Új vizsgálat indul az Estonia komphajó elsüllyedésének ügyében

Estonia, hajó, komp, komphajó, baleset
TO GO WITH "SWEDEN-ESTONIA-FINLAND-SHIP-ACCIDENT"(FILES) The bow door of the sunken ferry M/S Estonia is lifted from the bottom of the sea off Uto island overnight 19 November 1994, nearly two months after the ferry sank in the Baltic sea, killing 852 people on the night of September 27-28. Ceremonies starting the week of 27 September 2004 will commemorate Europe's worst post-war maritime disaster amidst calls for a new probe into the accident. AFP PHOTO/FILES/LEHTIKUVA/JAAKKO AVIKAINEN (Photo by JAAKKO AVIKAINEN / LEHTIKUVA / AFP)
Vágólapra másolva!
Új vizsgálat indul az Estonia komphajó 1994-es balesete ügyében, miután a Discovery forgatócsoportja felfedezett a hajótestben egy négyméteres léket, amelyről korábban nem tudtak.
Vágólapra másolva!

Az új vizsgálat megindítását hétfőn jelentette be Jüri Ratas észt kormányfő, de ilyen értelmű közös nyilatkozatott is kiadott a finn, a svéd és az észt külügyminisztérium.

Az Estonia hajóorrának kiemelése 1994. november 19-én Forrás: AFP/Jaakko Avikainen

Ratas sajtóértekezletén kijelentette, hogy új műszaki vizsgálatot kell végezni az Estonia pusztulásával kapcsolatban felmerült új körülmények miatt. A vizsgálat kiterjed majd víz alatti kutatásra is.

Hangsúlyozta,

szeretnék, hogy fény derüljön a teljes igazságra.

A további vizsgálatokat összehangolja a három ország a baleset utáni évben kötött megállapodásnak megfelelően.

A Discovery tévécsatorna a minap jelentette be, hogy az Estonia balesetéről készült új ötrészes sorozatában olyan, eddig nem ismert dolgokról lesz szó, "amelyek minden megváltoztatnak". Forgatócsoportja víz alatti robotok segítségével a hajótestben egy négyméteres léket fedezett fel, amelyet részben eltakar a tengerfenék. A vizsgálatban eddig részt vevő szakértők cáfolták, hogy létezne ilyen lék a roncsban.

Forrás: Origo

A Tallinn és Stockholm között közlekedő komphajó huszonhat éve, 1994. szeptember 28-ára virradóra süllyed el a Balti-tengeren.

A balesetnek 852 halálos áldozata volt, többségük hullámsírba veszett.

A roncs mindmáig a Balti-tenger fenekén fekszik. A szerencsétlenség okáról különféle találgatások láttak napvilágot, és máig fel-felbukkannak különféle magyarázatok. A balesetet vizsgáló bizottság hivatalos jelentésében az szerepelt, hogy a komp azért süllyedt el, mert a viharban leszakadt a hajóorr, és víz tódult a hajótestbe,

A tragédia a múlt XX. század egyik legsúlyosabb hajószerencsétlensége volt.