Kettészakadt a gép a levegőben, mert nekirepült egy másik - így próbált leszállni vele a pilóta

A sérült gép a leszállás után
Vágólapra másolva!
Olvasóink már több olyan történettel találkozhattak itt, az Origón, amelyben repülőgépek hihetetlen sérüléseiről írtunk. Eddig utasszállító gépek szerencsésen végződött eseteit mutattuk be. A katonai repülésben háborús bevetések nélkül is még több ilyen elképesztő károsodás történik. Ezek közül szemezgettünk.
Vágólapra másolva!

A pilóta, aki egy géppel szállt fel és kettővel szállt le

1940 szeptemberében két ausztrál Avro Anson könnyűbombázó szállt fel az új-dél-walesi Forest Hill repülőteréről. A kiképzőiskolán a Királyi Légierő leendő tagjait képezték, akik majd Európában vagy Afrikában harcolnak a második világháborúban. A két Anson a kétgépes kötelékben történő repülés gyakorlására készült.

Ezer méteres magasságban, Brocklesbury városnál, egy fordulónál Leonard Fuller elveszítette a szeme elől a másik gépet, amely kissé alatta repült.

Pár pillanat múlva óriási csattanás következett.

írta le az élményt Fuller.

Nem ez volt az első légi ütközés a repülés történetében, de az igazán különös volt, hogy

a két gép nem vált szét egymástól, hanem összeragadtak. Az alsó Anson géppuskatornya beékelődött Fuller bombázója hasába.

Az összeakadt két Avro Anson a leszállás után Forrás: Wikipedia

Fuller gépének mindkét motorja megállt, de az alsó motorjai működtek. Jack Hewson pilóta mindkettőt teljes gázra állította, amikor látta, hogy nem tudnak szétválni egymástól, majd a navigátorával együtt kiugrott. A felső bombázót szintén elhagyta a navigátor, így a két gépben egyedül már csak Leonard Fuller ült.

Az altiszt rájött, hogy ha nehezen is, de képes a levegőben tartani az összeragadt repülőgépeket.

Még 8 kilométert tett meg, amíg nem talált egy kényszerleszállásra alkalmas mezőt.

A pilóta szerint a földet érés végül jobban sikerült, mint a normál leszállásai a repülőtéren.

A két gép egy másik szögből fotózva Forrás: Wikipedia

Fuller így jelentett a helyszínre érkező balesti vizsgálók vezetőjének, Murphy századosnak:

Leonard Fuller rendkívüli előléptetést, valamint 14 nap laktanyafogságot kapott.

Ez utóbbit azért, mert engedély nélkül nyilatkozott a helyi újságnak.

Hazarepült a kettévágott bombázó

Az All American nevű B-17F típusú nehézbombázó 1943 február 1-jén repülte azt a bevetését az algériai Biszkráról, amely a Memphis Belle c. film főszereplőjéhez hasonlóan világhírűvé tette. Az All American ezen a napon tartalék volt, de mivel a támadásra induló 97. Bomber Group egyik gépe motorhiba miatt kiesett, Kendrick Bragg hadnagynak és személyzetének be kellett ugrania az akcióba.

Boeing B-17F bombázók a felhőzeten keresztül dobják le a bombáikat a célpontra 1943-ban Forrás: US Air Force

A Bizerta és a Tunisz elleni bombatámadás sikeres volt, az ezred gépei visszafordultak és már hazafelé tartottak, amikor német Bf-109 vadászgépek vették körül a csoportosítást. Két vadász az ezredparancsnok B-17-esét, és a kísérőjét, az All Americant szemből támadta meg.

Az elsőt lelőtték a lövészek, de a második folytatta a támadást.

Sivatagi festésű Bf-109 géppár Észak-Afrikában, 1942-ben Forrás: Pinterest

Ralph Burbridge bombázótiszt az üvegezett orrban kuporgott és hosszú sorozatokat adott le a támadóra.

Harry Nuessle hadnagy, a navigátor a pilóták mögötti részből látta a közeledő német gépet.

Bragg hadnagy, a gép kapitánya így élte át az esetet:

A pilóták aztán rájöttek, hogy ha csökkentik a teljesítményt, a B-17 leengedi az orrát, így elkerülték a közvetlen életveszélyt. Ekkor kezdtek körülnézni a gépben, hogy mi is történhetett velük. Nem hittek a szemüknek, de a többi bombázó személyzetei sem.

A német vadász szinte levágta az All American függőleges vezérsíkját. Néhány vékony lemezdarab tartotta a gép laffogó hátsó részét, amelynek a végében ott ült a csapdába esett faroklövész.

Minden amerikai pilóta, aki látta, meg volt győződve arról, hogy ez a sérülés végzetes, ilyen károsodással nem lehet hazajutni.

Az All American az ütközés után a levegőben Forrás: US Air Force

Mindenesetre a többi bombázó lelassított, hogy együtt tudjanak maradni és védelmezzék a sérült B-17-et. Csodák csodája, az All American, ha lassan is, de elevickélt Biszkráig. Amíg a Bomber Group gépei leszálltak, a sérült repülőgép a levegőben körözött. Majd a pilóta bemondta rádión az angolban szállóigévé lett mondatot:

Leszállunk, ha az imáink egyben tartják a gépet,

(coming in on a wing and a prayer).

A szörnyű állapotban levő B-17-es futója simán kinyílt és a fékszárnyakat is ki tudták nyitni. A pilóták kissé megnyugodtak.

A sérült gép a leszállás után Forrás: Aviation History

Az All Americant később kijavították, de a sérülése olyan súlyos volt, hogy rosszul repülhető, gyenge repülési tulajdonságú gép lett belőle. Emiatt már csak szállítógépként használták, míg 1945 márciusában szét nem bontották.

A Messerschmittet Erich Paczia, a JG. 53 német vadászezred őrmestere repülte, aki addig tizenhat légigyőzelmet aratott. Az ász pilótát Tunéziában temették el.

Erich Paczia (balra), a német ász, akinek a gépe összeütközött az All Americannel Forrás: Falke Eins The Luftwaffe Blog

Egy szárny is elég

1983 májusában megszokott gyakorlatra, ún. „eltérő típus elleni gyakorlatra" (dissimilar air combat training, DACT) készültek az izraeli pilóták a Negev-sivatag felett. Egy F-15D (helyi megnevezéssel F-15 Baz) géppár érkezett a gyakorló légtérbe, ahol négy régebbi A-4 Skyhawk várta őket.

Izraeli Douglas A-4 Skyhawk vadászbombázó az 1970-es években Forrás: Israeli Air Force

A Skyhawkok a térség arab országainak hangsebességnél lassabban repülő MiG-jeit szimulálták. Az F-15D az izraeli légierő sztárja volt akkoriban, amelyet a jom kippuri háború sokkja után szereztek be az Egyesült Államokból. A géppár egyik tagja, a Markia Schakim (az Eget lángba borító) becenevű gép eddigre már három éles légiharcban győzedelmeskedett az 1982-es libanoni háborúban, ahol a pilótái egy szíriai MiG-21 és két MiG-23 vadászgépet lőttek le vele.

Izraeli F-15-ös vadászgép Forrás: Wikipedia

A gyakorlat rendben megkezdődött, az F15-ösöknek egy feltételezett légibázist kellett megvédeniük az ellenségtől. A teljesen élethű és harcszerű gyakorlaton veszélyes manőverezés kezdődött – mindegyik pilóta a másik szimulált lelövésére törekedett.

Zidi Nedivi százados vezette a légiharcokban győztes Markia Schakimot. 13 ezer láb magasságból támadta meg az ellenfelét, amely épp háton repült. Szimulált rakétát indított rá, ekkor azonban a Skyhawk – még mindig háton – felfelé kezdett emelkedni, amire Nedivi nem számított.

A kicsi és könnyű A-4 alulról, háthelyzetben, nekiütközött a közben fölészáguldó F-15-nek.

A Skyhawk pilótája időben katapultált. Az F-15 jobb szárnyából ömlött az üzemanyag, a kerozinpára eltakarta a pilótafülke jobb oldalát, így

a százados nem látta, mekkora sérülést szenvedett a gépe.

A vadászgép furcsa spirálba esett, ilyet még nem tapasztaltak a pilótái, de Nedivinek sikerült visszanyerni az uralmát a gép felett. A hátul ülő navigátor oktató katapultálásra utasította a pilótát, aki maga is erre készült, de amikor látta, hogy a gép irányítható, felülbírálta az oktatót – ebben segítségére volt a tény, hogy rangban felette állt.

Ahogy azonban a pilóta megpróbálta csökkenteni a teljesítményt, a gép újra dugóhúzóba esett. Azonnal gázt adott.

A pilóta úgy döntött, hogy nem hazafelé veszi az irányt, hanem egy közeli bázison hajt végre kényszerleszállást.

A sérülés miatt az előírt 130 csomós (240 km per óra) sebesség kétszeresével, 260 csomóval (480 km per óra) tette le a gépet.

Közben kiengedte a fékezőhorgot és kérte a majomfogó, a pályán túlfutó gépek lefékezésére szolgáló háló kinyitását.

Erre végül nem volt szükség, mert bár a fékezőhorga leszakadt, a háló előtt 10 méterrel meg tudott állni.

A leszakadt szárnyú F-15 Forrás: The Aviation Geek Club

A gyártó sem hitte el, hogy ilyen lehetséges.

Amikor az izraeli légierő értesítette arról a gyárat, hogy egy F-15 egyetlen szárnnyal szállt le, a McDonnel Douglas azt válaszolta: ez lehetetlen.

Jól látható a szárny helye és a sérülés Forrás: Wonderful Engineering

Az Amerikába küldött fotók végül meggyőzték az amerikai mérnököket, hogy az izraeliek nem hazudtak. A gyár végül arra jutott, hogy a repülőgép törzse önmagában is annyi felhajtóerőt termel, hogy szerencsés esetben a szárny ilyen sérülése sem jár végzetes következménnyel.

Nedivi százados később azt nyilatkozta, hogy ha tudta volna, hogy leszakadt az egyik szárny, egészen biztosan katapultál.

A pilóta azt mondta, az volt a szerencséje, az F-15 hajtóművei annyira erősek, hogy a gép bizonyos sebesség fölött rakétaként viselkedik. Szinte nincs is szüksége szárnyra a repüléshez.

A századosnak igaza volt:

az F-15 függőleges emelkedésben is képes volt átlépni a hangsebességet. Ez még ma is szenzációs teljesítmény.

A történet érdekessége, hogy a leszakadt szárnyú vadászgépet kijavították, és 1985 novemberében újabb légi győzelmet aratott, ezúttal egy líbiai MiG-23 felett.