Indonézia elengedte az MT Horse nevű iráni, illetve a Frea nevű panamai zászló alatt hajózó olajszállító tankhajókat, amelyeket négy hónapja tartóztatott fel azzal a váddal, hogy illegálisan szállítanak kőolajat az indonéz felségvizeken - jelentették be szombaton a helyi hatóságok.

A két hajót pénteken engedték el, és kapitányaik is távozhattak annak ellenére, hogy kedden egyévi börtönbüntetésre ítélték őket a hajózási szabályok megsértéséért - közölte Visnu Pramandita, az indonéz tengerbiztonsági ügynökség szóvivője.

Feltételesen helyeztük őket szabadlábra. Nincs szükség a büntetés fizikai letöltésére, de nem követhetnek el hasonló jogsértést a következő két évben" - mondta a szóvivő.

Az MT Horse-ot 2 milliárd rúpia (közel 40 millió forint) pénzbírságra is ítélték, amiért olajjal szennyezte a tengert.

A két lefoglalt hajó január 24-énForrás: Anadolu Agency via AFP/2021 Anadolu Agency/Indonesian Coast Guard/Handout

Az iráni állami televízió és a kőolajügyi minisztérium által működtetett hírügynökség, a SHANA közölte, hogy az MT Horse teljesíti küldetését, és utána visszatér Iránba.

A két tartályhajót a Borneó indonéziai részén található Nyugat-Kalimantan tartomány partjai előtt foglalták le a hatóságok. Pramadita akkor azt mondta, hogy egy sor jogszabály megsértésével gyanúsítják őket. Többek között nem vonták fel a zászlókat, kikapcsolták az azonosításukat szolgáló jeladóikat, illegálisan horgonyoztak le, illetve töltöttek át olajat egymás között, aminek következtében olajszennyezés is történt. Az indonéz tengerészeti hatóságok Batam szigetére kísérték a két tankert a további nyomozás lefolytatása érdekében.

Az Egyesült Államok szankciói súlyosan érintették az iráni olajexportot, különösen miután Donald Trump előző amerikai elnök 2018-ban kiléptette országát az iráni nukleáris programra vonatkozó, többhatalmi atomalkuból, és ismét széles körű büntetőintézkedésekkel sújtotta az iszlám köztársaságot. A szankciók komoly bevételi forrástól fosztották meg az évek óta gyengélkedő iráni gazdaságot.

Teherán ezért a feketepiacon próbálja értékesíteni olaját, illetve a szintén amerikai szankciós nyomás alatt álló Venezuelával üzletel. Az iráni állam tulajdonában lévő tankerek rendre kikapcsolják az azonosításukat szolgáló jeladóikat, hogy ezzel elkendőzzék, hová szállítják rakományukat. Elemzők szerint ezek a hajók a szankciók megkerülése céljából gyakran áttöltik az olajat más tankerekre, hogy azok aztán látszólag legálisan túladhassanak a rakományon.