1980. szeptember 9-én nyomtalanul eltűnt az MV Derbyshire nevű angol teherhajó a Csendes-óceánon, az Orchidea nevű tájfunban. A hajó Kanadából tartott Japánba és bár megpróbálta kikerülni a vihart, a tájfun utolérte. A 42 fős legénység és két tengerész velük utazó felesége meghalt. A hozzátartozók 14 évig küzdöttek azért, hogy a roncsot megtalálják, és még hatot azért, hogy magyarázatot kapjanak arra, hogyan süllyedhetett el a legnagyobb és legmodernebbnek tartott brit teherhajó.

A legnagyobb brit teherhajó

A Liverpoolban regisztrált MV Derbyshire az angol hajóépítés büszkesége volt, épp úgy, mint a Titanic a maga korában. Olyan hosszú volt, mint három focipálya, szélesebb volt a Titanicnál és 160 ezer tonna rakományt – olajat vagy ömlesztett árut – szállíthatott. Ez kb. 15 ezer londoni emeletes busz súlya.

A Derbyshire-t eredetileg Liverpool Bridge néven bocsátották vízre 1976-banForrás: shipwrecklog.com

A hajót a katasztrófa előtt mindössze négy évvel bocsátották a vízre. Az angol tulajdonosa, a Bibby Line szakemberei kiválóan karban tartották. Tapasztalt kapitány és rutinos legénység utazott rajta, számtalan viharban gond nélkül hajóztak az A1, tehát legmagasabb minősítésű, legbiztonságosabb kategóriába tartozó Derbyshire-rel.

A tájfun

A hajó 1980. július 11-én Kanadából Japánba indult 157 ezer tonna vasérccel a raktereiben. Szeptember 9-én, Okinavától 370 kilométerre adta le az utolsó rádiójelzést, amelyben az állt:

A hajót elérte az Orchidea-tájfun. Nagy hullámok, erős szél. Szélirányban megálltam. Holnap jelentkezem. MV Derbyshire.

A hajóról többé senki nem hallott – sem vészjelzés, sem más rádióüzenet többé nem érkezett a Derbyshire-ről.

Olajszállító hajó tájfunban, a Japán-tengeren (1993)Forrás: liverpoolmuseums.org.uk

A keresést csak hat nappal később, szeptember 15-én tudta megkezdeni a japán Parti Őrség, mert a vihar addig lehetetlenné tette a kutatást. Szeptember 21-én a hajót, a 42 fős legénységgel és a két matróz feleségével együtt, elveszettnek nyilvánították. Hat héttel később egy japán hajó, több száz kilométerrel távolabb megtalálta a Derbyshire egyik mentőcsónakját az óceánon. A mentőcsónakon olyan sérülések voltak, amelyek azt mutatták: irtózatos erő szakította le a fedélzetről.

A brit kormány nem indított hivatalos vizsgálatot, mert nem volt szemtanú és a roncsot sem találták, márpedig ez lett volna a vizsgálat jogi alapja. A kormány ezért foggal-körömmel ragaszkodott ahhoz, hogy nincs mit kutakodni az ügyben. A legénység hozzátartozói azonban megalapították a Derbyshire Family Association (DFA) nevű egyesületet, hogy lobbizzon a roncs felkutatásáért és a tudományos megállapításért: mi okozta a szeretteik halálát.

A Derbyshire Families Association (FDA) tagjai a Downing Streeten, a kormányfői rezidencia közelében 1990-benForrás: liverpoolmuseums.org.uk

A kormány nem foglalkozott a súlyos műszaki hibákkal és a katasztrófával

1982-ben a Derbyshire egyik testvérhajója, a Tyne Bridge óriási viharba került az Északi-tengeren. A vihar után a legénység törés nyomait fedezte fel a felépítmény előtt, a 65-ik bordánál. A Bibby Line szakemberei az osztály másik négy hajóját is ellenőrizték, és ugyanerre a problémára bukkantak.

A családtagok egyesülete, szakértőkkel együtt 1982-ben és 1983-ban részletes tájékoztatást küldött a brit Közlekedési Minisztériumnak a hajóosztály típushibájáról, de nem kaptak választ. 1986-ban a minisztérium kiadott egy jelentést, amelyben az állt, hogy nem lehet megállapítani a katasztrófa okát. Ez felháborította a DFA tagságát, mert ugyanebben az évben a Kowloon Bridge nevű hajó ugyanilyen törés miatt süllyedt el Írország partjainál.

A Derbyshire testvérhajója, a Kowloon Bridge 1986-ban süllyedt elForrás: irishexaminer.com

A társadalmi nyomás és az újabb hajó elvesztése nyomán a kormány végül beadta a derekát, és elrendelte a Derbyshire elsüllyedésének hivatalos vizsgálatát. A vizsgálat 1989-ben azzal zárult, hogy mivel nincs megfelelő technológia a roncs felkutatására, nem lehet megállapítani, miért süllyedt el a legmodernebb brit teherhajó.

A vizsgálat eredménytelenségének és a kormány húzódozásának híre egyre szélesebb nyilvánosságot kapott. Egy brit tévécsatorna dokumentumfilmet készített a Derbyshire-ről, a DFA 42 ezer aláírást gyűjtött egy petícióhoz, amelyben tisztességes vizsgálatot követeltek, egy könyv is megjelent a katasztrófáról és már parlamenti képviselők is interpelláltak az ügyben, de a kormány nem engedett.

Nemzetközi kutatás

1994-ben a Nemzetközi Szállítmányozási Szövetség a családtagok sorozatos kérése nyomán megbízta az amerikai Oceaneering Technology nevű céget, hogy kutassa fel a roncsot. A kutatást tehát nem a brit kormány, hanem egy független szervezet finanszírozta, és a Nemzetközi Szállítási Szakszervezet tagjai is részt vettek a keresésben - önkéntesként.

A japán kutatóhajóForrás: liverpoolmuseums.org.uk/

Az expedícióra a Sin Kai Maru nevű japán kutatóhajót bérelték ki. A hajó május 29-én érkezett meg a feltételezett elsüllyedés helyszínére, és 23 óra múlva megtalálta az angol teherhajó roncsát 4200 méter mélységben.

Amire 14 év nem volt elegendő a brit kormány számára, azt a kutatók nem egészen egy nap alatt elvégezték.

A Derbyshire 4200 méter mélyenm, az óceán fenekénForrás: alchetron.com

Innentől fogva nem volt mit tenni. A brit kormány, részben EU-s finanszírozással 2 millió fontot különített el egy második expedícióra.

A roncs alapos vizsgálata

Mivel az első expedíció célja csak a roncs megtalálása volt, a második kutatásban kellett feltárni a roncsot. Ez a vizsgálat két fázisban, 1997-ben és 1998-ban zajlott, és ez már valóban alapos volt.

A távirányítású kamerák azt mutatták, hogy a hajó felépítménye, benne a gépházzal, a legénységi szállással és a kapitányi híddal több száz méterrel távolabb van a Derbyshire hosszú első részétől és orrtól. Ami viszont megdöbbentette a kutatókat, az volt, hogy a sok kisebb fémdarab egy kilométer hosszú roncsmezőt rajzolt ki az óceán fenekén.

Nem tudom másképp leírni: mintha konfettit láttunk volna,

mondta Andy Bowen, a Woods Hole Oceanográfiai Kutatóintézet tudósa, aki az expedíció tagja volt.

A Derbyshire darabjai a tengerfenékenForrás: shipwrecklog.com

A robotok 136 ezer fotót és 200 órányi videófelvételt készítettek a Derbyshire-ről. A felvételek alapján a szakértők a hajó 2500 elemét vagy részletét tudták azonosítani. A jelentés elkészítése 11 hónapig tartott.

A legénység a hibás

A szakértői vélemény szerint a Derbyshire azért süllyedt el, mert a hajóorr egyik kisebb rakterének acélfedelét nem vagy nem megfelelően zárták le, így az a tájfunban kinyílt és a hajótestbe elkezdett bezúdulni a víz. A szakértők egyértelműen kizárták a 65. borda törésének lehetőségét, és a legénységet nevezték meg felelősnek. 

Az orr-rész egy kisebb rakterének (angolul bosun's storespace) fedélzeti nyílása nyitott állapotban  látható a felvételeken. A szakértők szerint itt áramlott be a víz a hajótestbe, és ezért süllyedt el a legnagyobb brit teherhajó. 

A nyitott nyílásForrás: shipwreclog.com

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon,