Ez történik, ha valaki megpróbálja kinyitni a repülő vészkijáratát a levegőben

Vágólapra másolva!
Egyre több utas próbálkozik azzal, hogy repülés közben ajtót nyisson a gépen – de vajon tényleg veszélyes ez? A vészkijárat kinyitása a levegőben sokak szerint katasztrófához vezetne, de a szakértők szerint a valóság egészen más. Egy pilóta elárulta, mi történik valójában, ha valaki 10 ezer méteres magasságban próbálkozik az ajtóval.
Vágólapra másolva!

Az utóbbi időben egyre több utas próbálkozott azzal, hogy repülés közben a vészkijárat felé veszi az irányt – de vajon tényleg kinyitható egy ilyen ajtó 10 ezer méteres magasságban? A válasz röviden: szinte lehetetlen – írja a New York Post. 

Mi történik, ha valaki megpróbálja kinyitni a repülő vészkijáratát a levegőben? Egy pilóta árulta el az igazságot
Mi történik, ha valaki megpróbálja kinyitni a repülő vészkijáratát a levegőben? Egy pilóta árulta el az igazságot 
Fotó: Unsplash

Dan Bubb, volt légitársasági pilóta és repülésbiztonsági szakértő elmagyarázta, hogy 

a vészkijáratokat valójában arra tervezték, hogy a földön, vészhelyzet esetén gyorsan ki lehessen nyitni őket, ilyenkor egy felfújható csúszda is automatikusan kinyílik. 

Ez csak akkor lehetséges, amikor a kabinban és kint azonos a légnyomás – tehát amikor a gép a földön áll. 

Ugyanakkor nem ritka, hogy ezeket a csúszdákat nem vészhelyzetben, hanem véletlenül vagy pánikból aktiválják. Előfordult például, hogy egy utas a hőség miatt nyitotta ki a vészkijáratot, máskor pedig egy légitársasági alkalmazott véletlenül lökte ki a csúszdát, ami hatalmas anyagi kárt okozott.  

Talán a legismertebb eset 2010-ben történt, amikor egy JetBlue utaskísérő bejelentette, hogy felmond, felkapott két sört, kinyitotta a vészkijáratot, és lecsúszott a kifutóra. 

De mi történik, ha valaki repülés közben próbálkozik meg ugyanezzel? A válasz: semmi. Egyszerűen képtelenség kinyitni a vészkijáratot a levegőben. Ennek oka, hogy a repülő belsejében jóval magasabb a légnyomás, mint a külvilágban, így az ajtó „belepréselődik” a gép szerkezetébe, és a zárszerkezet sem enged. 

Steve Scheibner, az American Airlines első tisztje szerint, ahhoz, hogy valaki nyomás alatt kinyissa a vészkijáratot, körülbelül 11 tonnányi erőt kellene kifejtenie. 

Ez fizikailag lehetetlen, ráadásul az ajtó automatikus zárral is védett: amikor a repülő 150 kilométer/órás sebesség fölé gyorsul a kifutón, a rendszer lezárja a vészkijáratokat, és csak lassulás után old fel. 

Mégis volt már rá példa, hogy valakinek részben sikerül kinyitnia a vészkijáratot a levegőben. 2023-ban a dél-koreai Asiana Airlines egyik járatán egy utas közvetlenül a landolás előtt kinyitotta a vészkijáratot, amikor a gép már lelassult. A levegő azonnal betört a kabinba, pánikot okozva a 194 utas között, de szerencsére senki nem sérült meg komolyabban. 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!