Miközben a zöld szervezetek és a támogatóik azt hirdetik, hogy a zöldenergia tiszta, és kizárólag megújuló energiaforrások alkalmazásával megoldható egy ország villamosenergia-ellátása, kiderült, hogy a leszerelt szélerőműlapátokat sok helyen egyszerűen elföldelik.

A képre kattintva galéria nyílik.Forrás: Benjamin Rasmussen a Bloomberg Green számára

A Bloomberg hírügynökség képsorozata és számos más, a témával kapcsolatos híradás mély megdöbbenést váltott ki világszerte. A felvételeken ugyanis az látszik, hogy az Egyesült Államokban az üzemidejük lejárta után a szélerőművek nem újrahasznosítható, üvegszálból készült lapátjait miután leszerelik, hatalmas gödörbe helyezik és egyszerűen eltemetik. Így azok az idők végezetéig ott maradnak, ráadásul soha nem bomlanak le… A szélturbinalapátok hosszabbak, mint egy Boeing 747-es szárnya. Ezért a gyakorlatban először három részre vágják azokat, hogy hulladéklerakókba történő szállításuk megoldható legyen. Méretükből adódóan a szélerőműfarmok közelében helyezik el a hulladékot, mivel szállításuk szintén jelentős költséget jelentene a „zöld” technológia üzemeltetőinek. Ráadásul mivel a szélerőmű üvegszálas lapátjai hurrikánokra is méretezve vannak, nagyon nehéz azokat kisebb darabokra törni, újrahasznosítani vagy újrafeldolgozni.

 A lapátok ezen tulajdonsága jól ismert. Európában az üvegszáltartalmú alkatrészek „buldózeres újrahasznosítását” jogszabály tiltja, ezért inkább elégetik a lapátokat. Ezzel csak az a baj, hogy szintén nem nevezhető környezetbarát megoldásnak, hiszen az égéstermékek szennyező anyagai a légkört erősen terhelik (miközben energiatartalmuk gyakorlatilag nulla). Vagyis a szélerőművek leszerelése kifejezetten környezeti problémákat generál. És ez csak a jéghegy csúcsa! Az egekig magasztalt zöldtechnológia árnyoldaláról, az eszközökhöz szükséges nyersanyagok bányászatával járó borzalmas környezetkárosításról itt olvashatnak.

Miért kerülnek a szélerőművek lapátjai a föld alá?

Hárfás Zsolt
atomenergetikai szakértő
az atombiztos.blogstar.hu oldal szerzője