A közelmúltban kialakult török közúti határhelyzetről adott friss helyzetjelentést partnereinek a törökországi fuvarokban kiemelten érdekelt Ekol Kft - derül ki a Világgazdaság cikkéből.
November 17-én lépett életbe az új törökországi számítógépes tranzitrendszer (NTCS) ötödik szakaszának bevezetése.
A rendszer célja a nemzeti és nemzetközi rendszerek közötti adatátvitel gyorsítása és pontosítása, valamint az adatok fejlettebb cseréje. Az átállás azonban több olyan problémát is előidézett, amelyek lassítják az áruáramlást, legfőképpen Törökországba és az EU keleti határaira.
A rendszer egyik legnagyobb kihívása, hogy a kezdeti szakaszban a rendszer integrálása és a vámhatóságok alkalmazottai számára az új eljárások elsajátítása időt vesz igénybe. Míg az uniós országokban két különböző NCTS-t használnak egyidejűleg, addig Törökország teljesen lezárta az NCTS 4. rendszerét, ami külön technikai problémákat is okozott a vámrendszerben.
A határátlépésre váró exportkamionok száma a napokban megközelítette az ötezret az Ekol közlése szerint, ami több kilométeres sorok kialakulásához vezetett. A hírről a rendszer bevezetésének első napján tizenhat kilométeres sorról írtak. A helyzetet tovább nehezíti a térségben tapasztalható intenzív havazás is.
Nemcsak a nyugati kapuknál, hanem Törökország többi határátkelőhelyén és kikötőjében is problémák merülnek fel a vámeljárásokkal kapcsolatban. Emellett a Görögország által újonnan bevezetett ENS előzetes bejelentési kötelezettség rendkívüli torlódásokat okoz az Ipsala határkapunál.
A torlódások miatt jelentősen megnövekedett a forgalom a Szerbia–Horvátország–Szlovénia útvonalon, ám ezt a tranzitvonalat nem a nagy forgalom kezelésére tervezték.
Ennek következtében a kalotinai, batrovci és sidi határátkelőhelyen 45 órát meghaladó késések tapasztalhatók.
„A török vámhatóságok és a helyi logisztikai szolgáltatók és kollégáink is folyamatosan dolgoznak a rendszer finomhangolásán, várhatóan a következő hetekben javulásra számíthatunk” – írja az Ekol.
A lap azt írja, hogy az Ekol Logistics Hungary nemrég jelentette be, hogy november 20. óta a dániai DFDS (Det Forenede Dampskibs-Selskab) csoport tagja. Ez további lehetőségeket nyit a cég számára, hiszen a DFDS a világ egyik vezető logisztikai és tengeri szállítmányozója, amely Európa legnagyobb elektromos kamion flottájával rendelkezik.
A DFDS fő adatai:
A DFDS forgalma évről évre nő, a 2023-as adat 3,67 milliárd euró volt. Ennek a kétharmadát a tengeri szállítás adta, a többit a logisztikai szolgáltatások. Profitja viszont körülbelül a negyedével csökkenve 202 millió eurót tett ki.
Nemrég arról írtunk, hogy ünnepi fénybe öltöztetett kamion szállítja az adományokat a rászoruló gyerekek számára. Néhány hete pedig kigyulladt egy teherautó az M7-esen a főváros felé vezető oldalon, a 83-as kilométernél.