Átmenetileg mentesíti a brit kormány a versenyszabályok alól az üzemanyag-forgalmazó vállalatokat az egyre feszültebbé váló ellátási helyzet miatt, amelyet az országossá vált pánikszerű felvásárlások is súlyosbítanak.

Kwasi Kwarteng, az üzleti ügyek minisztere vasárnap éjjel bejelentette, hogy az üzemanyag-forgalmazó szektor egy időre mentesül az 1998-ban kelt versenyügyi törvény előírásai alól. Kwarteng szerint így az ágazat vállalatai - a termelők, a közúti üzemanyag-szállító cégek és a kiskereskedelmi forgalmazók - egymással együttműködve, egymás közti információcserével azonosíthatják a legszűkösebben ellátott térségeket, és ezekre az országrészekre összpontosíthatják a szállításokat. 

Bőséges készletek vannak

A miniszter hangsúlyozta, hogy a termelővállalatoknál bőséges üzemanyagkészletek vannak, de a kormány észleli, hogy az ellátási hálózatokban "bizonyos problémák támadtak". Hozzátette: a kormánynak régóta kidolgozott készenléti tervei vannak az ellátás biztosítására akár súlyos fennakadás esetére is.

A benzinhiánytól való félelem pánikszerű vásárláshoz, az pedig hiányhoz vezetettForrás: AFP/2021 Anadolu Agency/Ray Tang

Eltűntek a sofőrök

Az intézkedés előzménye az, hogy a szakképzett teherautósofőrök hiánya az utóbbi időszakban egyre komolyabb ellátási gondokat okoz a nagy-britanniai üzemanyag-forgalmazásban, és ugyanez a probléma most már az élelmiszer-ellátásban is érezteti hatását.

A hétvégére országszerte számos helyen hosszú autósorok alakultak ki a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó kénytelen volt töltőállomásokat bezárni,  mert a sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.

A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete, a Petrol Retailers Association (PRA) vasárnap közölte: az általa képviselt 5500 töltőállomás-üzemeltető vállalkozás kétharmada arról számolt be, hogy teljesen kifogyott az üzemanyagból, és a többi tagvállalat kútjainál is fogytán vannak a készletek. Brian Madderson, a PRA elnöke a BBC rádiónak nyilatkozva kijelentette, hogy a hiány egyedüli oka a pánikszerű felvásárlás. 

Nincs üzemanyaghiány

Ezt megerősítette a nagy hálózatokat üzemeltető energiaipari konglomerátumok - köztük a Shell és az ExxonMobile - vasárnap esti közös nyilatkozata is, amely szerint nincs országos üzemanyaghiány Nagy-Britanniában, az ellátási problémákat a fogyasztói kereslet "átmeneti megugrása" okozza.

Több benzinkútnál kilométeres sorok állnakForrás: AFP/Adrian Dennis

Előzőleg a brit kormány bejelentette, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadások enyhítésére. Az intézkedés alapján ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt,  mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszer-szállító teherautók vezetésére.

A brit kormány emellett lehetővé teszi a baromfifeldolgozó cégeknek 5500 szakképzett külföldi munkavállaló felvételét. A toborzás októberben kezdődhet, a munkavállalási feltételeket enyhítő intézkedés hatálya december 24-ig tart.

Csak a kiskereskedelemből 15 ezer sofőr hiányzikForrás: AFP/Tolga Akmen

Sokkal több sofőr kell

A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezetei azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, közölve: számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik,  elsősorban azért, mert a brit EU-tagság tavalyi megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából. A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) becslése szerint csak január óta 30 ezer kamionsofőr hagyta el az országot.

A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszer-ellátásban.