Az utóbbi időben egyre több utas próbálkozott azzal, hogy repülés közben a vészkijárat felé veszi az irányt – de vajon tényleg kinyitható egy ilyen ajtó 10 ezer méteres magasságban? A válasz röviden: szinte lehetetlen – írja a New York Post.
Dan Bubb, volt légitársasági pilóta és repülésbiztonsági szakértő elmagyarázta, hogy
Ez csak akkor lehetséges, amikor a kabinban és kint azonos a légnyomás – tehát amikor a gép a földön áll.
Ugyanakkor nem ritka, hogy ezeket a csúszdákat nem vészhelyzetben, hanem véletlenül vagy pánikból aktiválják. Előfordult például, hogy egy utas a hőség miatt nyitotta ki a vészkijáratot, máskor pedig egy légitársasági alkalmazott véletlenül lökte ki a csúszdát, ami hatalmas anyagi kárt okozott.
Talán a legismertebb eset 2010-ben történt, amikor egy JetBlue utaskísérő bejelentette, hogy felmond, felkapott két sört, kinyitotta a vészkijáratot, és lecsúszott a kifutóra.
De mi történik, ha valaki repülés közben próbálkozik meg ugyanezzel? A válasz: semmi. Egyszerűen képtelenség kinyitni a vészkijáratot a levegőben. Ennek oka, hogy a repülő belsejében jóval magasabb a légnyomás, mint a külvilágban, így az ajtó „belepréselődik” a gép szerkezetébe, és a zárszerkezet sem enged.
Steve Scheibner, az American Airlines első tisztje szerint, ahhoz, hogy valaki nyomás alatt kinyissa a vészkijáratot, körülbelül 11 tonnányi erőt kellene kifejtenie.
Ez fizikailag lehetetlen, ráadásul az ajtó automatikus zárral is védett: amikor a repülő 150 kilométer/órás sebesség fölé gyorsul a kifutón, a rendszer lezárja a vészkijáratokat, és csak lassulás után old fel.
Mégis volt már rá példa, hogy valakinek részben sikerül kinyitnia a vészkijáratot a levegőben. 2023-ban a dél-koreai Asiana Airlines egyik járatán egy utas közvetlenül a landolás előtt kinyitotta a vészkijáratot, amikor a gép már lelassult. A levegő azonnal betört a kabinba, pánikot okozva a 194 utas között, de szerencsére senki nem sérült meg komolyabban.