Az uniós tagországok versenyképességének megerősítéséről ismét kevés szó esik, Ukrajna uniós tagságát és az ebből eredő pénzügyi szükségletek fedezésének elsőbbségét azonban tényként kezeli a jelentés. Olyannyira, hogy az EP elképzelései között szerepel az európai uniós egységes belső piacának mielőbbi, még az ukrán uniós csatlakozás előtti megnyitása Ukrajna javára. Még akkor is, ha ez szembemegy a szabályokkal, a tagállami érdekekkel és az európai egységgel.
Petri Bernadett, a XXI. Század Intézet kutatója elemzésében azt vizsgálja meg, hogyan erőltetnék az Európai Parlamentben Ukrajna gyorsított integrációját már a jelenlegi költségvetési tárgyalások során is.
A Parlament javaslata a megszokott módon a közös EU-s költségvetés bővítését, a nemzeti szempontok háttérbe szorítását és az európai szintű „jogállamisági értékalapú”, vagyis a politikai elvárásokhoz kötött forráselosztás fokozását szorgalmazza. A jelentés újra megerősíti az uniós közös hitelfelvétel szükségességét, a Parlament ugyanis minden eddigieknél nagyobb közös költségvetéssel tervez, aminek indokaként azonban nem az Európai Unió versenyképességét, hanem Ukrajna EU-csatlakozását és az abból eredő hatások kezelését jelöli meg a dokumentum.
Az Európai Parlament (…) üdvözli az Ukrajna tagjelölt státusz megadására vonatkozó döntést, és ragaszkodik ahhoz, hogy rendelkezésre kell bocsátani a csatlakozási folyamataik támogatásához szükséges forrásokat. Hangsúlyozza, hogy az Ukrajnának nyújtott előcsatlakozási támogatásnak el kell különülnie a makrogazdasági stabilitásra, az újjáépítésre és a háború utáni helyreállításra irányuló pénzügyi támogatástól, és azt ki kell egészítenie, mivel ezekben az esetekben a szükségletek sokkal jelentősebbek és összehangolt nemzetközi erőfeszítést igényelnek, amelynek fontos részét kell képeznie az uniós költségvetésből nyújtott támogatásnak
– fogalmaz a szöveg.
Ukrajna teljes jogú EU-tagságát az Európai Bizottság legkésőbb 2030-ra, tehát az új többéves pénzügyi keret indulásának első éveire tervezi. Uniós tagként az ország hét év alatt akár csaknem százmilliárd euróra is jogosult lehet a Közös Agrárpolitika (KAP) keretében. Ez a jelentős összeg más tagállamok, például Magyarország számára több mint évi másfél milliárd eurós veszteséget jelenthet a kieső agrárforrások miatt. Emellett az EU egészére nézve Ukrajna csatlakozásának teljes költsége elérheti a 2,5 ezermilliárd eurót, ami a 2025-ös uniós költségvetés csaknem tizenháromszorosának felel meg. Ezek a számok jól mutatják, hogy Ukrajna integrációja jelentős pénzügyi átcsoportosításokat igényelne az EU költségvetésében. Az Európai Parlament legújabb elképzelései szerint azonban az Unió belső piaca már a teljes jogú csatlakozást megelőzően is megnyílhatna Ukrajna számára, ami újabb jelentős pénzügyi terheket róna az EU költségvetésére, és újraértelmezné a forráselosztás elveit már a jelenlegi, 2027-ig tartó költségvetési ciklusban.
Az Európai Parlament tehát a tagállamok érdekeivel és az EU alapelveivel szembemenve is haladna tovább Ukrajna gyorsított csatlakozásának útján.
A teljes elemzés a XXI. Század Intézet honlapján elérhető.