi célokra, azonnal vissza is repült Franciaországba a magángéppel - írja a V4NA a cikkben.

Ugyancsak nehéz volt magyarázatot találni arra is, hogy a Google tavaly júliusban Szicíliában megrendezett klímakonferenciájára Barack Obama volt amerikai demokrata elnök vagy Harry herceg mellett (akik kiemelten védettek, így utazásukat saját országuk titkosszolgálata vagy rendőrsége felügyeli) Katy Perry énekesnő, Orlando Bloom színész és DiCaprio is magángéppel érkezett.

Az olasz sziget repülőterén 114 magángépet számoltak össze a rendezvény idején a helyi sajtó munkatársai. Az eseményt követően a közösségi oldalakon is több ezer támadó megjegyzés érte a rendezvény résztvevőit. Volt, aki némi iróniával megjegyezte: „a Google-nél nem hallottak még a videókonferencia lehetőségéről?"

A davosi fórum szervezői maguk is érezték az erőteljes ellentmondást, így azzal próbálták elejét venni a bírálatoknak, hogy kiadták a jelszót: az idei davosi találkozót a teljes karbonsemlegesség jegyében tervezik megtartani. A többi között több elektromos autó szolgálatba állításával, helyi ételkínálattal, illetve nem állati proteinből készült élelmiszerrel akarták ezt elérni. A bírálók azonban hangsúlyozták: ezekre nem is lenne szükség, ha a résztvevők nem magángépeken érkeznének. A privát repülők a probléma részei. 

Klaus Schwab, a tanácskozást szervező svájci nonprofit alapítvány elnöke, a Világgazdasági Fórum alapítója pedig bejelentette, állami és magántámogatások felhasználásával tervez elindítani egy projektet, amelynek keretében az évtized végéig ezermilliárd fát ültetnének. Ez azonban nem ellensúlyozza a szén-dioxid-szennyezést, és önmagában még nem hatásos a globális klímaváltozás ellen - ahogy azt az amazonasi erdőtüzek kapcsán több szakértő elmagyarázta.