Ugyan szoros versenyben, de a demokraták meg tudták szerezni a szenátust az amerikai félidős választásokat követően. Ez minden korábbi közvélemény-kutatásra és trendre rácáfolt, ugyanis hagyományosan a félidős választásokon az ellenzék szokott jól szerepelni. Éppen ezért gyanús lett több publicistának, szakértőnek és elemzőnek is, hogy miképp szerepelhettek ilyen jól a demokraták. Az elkövetkező magyar választásokon is alkalmazandó Soros-receptet sikerült némiképp feltárni – írta meg a Tűzfalcsoport.

A kockázatos taktika

A szélsőjobboldali jelöltek pénzügyi támogatása a demokraták által nemcsak első olvasásra hangzik meghökkentően, hanem sokadikra is, de lényegében kifizetődött.

A Washington Post már szeptemberben arról írt, hogy a demokraták több tízmillió dolláros támogatásokat juttattak el legalább hét államban szélsőségesebb nézeteket valló republikánus jelölteknek. Tehát a demokraták minél extrémebb, szélsőségesebb jelölteket pénzeltek, hogy a republikánus előválasztáson ők nyerjenek, akiket aztán a demokraták könnyedén legyőzhetnek.

Azzal, hogy a szélsőjobboldali jelöltet pénzelték a visszafogottabb republikánus jelölt ellenében több államban, a demokraták ellen esélyesebb jelölt kiesett a versenyből és maradt a konteóhívő szélsőjobboldali, aki a demokrata jelöltet azonban már nem tudta megverni.

Hiába teljesítettek jobban a demokraták, mint amire bárki is számított, ahogy Tre Easton a Battle Born Collective Demokrata Tanácsadó szervezet stratégája figyelmeztet, nem érdemes erre alapozni a következő kampányokat. „Mint demokrata örülök, hogy a taktika bejött, de túl kockázatos volt. Aláássa a demokrácia iránti aggodalmunkat azzal, hogy olyan emberekre költünk demokrata dollárokat, akik veszélyesek a demokráciára nézve." Egy augusztusi nyílt levélben így fogalmazott Tim Roemer 34 demokrata kollégájával egyetemben.

Hogy megy mindez a gyakorlatban?

A PAC es a Super PAC betűszavak között tegyünk először rendet. Ezek a szervezetek gyűjtik és kezelik a pénzadományokat. A PAC a Political Action Committee rövidítése, mely olyan szervezetet jelöl, akik a kampányban szereplő jelöltektől függetlenül gyűjtik az adományokat. Évente maximum 5000 dollár érkezhet tőlük egy adott jelölt kampányszervezetéhez, melyhez egy természetes személy 5000 dollárral járulhat hozzá. Tehát nincs közvetlen kapcsolat a PAC-k és a pártok, illetve az egyéni jelöltek között.

Az Amerikai Legfelsőbb Bíróság 2015-os döntését követően viszont megalakultak az úgynevezett Super PAC-k, melyeknek limit nélkül adományozhatnak magánemberek/cégek, illetve szervezetek is. A szabályozás szerint ezek a szervezetek nem adhatnak pénzt a jelölteknek és nem működhetnek együtt semmilyen párttal vagy jelölttel. A valóságban ezt azonban könnyű kijátszani, mert általánosságban a Super PAC legfőbb embere leginkább a jelölt barátja/megbízható közeli ismerőse, aki mindig is tudni fogja, hogy a jelöltnek mire van szüksége.

Soros és a bukott kriptovalutás csaló a demokraták legnagyobb támogatója

Nem meglepő módon a Demokrata Párt legnagyobb egyéni adományozók listáját Soros György vezeti, összesen 128,5 millió dollárral, mely összeg tulajdonképpen a lista második és harmadik legnagyobb pénzadományával egyezik meg. A 2018-as félidős választások során megközelítőleg 20 millió dollárral járult hozzá a kampányhoz, ehhez képest 4 évvel később ennek több mint hatszorosát ölte a demokraták megtámogatásába.

Forrás: Origo

Az ötödik (más listák szerint a harmadik) legnagyobb önálló donor Sam Bankman-Fried.

A mára csődbe ment FTX kriptovaluta és tőzsde egykori vezérigazgatója még májusban úgy nyilatkozott, hogy 1 milliárd dollárt adományoz a demokratáknak 2024-ig.

Ma már nyilvánvaló, hogy a kegyvesztett, de egykor 16 milliárd dollár vagyonnal rendelkező Bankman-Fried nem engedhetett meg ekkora mértékű kiadást az összeomlás szélén álló cégbirodalmának.

Az Open Secrets adatai szerint így is 36-39,2 millió dollárral járult hozzá a demokrata kampányhoz.

A kriptovalutában érkező adományok összege drasztikusan nőtt 2020 óta, és számos politikus támogatja ezt a trendet, a kriptotőzsdepiacokkal egyetemben. Az összes ilyen jellegű adomány ebben a kampányban elérte a 73 millió dollárt.