Sajtóinformációk alapján az angliai Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja azt tervezi, hogy eltávolítja a tantervből a „fehér gyarmatosítóknak" bélyegzett klasszikus zeneszerzőket, tehát tiltólistára kerülhet Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven és Franz Joseph Haydn, illetve Johann Sebastian Bach. Mindez a radikális baloldali Black Lives Matter (BLM)-mozgalom nyomására történhet.

A brit The Telegraph arról írt, hogy információk alapján az Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja – akik szimpatizálnak a radikális baloldali Black Lives Matter (BLM)-mozgalommal – azt tervezi, hogy a tananyagból kiveszik a „fehér gyarmatosítóknak" bélyegzett zeneszerzők munkáit, mert ők a rabszolgatartás időszakában alkottak. 

A tervezet értelmében a jövőben nem képezné a tananyag részét Mozart, Beethoven, Haydn és Bach sem, mivel ők a „fehér felsőbbrendűséget" jelenítik meg, a BLM nyomására pedig „dekonstruálni" és „dekolonizálni" kell a tantervet, amely a radikális baloldali tanárok szerint „túlzottan eurocentrikus", másképp fogalmazva túlzottan „nyugatcentrikus", ezért – véleményük alapján – nem ad teret az eltérő kulturális hagyománnyal rendelkező, például a fekete zeneszerzőknek, ez pedig szorongást válhat ki a színes bőrű hallgatók körében, akikből egyre több van az Oxfordi Egyetemen.

A problémásnak mondott, „fehér felsőbbrendűséget" képviselő neves személyiségek között felmerült Franz Schubert (1797-1828) osztrák zeneszerző, és egy XIV. századi, tehát középkori francia muzsikus-költő, Guillaume de Machaut neve is. 

A Bécsi Központi Temető (Zentralfriedhof): Beethoven, Mozart és Schubert síremlékeiForrás: PID/Schaub-Walzer

Sokan azt is visszásnak találják, hogy körülbelül 1900 óta lényegében nem változott a zenei kánon, és a klasszikus zene esetében azóta is olyan fehér, európai szerzők jelentik az igazodási pontot, mint Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Ludwig van Beethoven (1770-1827), Franz Joseph Haydn (1732-1809) vagy a német, egész pontosan szászországi Johann Sebastian Bach (1685-1750).

Milos Forman 8 Oscar-díjjal kitüntetett remekműve, az Amadeus – Mozart drámai és rövid életéről. A képen Tom Hulce, a címszereplő

A Telegraph által kiszivárogtatott tervezet kapcsán az amerikai konzervatív Washington Examiner megkereste az Oxfordi Egyetemet, amelynek a szóvivője azt nyilatkozta, hogy a Zenetudományok Kar nem kezdeményezi a tanterv eltávolításából a fent említett, úgynevezett »bécsi klasszikusokat«, sem más fehér szerzőket, a brit sajtó által megszellőztetett tervezet csupán egyetlenegy tanárhoz köthető. A szóvivő azt viszont elismerte, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni a nem nyugati, nem európai zeneszerzők műveinek a bemutatására és tanulmányozására,  de ezt nem úgy képzelik el, hogy közben háttérbe szorítják a nagy klasszikusokat.

A komolyzene már régebben célpontja a radikális baloldalnak. A philadelphiai filharmonikusoktól a város több fekete és női zeneszerzőt követelt, egy Carmen-operaelőadást pedig átrendeztek, mondván, hogy a huszonegyedik században csak úgy nem lehet megölni egy nőt.

A párizsi Operaház intendánsa pedig arról elmélkedett, hogy Csajkovszkij balettjei vagy A bajadér nem valók a repertoárba, mert így vagy úgy, de a fehér felsőbbrendűséget hirdetik.