Kijózanító a zöldforradalom eddigi mérlege

German Chancellor Merkel walks in front of wind turbines during her visit of the 'WIND-projekt' wind turbines park in Ravensberg
German Chancellor Angela Merkel (C) walks in front of wind turbines during her visit of the 'WIND-projekt' wind turbines park in the northern German village of Ravensberg, near the Baltic sea August 19, 2010. German Chancellor Angela Merkel is on tour to promote sustainable energy project around Germany. REUTERS/Fabrizio Bensch (GERMANY - Tags: POLITICS BUSINESS ENERGY ENVIRONMENT IMAGES OF THE DAY)
Vágólapra másolva!
A Paks II. Atomerőmű megépítésének itthoni ellenzői változatlan vehemenciával próbálják elhitetni a közvéleménnyel, hogy Németország a követendő példa. Azt hirdetik, hogy a németek le tudnak mondani az atom- és szénerőműveikről, miközben az „ingyenes" megújuló energiaforrásokkal biztosítani lehet az olcsó áramot, az ellátásbiztonságot és a klímavédelmi célokat. Az elmúlt években számtalan cikkben írtam arról (például itt és itt), hogy ennek semmi köze sincs a valósághoz, és a német energiaforradalom átgondolatlanságát és célszerűtlenségét már maguk a németek is felismerték. Ezt támasztja alá a német Szövetségi Számvevőszék legfrissebb, 2021. március 30-án publikált jelentése is, amelyben a testület élesen bírálja az energiaátmenet eddigi végrehajtását, mert emiatt csökken az ellátásbiztonság, és az Európában már most is rekordmagas - a magyar áramárat háromszor meghaladó - német villamosenergia-tarifák még inkább az egekbe szöknek.
Vágólapra másolva!

A német Szövetségi Számvevőszék bírálatából bőven kijutott Peter Altmaier német szövetségi gazdasági és energiaügyi miniszternek, amiért az energiaátmenetért felelős tárcája szemet huny az áramellátás biztonsága felett, holott sürgősen felül kellene vizsgálnia a jelenlegi energetikai helyzetet. A német számvevőszék szerint a tárca adós a valós kockázatokat, így az áramkimaradásokat, vagy a negatív árak okozta anomáliákat taglaló reális forgatókönyvekkel is.

Angela Merkel német kancellár Forrás: REUTERS/Fabrizio Bensch

A Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium (BMWi) feladata, hogy az energiaátmenetet levezényelje, az energiapolitika három pillérét: az ellátásbiztonságot a megfizethetőséget és a klíma- és környezeti szempontokat közös nevezőre hozza, miközben fel kell mérnie az energiaforradalom társadalomra és cégekre gyakorolt hatásait is – írta a számvevőszék a német parlament alsóházának, a Bundestagnak március 30-án megküldött jelentésében.

A számvevőszék felrója a minisztériumnak, hogy elhanyagolta az ellátásbiztonság és a rendszerbiztonság olyan aspektusait is, mint a hálózat bővítése, az energiatárolás, a hálózatok karbantartása és stabil működés biztosítása, valamint a már fent említett ellátási anomáliák kezelése.

Súlyos kapacitáshiány várható

A számvevőszék ellenőrei arra figyelmeztettek, hogy a minisztérium és a szövetségi kormány nem mérlegelte kellően az atom- és szénerőművek leállításának hatását. Miközben a hidrogéngazdaságra való áttérés már a tervek szintjén is jelentősen megnöveli az áramigényt, ennek fedezete ma nem látszik. Mindezek mellett az időjárásfüggő nap- és szélerőművek miatt szükséges hálózatfejlesztés is csigatempóban araszol és korlátozottak a határokon átnyúló kapacitások, ami csökkenti az ellátásbiztonságot. A mintegy 85 milliárd euróba kerülő átvitelihálózat-bővítés egyelőre várat magára. A jelentés szerint a hálózatbővítés tavaly már 4000 kilométerrel és 5 évvel volt elmaradva az eredeti ütemtervtől... A bővítéshez szükséges beruházásokat a hálózati díjak, azaz megint csak a villamosenergia-fogyasztók finanszírozzák. A számvevőszék azt is megállapította, hogy a minisztérium részéről a hálózat bővítésének ellátásbiztonsági állapotértékelése is elmaradt.

A jelentés egyik legfontosabb megállapítása kétségtelenül az, hogy a minisztériumnak az elemzéseiben és számításaiban feltétlenül figyelembe kell vennie a szélsőséges időjárást produkáló éveket, (mint amilyen a tavalyi vagy az idei év eleje volt), amelyekben a nap- és szélerőművek jelentősen kevesebb áramtermelésre voltak képesek az időjárás-függőségük miatt. Felrótta a jelentés, hogy az ipar önkéntes fogyasztáscsökkenésre vonatkozó minisztériumi előrejelzések túlzottan optimisták, az elégtelen hálózatfejlesztésből fakadó kockázatot pedig eleve nem is értékelték.

A minisztérium nem vizsgálta a „legrosszabb" forgatókönyvet („worst case scenario") sem, holott egy alapos és megbízható szakmai elemzésnek abból kell kiindulnia, hogy a villamosenergia-ellátás minden időpillanatban a kellő tartalékokkal biztosítható legyen. Függetlenül az aktuális időjárási vagy egyéb körülményektől, eleget téve ezzel az ellátásbiztonság, a megfizethetőség valamint a klíma- és környezetvédelmi szempontoknak. Ráadásul a jelentés szerint a német szaktárca túl alacsony áramszükséglet emelkedéssel számol. Vagyis ezek szerint alapjaiban elhibázott a zöldek áramigény-csökkenést vizionáló álláspontja!

A német számvevők azt is egyértelműen rögzítették, hogy a kieső hagyományos kapacitás (atom- és szénerőművek) pótlására új erőműveket kell létesíteni. Nem nap- és szélerőműveket, hanem például gázerőműveket, amelyeket később át lehet alakítani hidrogénüzeműre. Kiemelik, hogy sajnos egyelőre nem látszik, hogy milyen ösztönzőkkel segítené Berlin a „hagyományos" erőműfejlesztéseket és honnan teremtené meg az új kapacitásokat, amelyeknek már az évtized közepére rendelkezésre kellene állniuk.

Forrás: europeanceo.com

Adós maradt a minisztérium azzal a magyarázattal is, hogy mit jelent végül is az „olcsó és hatékony" áramellátás, miközben a német energiaátmenet 2000 és 2025 között a hálózatfejlesztés költségeivel együtt összességében 520 milliárd euróba fog kerülni. A számvevőszék felvetése után csak egy kérdés marad – ha ez olcsó, akkor mi a drága?

Összehasonlításképpen ebből a pénzből 41 Paks II. Atomerőművet lehetne kulcsrakészen felépíteni, ami a jelenlegi német összes beépített kapacitás közel fele. Ellentétben a megújulókkal, az atomenergia folyamatosan rendelkezésre áll, klímasemleges és olcsó áramot biztosít.

A német állam által szabályozott villamosenergia-árkomponensek jelenlegi rendszerével az amúgy is magas áramárak viszont tovább emelkednek.

Ez pénzügyileg túlterheli a háztartási fogyasztókat, csökkenti Németország versenyképességét és aláássa az „energiaforradalom" társadalmi elfogadottságát is – állapítja meg a német számvevőszék. (A német háztartások egységnyi áramköltsége 43 százalékkal magasabb még az uniós átlagnál is.)

Németországban a legdrágább az áram

A jelentés kiemeli, hogy az állami szabályozás alá tartozó felárak, adók és hálózati díjak az áramárnak immár 75 (!) százalékát teszik ki Németországban. Éppen ezért a német háztartási fogyasztóknak, a kis- és középvállalkozásoknak kell a legtöbbet fizetni az áramért Európában, és ez a tendencia csak tovább fog erősödni. Mindez annak ellenére történik, hogy a jelentés emlékeztet: a német kormányzat szövetségi pénzből 11 milliárd eurót fordít a megújulós kassza feltöltésére annak érdekében, hogy idén és jövőre a megújuló energiaforrásokat szolgáló díjelem tovább ne növekedjen. A számvevőszék konklúziója, hogy a legutóbbi, 2018-as számvevőszéki ellenőrzés óta a gazdasági minisztérium és Németország túl keveset tett a sikeres energiaátmenet megvalósításáért. – Az eredmény lesújtó– állapította meg a számvevőszék elnöke, Kay Scheller.

Végső következtetések

A számvevőszék végső megállapításai/ajánlásai szerint a minisztériumnak meg kell határoznia, hogy mit is jelent az olcsó és hatékony áramellátás, valamint folytatnia kell az állam által szabályozott villamosenergia-ár összetevők rendszerének alapvető reformját, hiszen a kormányzat eddigi erőfeszítései nem tudták megakadályozni a folyamatosan növekvő áramárakat. Sürgeti, hogy a szaktárca tegyen lépéseket az áram díjának állami szabályozás alá eső elemeinek alapvető átstrukturálására. Olyan árreformra van szükség, amelynek révén a jövőben előreláthatóak és fenntarthatóak lesznek a végfogyasztók pénzügyi terhei. A villamosenergiaár-reform elmaradása esetén viszont Németország azt kockáztatja, hogy elveszíti versenyképességét, veszélybe kerülnek a gazdaságpolitikai célok, a kis- és középvállalkozások, az innováció és a technológia finanszírozására szánt költségvetési források nem fognak hatni, és megszűnik a zöldforradalom társadalmi elfogadottsága. A német számvevőszék álláspontja szerint nem lehet többé prioritás a német energiaforradalom „bármi áron" történő megvalósítása.

Mindezekek alapján azt láthatjuk, hogy a német energiapolitikai irányvonal, az atomerőművek politikai alapon történő leállítása, a szénerőművek kivezetése és a megújuló energiaforrások, különösen a nap- és szélerőművek rohamtempójú elterjedése – összességében az átgondolatlan és kapkodó, a szakmai szempontokat mellőző energiapolitika – súlyos következményekkel jár. A német Szövetségi Számvevőszék jelentése ezért kötelező olvasmány Paks II. hazai ellenzőinek!

Hárfás Zsolt
atomenergetikai szakértő
az atombiztos.blogstar.hu oldal szerzője