Egy, a V4NA birtokába jutott dokumentumból kiderül, hogy Brüsszel szerint a nemzeti érdekek képviselete kompromittálja az unió érdekeit, egy lapon említik azt a korrupcióval, és akár ki is zárhatnak delegáltakat a szakbizottságokból, ha ezen kapják őket - írja a V4NA.

Kompromittáló lehet a nemzeti érdekek képviselete a brüsszeli bürokraták szemében, derül ki egy kiszivárgott dokumentumból.

„Az érdekütközés ott jelentkezik, ahol egy tag személyes érdeke ütközik az Unió érdekeivel", áll az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EESC) új etikaikódex-tervezetében, melyet egy, a szervezet adminisztrációjához közel álló személy juttatott el a V4NA-hoz.

Forrás: V4NA

A dokumentum 8. cikkének harmadik bekezdése már konkretizálja is a személyes érdeket, mint fogalmat olyan érdekként, ami „gátolja a tag pártatlan és objektív feladatvégzését, például családi érdekeltség, érzelmi kérdések, politikai vagy nemzeti hovatartozás, gazdasági érdek vagy bármilyen más direkt vagy indirekt személyes érdek".

Nem elég, hogy a bizottság vezetése ezzel indirekt módon kimondja, hogy a tagállami, vagyis nemzeti érdekek nem minősülnek az unió érdekeinek, de egy szabályozáscsomagban említik azt a gazdasági és pénzügyi érdekütközésekkel (7. cikk), közismertebb nevén a korrupcióval. Hovatovább a javaslat szerint a dokumentum felállít egy etikai bizottságot is, amely szankcionálhatja az érdekütközéseket, akár a tag kizárásával is.

Itt fontos azt is látni, hogy az EESC tagjait a tagállamok nevezik ki, diplomáciai mentességet élveznek és mandátumuk lejárta előtt visszahívni őket is csak a tagállamoknak van joga. Ez alól csak az jelent kivételt, ha az illető egyszerűen nem jár be az ülésekre. Éppen ezért egy tag mandátumának megszüntetése olyan lenne, mintha az Európai Parlament szavazná ki valamelyik uniós tagállam által legitim módon delegált tagját.

A V4NA levélben fordult az EESC sajtóosztályához, hogy megkérdezze, mikor tervezik életbe léptetni a tagállami érdekek képviseletét büntető etikai kódexet, hogy miért találta úgy a bizottság vezetése, hogy az Unió közös érdeke nem a tagállamok érdekeiből tevődik össze és hol kell keresni a kettő közötti érdekütközést, valamint, hogy mi alapján állapítják meg az Európai Unió érdekeit, ha nem a tagállamok érdekei alapján.

Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság tanácsadó szervként működik az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európai Tanács mellett, és saját feladatmeghatározása értelmében „hídként szolgál Európa és a szervezett civil társadalom között".