Május elején a német szövetségi rendőrség figyelmét felkeltette a HAV Dolphin nevű orosz tulajdonú teherszállító hajó. A hajó – amely egy többhetes kalinyingrádi javítás után tért vissza – több mint nyolc napig vesztegelt a Kieli-öbölben, egy német haditengerészeti bázis közvetlen közelében. Ez szokatlan viselkedés, mivel a költségek miatt a hajótulajdonosok általában igyekeznek minimalizálni a kikötői veszteglést, írja a Tagesschau.
A hajó közelében röviddel ezután drónokat észleltek, így a német hatóságok vizsgálatot indítottak. A szövetségi rendőrség és a Schleswig-Holstein-i vízirendészet is átvizsgálta a hajót, de sem drónokat, sem más gyanús eszközöket nem találtak.
A hajó legénysége kizárólag orosz állampolgárokból állt. A nyomozás Hollandiában is folytatódott, ahol a Dolphin május 15-én kötött ki, de ott sem tártak fel semmilyen terhelő bizonyítékot.
Az eset rávilágít egyre növekvő európai biztonsági aggodalmakra. Csak Schleswig-Holstein tartomány partvidékén idén már 34 drónt észleltek, az egész német tengerparton pedig a szám elérheti a százat is. A drónokat gyakran ipari és katonai létesítmények közelében látják, különösen Kiel környékén.
A hatóságok úgy vélik, hogy sok drón civil hajókról származhat, különösen olyan tankerek, halászhajók vagy szállítóhajók fedélzetéről, amelyeket az orosz „árnyékflottához” sorolnak. A Bundeswehr egyik szóvivője elismerte: a drónindító rendszerek polgári forgalomban is hozzáférhetők, így technikailag bárki felszerelhet ilyet egy hajóra – bár konkrét bizonyítékok egyelőre nincsenek.
Egy másik eset május közepén történt, mintegy 140 kilométerre Borkumtól, amikor a BP 81 Potsdam nevű német rendőrhajó egy orosz tankert figyelt meg. A legénység több drónt is észlelt a levegőben, amelyek mintegy három órán át követték a rendőrhajót. Bár nem lehetett megállapítani, hogy a drónokat valóban a tanker indította, a hatóságok komolyan vették az incidenst.
Moritz Brake, a tengerbiztonság szakértője szerint nem meglepő a drónok elszaporodása. Mint mondja, egy hajó sok szempontból olyan, mint egy lebegő gyár – rengeteg hely van elrejteni drónokat és indítórendszereket.
„Elég, ha egy konténerben megbújik az egész rendszer – ilyesmit nagyon nehéz kiszúrni” – figyelmeztet Brake.
Hozzátette: a hatóságoknak gyorsan kell cselekedniük, mert ha a gyanú nem elég erős, a bizonyítékok hamar eltűnhetnek.
Az elmúlt hónapokban több ország – Németország, Hollandia, Finnország és Dánia – is határozottabban lépett fel gyanús hajókkal szemben. Egyes esetekben konkrétan a drónokkal kapcsolatos tevékenységre, máskor szabotázsgyanús esetekre koncentráltak. A HAV Dolphin tulajdonosa minden vádat visszautasított. Közlésük szerint a hajó Kiel közelében csak megbízásokra várt, az ottani horgonyzóhelyet pedig a német hajózási hatóság jelölte ki.