Megrázta a világot az Air India egyik járatának tragédiája, amely nem sokkal a felszállás után zuhant le. A baleset okai egyelőre nem tisztázottak, de repülési szakértők máris több lehetséges magyarázattal álltak elő.
Alapos vizsgálatra lesz szükség ahhoz, hogy kiderüljön, miért zuhant le az Air India AI171-es járata nem sokkal azután, hogy felszállt Ahmedabadból. Bár a repülőgép tragédiájának okai még nem ismertek, repülési szakértők máris több lehetséges magyarázattal álltak elő. A feketedoboz és a repülési adatok bővebb elemzése nélkül azonban egyelőre minden feltételezés.
Dr. Sonya Brown, a New South Wales-i Egyetem oktatója szerint a gép vélhetően átesett, amit jelentős tolóerő-veszteség idézhetett elő.
Úgy tűnik számomra, hogy jelentős tolóerő-veszteség történt. A tolóerő gyorsítja a gépet, a felhajtóerő pedig a sebesség négyzetével arányos. Ha nincs tolóerő és csökken a sebesség – márpedig a radaradatok szerint az emelkedés után csökkenni kezdett a sebesség – akkor megtörténhet az átesés
– mondta a szakértő.
Ha a repülő lassul, a felhajtóerő is csökken, ez pedig veszélyes repülési állapothoz, végső soron zuhanáshoz vezethet. Felmerült az is, hogy a felszálláskor a fékszárnyak nem voltak kiengedve, ami megnehezítette volna a felhajtóerő megfelelő szintjének elérését.
Brown szerint az emberi tényező sem zárható ki, például a tolóerő hibás beállítása. Emellettfelhívta a figyelmet, hogy bár a Dreamliner modern típus, a balesetet szenvedett repülőgép már 11 éves volt, így a karbantartási problémákat is vizsgálni kell.
Neil Hansford, a Strategic Aviation Solutions szakértője úgy véli, hogy pilótahiba is előfordulhatott, bár hangsúlyozta, hogy az Air India nem számít megbízhatatlan légitársaságnak, és a személyzet tapasztalt volt. Ugyanakkor a madárütközés lehetősége is szóba került. A madárütközés gyakori jelenség a repülésben, amikor a madarak a hajtóműbe kerülnek. Egy hajtómű meghibásodása áteséshez vezethet, mivel csökkenti a gép sebességét.
Az átesés olyan repülési helyzet, amikor a repülőgép túl lassan halad vagy túl meredeken emelkedik, és emiatt a szárnyak elveszítik a felhajtóerőt. Ilyenkor a gép hirtelen süllyedni kezd, mert már nem tud a levegőben maradni. Ez nem a motorok hibája, hanem a levegő áramlásának megszakadása a szárnyak körül. Átesés leggyakrabban felszálláskor vagy leszálláskor fordul elő, amikor a gép közel van a földhöz.
A környék repülőterét korábban is sújtották hasonló esetek, különösen a reggeli, meleg időszakokban. Az egyetlen túlélő arról számolt be, hogy a felszállás után 30 másodperccel robajt hallott. Ez akár arra utalhat, hogy madarak kerültek a hajtóműbe.
A végleges magyarázat azonban csak a hivatalos vizsgálat lezárultával várható. Addig a szakértők egyetértenek abban, hogy felelős ítéletet csak a bizonyítékok teljes körű értékelése után lehet hozni.
A tragédiáról készült képgalériánkat itt tekintheti meg.
Az eredeti cikk a The Guardian oldalán jelent meg.