A macskák már az ókorban is elkísérték az embert a tengerre, mert szükség volt rájuk a rágcsálók ellen. Azért is voltak hasznosak a tengerészek számára, mert az emberénél jóval érzékenyebb középfülük révén megérzik a légnyomás csökkenését - vagyis a közeledő vihart. Az állatok részt vettek a tengeri háborúkban is, és a XX. században már szerepeltek a hadijelentésekben, sőt, kitüntetést is kaptak. Volt közöttük hivatalos állományba vett macska-matróz is, és volt, akiről még a lapok is cikkeztek. Cikkünkben a Királyi Haditengerészet leghíresebb macskáit mutatjuk be.

1. Tiddles, a született haditengerész

Tiddles tényleg haditengerésznek született, ugyanis az HMS Argus nevű repülőgép-hordozón jött világra. Később is hű maradt a tengerészeti repüléshez, mert az HMS Victorious nevű anyahajón folytatta a szolgálatát, ahol a kapitány macskájává avanzsált. Ilyen minőségében bárhova bemehetett.

Tiddles az HMS Victorious repülőgép-anyahajónForrás: Wikipedia

Kedvenc szolgálati helye a csörlő volt, amelynek a tetejéről könnyen elérte a hajóharang lelógó kötelét. Tiddles 30 ezer mérföldet utazott a tengereken a második világháborúban, mire leszerelték.

2. Blackie, aki fogadta a miniszterelnök tisztelgését

Blackie az HMS Prince of Wales csatahajó macskája volt. 1941-ben lett világhírű, amikor a brit miniszterelnök ezen a hajón utazott Új-Fundlandra, az első csúcstalálkozóra Roosevelt elnökkel. Blackie épp akkor séltált el a feljáró előtt, amikor a díszelgő matrózok fogadták a fedélzetre lépő Winston Churchillt. A legénység Churchillnek tisztelgett, a macskarajongó Churchill pedig Blackie-nek. Lehajolt és tiszteletteljesen megsimogatta az állatot. Egy fotós lekapta a pillanatot, és bár a macska kissé unottan tűrte a simogatást, a személye átmenetileg fontosabb híranyag lett, mint az Atlanti Charta megszületése. Blackie az utazás tiszteletére a Churchill nevet kapta.

Winston Churchill igyekszik elnyerni Blackie bizalmátForrás: Reddit

Churchill (ex-Blackie) később Szingapúrba hajózott, ahol a Prince of Wales-t a japán bombázók elsüllyesztették. A macskát a túlélőkkel együtt a partra menekítették. A japán ostrom végén, a brit fegyverletételről viszont lemaradt, mert épp egerészett, így azon kevés brit közé tartozott, aki megúszta a japán hadifogságot.

3. Crank és Nick, a tűz és víz

A testvérpár az HMS Nelson csatahajó legénységéhez tartozott. Crankről azt jegyezték fel, hogy egyedülálló módon egyáltalán nem zavartatta magát, amikor a nagy kaliberű ágyúkat elsütötték. Ilyenkor is az ágyútorony tetején járkált, igaz, a lövedékek kirepülése és a lökéshullám nyomán a szőre égnek állt.

Crank kedvenc helyén, a 12 hüvelykes ágyúk csövénForrás: Flckr

A testvére viszont már attól is pánikba esett a fedélzeten, ha egy matróz, több emelettel lejjebb, mondjuk a gépházban, leejtett egy csavarkulcsot.

4. Simon, a brit hős

Simon 1948-ban, a második világháború után született Hongkongban, és kölyökként itt került az HMS Amethyst nevű fregatt fedélzetére. Hamar a saját birodalmaként kezdte kezelni a hajót, felmászott a vendégek lábára, az ölükbe ült, ki-be járkált a gépterem, a konyha, vagy a lőszerraktár ajtaján, és nagyon szeretett a térképasztalon trónolni, amikor a navigációs tiszt épp az útvonalat próbálta megtervezni.

Simon, a hivatásos matrózmacska (Able Seacat)Forrás: Facebook

1949-ben az Amethyst a Jangce folyón hajózott Nanking felé, hogy a brit követség kiürítését biztosítsa a kínai polgárháború utolsó heteiben. A maoista erők tüzérségi tüzet zúdítottak a hajóra. Tizenhét ember meghalt, köztük a kapitány is. Simont repeszek találták, a bajusza leégett. A legénység a hajó megmentésére fókuszált, a macska a pihenésre, így a fregattot nemsokára ellepték a patkányok. A patkányinvázió már a legénység egészségét veszélyeztette.

Az Amethyst legénységének egy része Simonnal és Peggy kutyávalForrás: Facebook

Simonnak kényszerűségből szolgálatba kellett lépnie, pedig még nem épült fel. A sebei ellenére lendületesen látott neki a feladatnak. A bázisát az altisztek étkezőjében rendezte be, akik nemsokára eredményességi naplót vezettek a patkányok elleni hadjáratáról. Miközben a matrózok a hajó sérüléseit javították, Simon módszeresen kitakarította a fregattot. A munkája közben időről-időre megsimogattatta magát valakivel, aztán tovább vadászott.

Mire az Amethyst 1949 novemberére visszaérkezett Portsmouthba, Simon a brit birodalom sztárja lett. A flotta idóközben állományba vette, vagyis hivatalosan szerepelt a legénységi és az élelmezési listán. Az Able Seacat beosztás kapta, ez nagyjából a matrózmacska rangot jelenti. Így a hazai kikötőben nem csak a legénységre várt a tömeg és a sajtó, hanem őrá is.

Simon a sajtóbanForrás: Maritimequest

A hős macska végül a karanténban halt meg, ahol nem kezelték megfelelően a sebeit. A halála után kapta meg az állatok számára adható legmagasabb rangú brit kitüntetést, a Dickin Érmet. Ez tulajdonképpen a Viktória Keresztnek felel meg. Az Ilford temetőben állítottak méltó síremléket Simonnak.

Stewart Hett korvettkapitány megkoszorúzza Simon sírját a veteránok nevébenForrás: Maritimequest

5. Elsüllyeszthetetlen Sam

Ez a macska eredetileg az Oskar névre hallgatott, és a német Bismarck csatahajó fedélzeti egerésze volt. 1940 májusában, amikor a britek elsüllyesztették a Bismarckot, a kétezer fős legénységből mindössze 114 ember élte túl az ütközetet – valamint Oskar.

A német Bismarck csatahajó, Oskar első hajójaForrás: Legion Magazine

A fáma szerint egy deszkába kapaszkodva hánykolódott a Dánia-szoros jeges vizén, amikor a Cossack romboló kihalászta.

HMS Cossack, Sam (ex-Oskar) második hajójaForrás: Wikipedia

Az angolok befogadták, elnevezték Samnek, és a macska nemsokára ugyanolyan lelkesen üldözte a patkányokat a brit korona nevében, immár a Földközi-tengeren, mint korábban horogkeresztes színekben, az Atlanti-óceánon. Ugyanebben az évben, októberben a Cossackot az U-563 német tengeralattjáró megtorpedózta Gibraltárnál. Sam tehát másodszor is elsüllyedt. 

Mivel a Cossack egy konvojban hajózott, a közelben voltak más hajók is, így a teljes legénység és Sam is megmenekült. Az állat a gibraltári brit támaszpontra került. Itt az HSM Ark Royal matrózai fogadták örökbe, és hamarosan az anyahajóra költöztették. A macska onnantól fogva máltai bázissal vett részt a hadműveletekben, egészen 1941 novemberéig. Ekkor az U-81 elsüllyesztette az Ark Royalt, így ez lett a harmadik hajó, amit Sam alól kilőttek.

A süllyedő Ark Royal repülőgép-hordozó, Sam harmadik hajójaForrás: Wikipedia

A legénység legnagyobb része, Sammel együtt, visszakerült Gibraltárba, ahol a kormányzó fogadta be. A háború után egy tengerésztiszt vette magához a macskát, és Belfastba vitte. A hős Sam ott halt meg 1955-ben.

Elsüllyeszthetetlen Sam utólagos ábrázolása metszetenForrás: Line17qq

Hogy olvasóinkat kicsit elszomorítsuk, ez a történet valószínűleg városi legenda. Az interneten fellelhető fotókon nem Sam, hanem Simon, a kitüntetett hivatásos tengerész szerepel. A tengerészek és a hadtörténészek már Oskar vagy Sam első megmenekülésének történetét is vitatják. Valószínűtlennek tartják például, hogy a német csatahajóval vívott ütközet után, amikor az U-bootok fenyegetése miatt a britek a sorsukra hagyták a Bismarck túlélőit, épp egy macska kihorgászására fordítottak volna időt és energiát. Nem is beszélve arról, vajon észre lehet-e venni egy apró roncsdarabot, rajta egy macskával, az Atlanti-óceán hullámain.