Az is rasszizmusnak számít Franciaországban, ha valaki tagadni próbálja, hogy előny fehérnek lenni

Párizs, Franciaország, tüntetés, demonstráció, George Floyd, vandalizmus
Protesters burn trash bins, shared scooters and bicycles on June 2, 2020 after a demonstration against police violence and in memory of late US citizen George Floyd who died a week before after a Minneapolis police officer knelt on his neck. - Some 20,000 people defied a ban in Paris on Tuesday to protest the 2016 death of a young black man named Adama Traore in French police custody, some clashing with police and using slogans like those used in the demonstrations raging in the US. In the US several cities have deployed the guard in the face of angry protests against police brutality following the killing of the unarmed black man George Floyd by police during an arrest in Minneapolis last week. (Photo by Mohammad GHANNAM / AFP)
Vágólapra másolva!
A politikai közbeszédet egyre inkább áthatja a „rendszerszintű rasszizmus" elítélése. (Ami egyébként Franciaországban természetesen nincs, csak a radikális baloldal kommunikációjában. Az amerikai tüntetések franciaországi megjelenése, a gyújtogatások, a fosztogatások után különösen fontos a baloldalnak az ideológiai háttér megteremtése.) Elszakad az általános antirasszizmustól, és az áldozati szerepek versenyét ösztönzi. Erről írt a Le Figaróban az egyik legtehetségesebb, alig 30 éves francia konzervatív filozófusnő, Eugénie Bastié.
Vágólapra másolva!

A szörnyű képek arról, ahogy egy amerikai rendőr meggyilkolja George Floydot, újra előtérbe hozták az identitások közötti megosztottságot – ami a koronavírus Lamourette csókjai miatt egy ideig háttérbe szorult - így kezdi írását Bastié. (Mint ismert, Lamourette abbé 1792-ben, a francia nemzetgyűlésben azt javasolta, mindenki jelképesen ölelje meg egymást, azaz, az általános békét akarta, ami persze hosszú távon elképzelhetetlen.) Majd így folytatja: Az zajlik a szemünk előtt, hogy erőszakos átértelmezéssel egy borzalmas ideológiai visszafordulást gerjesztenek: a közbeszédbe visszatért a „faji" kérdés. Az Egyesült Államokban fehérek térdelnek le a feketék előtt, hogy bocsánatot kérjenek a fehérek által évszázadokon át gyakorolt rasszizmusért. A közösségi médiában a haladó fiatalok kézikönyveket tesznek közzé, hogy felhívják a figyelmet a „fehér kiváltságra", abban a reményben, hogy ez a nyilvános önostorozás csökkenteni fogja a kollektív erőszakot. (A V4NA nemzetközi hírügynökség szerint Franciaországban is egyre több ilyen "útmutató" jelenik meg)

Párizs június 2-án Forrás: Hans Lucas via AFP/Yann Castanier

A „kiváltság" gondolata viszont sokkal tovább megy, mint pusztán a kisebbségi hátterű emberek megkülönböztetésének elítélése. Azt állítja, hogy a fehér bőr önmagában is, mindig és mindenhol egy „előny", függetlenül az ember anyagi helyzetétől, a törvényektől, amelyek szerint él, és a személyes nehézségeitől. Mi több, azt sugallja, hogy a hátrányos megkülönböztetés hiánya – amire mindannyiunknak törekednünk kellene – nem a normális állapot, hanem a fehérek javát szolgáló társadalmi konstrukció. A mi elképzelésünk szerint a privilégium szó a régi rendszerre és a rendi megkülönböztetésre emlékeztet. Visszatükrözi Sieyès gondolatait: „Ha a kiváltságos rendet megszüntetnénk, azzal a nemzet nem kevesebbé, hanem valami többé válna." Ha a fehéreket nem diszkriminálják, az azért van, mert a feketéket viszont igen. Ahhoz, hogy a feketék ne legyenek megkülönböztetettek, a fehéreket kell diszkriminálni. A faji háború egy nulla végösszegű játék. Amit előidéz, nem más, mint az áldozatok versenye a nyomorúságban, hiszen a szegény fehér ember e paradigma szerint „kiváltságos" színes testvéréhez képest.

Franciaországban ezek az elméletek egyre inkább áthatják a politikai közbeszédet. (...) A fajt, mint biológiai valóságot, még mindig tagadják, de, mint társadalmi konstrukciót, újból bevezetik. Az általánosítás (minden fekete olyan...), ami egy valóságos csapás volt, mára kötelezővé vált (minden fehér olyan...). A cél szentesíti az eszközt, hiszen - ahogy Sartre írta (Léopold Sédar Senghor könyvének, „Az új fekete és madagaszkári költészet antológiája francia nyelven" előszavában) – „ez az antirasszista rasszizmus az egyetlen mód arra, hogy megszüntessük a faji különbségeket".

Ijesztő fordulat: a régi antirasszista doktrina szerint rasszizmusnak számított azt mondani, hogy a fehérek felsőbbrendűek; az új szerint ennek tagadása rasszizmus.

Kerékpárokat égetnek Párizsban június 2-án Forrás: AFP/Mohammad Ghannam

A rasszizmus már nem egy olyan erkölcsi hiba, amelyet az oktatás (a modern felvilágosult előítéletek elleni küzdelem) révén kell leküzdeni, hanem az uralomnak az a rendszere, amelyből lehetetlen elmenekülni minden jóakarat ellenére. A diffúz, strukturális, intézményi rasszizmust módszeresen fel kell számolni. A fehér bőrszín egy társadalmi erőforrás a dominancia szolgálatában, amiről az érintettek nem is tudnak. Addig kell erőlködni – minden eszközzel –, amíg szégyellni nem kezdik magukat a fehér emberek. Persze, ezeknek az elméleteknek az is sajátossága, hogy „tudományosak", hiszen a társadalomtudományok kánonjából származnak.

Bárki, aki kétségbe vonja őket, kiszolgáltatja magát az érdek és hozzá nem értés kettős vádjának. Ha tagadod, hogy kiváltságos vagy, az azért van, mert nem olvastál eleget a Kritikus Fajelméletről, vagy azért, mert hasznot húzol ebből a tagadásból. Abban a helyzetben találjuk magunkat, amit Karl Popper filozófus „egy elmélet hamisíthatatlanságának" nevezett. A hamisítatlan elmélet, azaz a nem tudományos elmélet, ellenáll az ellentétes bizonyítékoknak, sőt, ezt a cáfolatot az elmélet részeként magába is foglalja. Például: ha kritizálod a marxizmust, az azért van, mert burzsoá vagy. Ha kritizálod a pszichoanalízist, az azért van, mert neurotikus vagy. Ha kritizálod a fehér privilégiumot, az azért van, mert valószínűleg profitálsz belőle. (...)

A filozófusnő így fejezi be esszéjét: Akik a „lemaradás" miatt kritizálják hazánkat a „rendszerszintű rasszizmus" tekintetében, azoknak csak meg kell mutatni a tűzzel és vérrel borított Amerika képeit: valóban ezt a modellt akarjuk mi is?