Ezek a legnagyobb különbségek a magyarok és az amerikaiak karácsonyában

Horizontal ILLUMINATIONS CHRISTMAS LIGHTS CHRISTMAS DWELLING CITY PASSER-BY FESTIVITES ILLUSTRATION OFFBEAT
People enjoy the Christmas lights on the 700 block of 34th Street in the Hampden community of Baltimore, Maryland on December 12, 2014. The display called "Miracle on 34th Street" dates back to 1947 and attracts thousands of tourists each year. AFP PHOTO/MLADEN ANTONOV (Photo by MLADEN ANTONOV / AFP)
Vágólapra másolva!
Számos meglepő kulturális különbség van Magyarország és Amerika között, ami az ünnepi időszakban is megfigyelhető. Az amerikaiak odavannak az ünnepért és szinte egy egész hónapot – és a szokásosnál nagyobb villanyszámlát – szentelnek neki. A magyarok ugyanakkor december második felére koncentrálják az ünneplést. Íme 3+1 meglepő kulturális tény, amelyet egy kutatás és egy kulturális szakértő is alátámaszt.
Vágólapra másolva!

1 - Fel a díszeket

A legszembetűnőbb különbség talán a karácsonyfa felállításában mutatkozik meg. Míg a tengerentúlon már egészen korán, akár Hálaadás másnapján felállítják a fát és már el is kezdenek gyűlni alá a becsomagolt ajándékok, addig hazánkban ez általában december 24-e délutánján történik meg, az ajándékok pedig csak este kerülnek alá. Érdekesség, hogy aki az Egyesült Államokban nem igazán veszi ki a részét a dekorálásból, azt Grincsnek - azaz karácsonyellenesnek titulálják.

2 - Az örök kérdés: 24 vagy 25?

„Amíg számunkra Szenteste, azaz 24-e a családdal töltött időről és közös ünneplésről szól, addig Amerikában az úgynevezett Christmas Eve lényege az, hogy mindenkit egyhelyen érhessen a reggel." - mondta Csorba Eszter Zsuzsanna, az amerikai kultúra egyik szakértője. „Mi 25-ét karácsony másnapjának tekintjük, és már a tágabb körrel ünneplünk. Az amerikaiak azonban ezt a napot töltik szűk családi körben és bontják ki a Télapótól érkezett ajándékokat. Charles Dickens Karácsonyi éneke is arról szól, hogy a főhős reggel örömmel konstatálja, hogy még nem maradt le a karácsonyról, és nem késő, hogy jóvá tegye tetteit."

Egy nemrégiben végzett reprezentatív kutatásból – amelyben az amerikai és magyarországi különbségeket vizsgálta a Lounge Group – jól látszik, hogy milyen fontos közéleti és szociális színtér mindkét országban a család, és ez nemcsak a karácsonyi ünnepek idején igaz. Tengeren innen és túl egyaránt szüleiket, gyerekeiket, rokonaikat és barátaikat tartják a legfontosabb véleménybefolyásolóknak a válaszadók.

3 - Fényárban úszó kertvárosok

Itthon is egyre inkább divat az ablakok, erkélyek, kertek és házak kivilágítása ünnepi fénnyel, a dekorálás mesterei a világ másik oldalán élnek. Amerikában – leginkább a kertvárosi részeken – elterjedt a fényárban úszó házak, és minden jóval feldíszített kertek versenye, ami néha külön turistaattrakciónak is számít. A lényeg, hogy túlszárnyalják a tavaly készült saját, illetve a szomszéd által készített dekorációt, és persze a villanyszámlát is. Művüket pedig a közösségi média felületein mutatják be. És hogy milyen felületen? A kutatásból kiderül, hogy Amerikában a Twitter, a Snapchat és a TikTok számíthat leginkább a karácsonyi tartalmakra, az amerikaiak majd 20 százalékponttal kevesebben használják a Facebookot, mint a magyarok. Itthon 100 emberből 86 megtalálható a közösségi hálón. A médiafogyasztás tekintetében sem csoda, hogy mennyire várjuk minden évben a Reszkessetek betörőket. A napi négy és fél óra tévénézéssel a világ élbolyába tartozunk, hasonlóan az amerikaiakhoz, míg azonba mi főképp szórakozásra használjuk a készüléket, addig a tengerentúlon élők több mint fele elsődleges hírforrásként tekint rá.

+1 - Énekre fel

Nagyon hasonló ugyan, a Betlehemezés és a karácsonyi házról házra járva éneklés – azaz a Christmas carolling – két, egymástól teljesen eltérő hagyomány. Míg az első a keresztény tradíciókhoz, addig a Christmas caroling a már említett Charles Dickens regényhez köthető.

A kutatásról: az Egyesült Államokban szeptemberben 2000 fő bevonásával zajló felmérést a Lounge Group megbízásából a Cygnal LLC végezte. A magyar társkutatást 500 fő online megkérdezésével a Századvég Alapítvány végezte október elején, a minta összetétele kor, nem, településtípus alapján reprezentatív a magyar lakosságra.