Délig 181 halottat számoltak össze a lezuhant gép körül. A holttesteket Harkovba viszik. A katasztrófa miatt csődbe mehet a Malaysian Airlines. A fekete doboz az oroszokhoz kerülhet. Percről percre tudósítás a lezuhant maláj gép sorsáról.

Feltehetően rakétatalálat érte a Malaysian Airlines Amsterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járatát csütörtökön Kelet-Ukrajna felett. A gépen a személyzettel együtt 298 ember utazott, akik mind meghaltak. A repülő 50 kilométerre volt az orosz ukrán határtól, amikor elveszett vele a kapcsolat. A térségben harcoló felek – az ukrán kormány illetve az oroszbarát szakadárok – egymást vádolják a gép lelövésével.

Lelőttek egy utasszállítót az ukrán-orosz határ közelében

Megrázó képek a lelőtt maláj gép roncsairól - csak felnőtteknek!

Kétségbeesett hozzátartozók a reptereken

16:51
Tusk: Terrorcselekmény történt

Lengyelország vezetői határozottan elítélték pénteken a malajziai utasszállító repülőgép kelet-ukrajnai lelövését. Donald Tusk miniszterelnök szerint a legvalószínűbb, hogy terrorcselekmény történt, akkor is, ha utólag kiderülne: a maláj repülőt tévedésből lőtték le. Nincs felmentés arra, hogy a szakadárok által elfoglalt terület felett lőnek le egy gépet - fejtette ki Tusk, hangsúlyozva, hogy nemcsak a tett elkövetőit, de támogatóikat is el kell ítélni.

A várható politikai következményeket leszámítva, közvetlen biztonsági veszély jelenleg nem fenyegeti Lengyelországot - fejtette ki a miniszterelnök. Azt is közölte: az eddig rendelkezésre álló adatok szerint nem volt lengyel utas a gépen.

16:41
Az amerikai hírszerzés a szakadárokat vádolja

Az amerikai hírszerzés előzetes értékelése szerint a kelet-ukrajnai szakadárok által kilőtt rakéta találta el a csütörtökön lezuhant maláj utasszállítót - jelentette a The Washington Post című napilap. Egy amerikai tisztségviselő közölte, hogy a támadást nagy valószínűséggel egy SA-11 föld-levegő rakétarendszerrel, vagy ahhoz hasonló osztályú fegyverrel hajtották végre. A tisztségviselő figyelmeztetett, hogy ez a megállapítás nem végleges, az amerikai elemzők még vizsgálják az utasszállító lezuhanásának körülményeit. Az SA-11 (Bögöly) az orosz Buk rakétaelhárító rendszer NATO-kódneve.

16:37
Ma még nem tiltott konfliktusos régiók felett repülni

Új fejezet kezdődhet a polgári légi közlekedés történetében Feledi György szakértő, utasszállító-pilóta szerint. Mostantól várhatóan konfliktusos régiókban nem lehet majd repülni, ez ma nem tiltott. A szakértő szerint a fél év alatt két katasztrófa által is érintett Malaysia Airlines hónapokon belül akár csődbe is mehet. Az utasok egy tragédia után még nem fordulnak el teljesen egy légitársaságtól, de kettő után már nagyon szkeptikusak lesznek. Akkor is - teszi hozzá -, ha utóbbi, a 17-es járat lelövése totális és fatális véletlen volt, de két Boeing 777-es elvesztése és ezzel több száz utas halála már nagymértékű bizalomvesztéssel jár. Arra azonban nem számít, hogy 2001. szeptember 11-hez hasonlóan a nemzetközi utasforgalom jelentősen megcsappanna.

16:23
Megérkeztek az EBESZ megfigyelői a helyszínre

Harmincan vannak, helikopterrel érkeztek arra a helyszínre, ahol lezuhant a maláj utasszállító gép csütörtökön. Az EBESZ szóvivője. Egyben közölte: az EBESZ, Oroszország és Ukrajna diplomatáiból álló kontaktcsoport már összeült, s egy videokonferencia keretében a kelet-ukrajnai szakadár vezetőkkel is tárgyalt.

15:56
Luhanszkban szó sincs tűzszünetről

Előzetes adatok szerint legalább húsz civil vesztette életét pénteken a kelet-ukrajnai Luhanszk városában az ukrán fegyveres erők és a szeparatisták közt reggel óta dúló heves tűzharcokban. Lövedékek hullottak szinte minden kerületre, beleértve Luhanszk központját is. A városvezetés újra felszólította a luhanszkiakat, hogy maradjanak otthonaikban, csak akkor menjenek utcára, ha feltétlenül szükséges, az összecsapások közvetlen közelében pedig lehetőség szerint vonuljanak óvóhelyre.

15:40
Egymást cáfolják a szakadárok

Alekszandr Borodaj, az egyoldalúan kikiáltott, úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnöke azt állítja, hogy nincs náluk a maláj gép egyik adatrögzítő doboza sem, nem találták meg azokat.

Néhány órával korábban azonban Ihor Sztrelkov, az oroszbarát szakadárok parancsnokának egyik névtelenül nyilatkozó helyettese azt mondta, hogy a Boeing-777-es 12 adatrögzítő berendezéséből nyolcat megtaláltak a tragédia helyszínén.

Anton Herascsenko, az ukrán belügyminiszter tanácsadója a kijevi hírszerzési szolgálatoktól úgy értesült, hogy a szakadárok megtalálták a fekete dobozokat, és azokat a nap folyamán átadják az egyik határátkelőhelyen az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) összekötőinek.

Szergej Lavrov orosz külügyminiszter ugyanakkor leszögezte, hogy a kijevi állításokkal ellentétben Oroszországnak nem áll szándékában átvenni a fekete dobozokat. A Rosszija 24 tévécsatornának azt nyilatkozta, hogy az adatrögzítő berendezések elemzése a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) dolga, és Oroszország nem kívánja megsérteni az ilyen helyzetekre vonatkozó nemzetközi szabályokat.
Közben Kosztyantin Batovszkij, a Donyeck megyei kormányzó tanácsadója közölte, hogy ukrán mentőcsoportok két fekete dobozt találtak a tragédia helyszínén. Nem tudta megmondani, hogy jelen pillanatban hol vannak ezek a berendezések, Kijevben pedig egyelőre nem reagáltak a szavaira.

15:06
Mit mond a nemzetközi jog?

A nemzetközi jog szerint a szerencsétlenség körülmények feltárásáért első sorban az az állam felel, amelynek a területén történt a tragédia, ez esetben Ukrajna, de a vizsgálatba más országok is bekapcsolódhatnak szakértőikkel. Ilyen ország lehet Hollandia, amelynek sok állampolgára ült az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépen, valamint az Egyesült Államok is, ahol a gép készült, emellett a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és az Eurocontrol is részt vehet a körülmények feltárásában.

15:04
Nem gondolták, hogy kockázatos a légtér

Semmi sem utalt arra, hogy a maláj légitársaság MH17-es járata által használt ukrajnai légtérben bármiféle veszéllyel vagy kockázattal kellett volna számolni – közölte újságírókkal pénteken az Eurocontrol légi irányítási szervezet neve elhallgatását kérő tisztviselője, aki szerint máskülönben a gép nem is lehetett volna ott.

Kelet-Ukrajna fölött július 1-e óta 7920 méteres magasságig léptettek érvénybe légtérzárat, amelyet 14-én 9750 méterre emeltek, a gép pedig 10 100 méter magasan repült. Mind uniós szakértők, mind az Eurocontrol légiforgalmi irányítási szervezet tisztviselője megerősítette: a légtérzárról a kijevi kormány rendelkezik, abba az európai légtérirányítást koordináló szervezetnek nincs beleszólása.

15:01
Még négy áldozatot nem azonosítottak

A légitársaság pontosította az utasok listáját. Eszerint a gépen 189 holland, 44 maláj, 27 ausztrál, 12 indonéz, kilenc brit, négy belga, illetve német, három Fülöp-szigetek, és egy-egy kanadai, illetve új-zélandi utas volt. Négy személyt még nem azonosítottak.

14:56
Aktív volt az ukrán légvédelmi rendszer

Az orosz védelmi tárca pénteki közlése szerint rádióműszaki egységeik a szerencsétlenség napján bemérték a Buk-M1-es légvédelmi rakéták irányítására szolgáló Kupol radarállomás működését mintegy 30 kilométerre a kelet-ukrajnai Donyecktől. A város nem messze található az oroszbarát szakadárok és az ukrán hadsereg összecsapásainak térségében történt szerencsétlenség helyszínétől.

A malajziai utasszállító útvonalának egy szakasza két üteg Sz-200-as nagy hatótávolságú és három üteg Buk-M1-es típusú közepes hatótávolságú ukrán légvédelmi rakétarendszer csapásmérő övezetében volt, hangsúlyozták.

14:45
Gyorssegély az áldozatok családjának

A Malaysia Airlines ötezer dollár gyorssegélyt fizet az Ukrajnában szerencsétlenül járt repülőgépen utazók közvetlen családtagjainak – jelentette be az amszterdami repülőtéren tartott sajtótájékoztatóján Huib Gorter, a Malaysia Airlines Europe alelnöke.

14:40
Folytatódnak a harcok

Legalább húsz civil vesztette életét az ukrajnai lázadók kezében lévő Luhanszkban, amelyet a helyi hatóságok szerint folyamatos tüzérségi tűz alatt tartanak. A jelentések szerint a 427 ezres városnak gyakorlatilag minden kerületét találatok érték. A BBC emlékeztetett, hogy az ukrán hadsereg a hét folyamán egyre közelebb nyomult a városhoz.

14:35
Hol vannak a fekete dobozok?

Az ukrán hatóságok semmiféle hivatalos információval nem rendelkeznek azzal kapcsolatban, hogy hol vannak a maláj gép fekete dobozai – közölte az ukrán nemzetbiztonsági és védelmi tanács. Korábban Szergej Lavrov orosz külügyminiszter bejelentette, hogy nem fogják átvenni a műszereket.

14:33
Több lesz a repülő Magyarország felett

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. becslése szerint a maláj utasszállító lezuhanása utáni légiforgalmi korlátozások miatt mintegy ötszázalékkal nőhet az átrepülő légi forgalom Magyarország magaslégterében az ukrán légtérzár miatt. A HungaroControl azt állítja, hogy az emberi erőforrásokat és műszaki-technológiát tekintve is felkészült arra, hogy egy ilyen mértékű forgalomnövekedést kezelni tudjon, ha annak kedvezőtlen időbeli eloszlása nem okoz rendkívüli terheléssel járó, átmeneti helyzeteket.

14:23
Terror vagy nem terror?

Szergej Lavrov orosz külügyminiszter szerint nem lehet terrorista cselekménynek nevezni a Kelet-Ukrajnában történt incidenst. Arszenyi Jacenyuk ukrán miniszterlnök viszont a Twitteren azt írta, hogy emberiesség elleni nemzetközi bűncselekmény történt, és az oroszok által irányított terroristák bíróság előtt fognak felelni a tetteikért. 

14:12
Nagyobb feladatot kaphat az EBESZ

A német kancellár kiterjesztené az EBESZ küldetését az ukrán-orosz határ megfigyelésére, beleértve a határ orosz oldalán zajló események megfigyelését és pilóta nélküli repülőgépek - drónok - alkalmazását. A határ megfigyelése rendkívül fontos, mert az oroszbarát szakadárok igen komoly fegyverekkel rendelkeznek, és sok jel utal arra, hogy ezek a fegyverek Oroszországból származnak - hangsúlyozta a német kancellár.

14:07
Merkel fegyverszünetet és vizsgálatot akar

A német kancellár szerint független vizsgálatot kell indítani az ukrán-orosz határ térségében történt repülőgép-katasztrófa okának felderítésére, és ehhez haladéktalanul fegyverszünetet kell elrendelnie mindkét oldalnak a délkelet-ukrajnai konfliktusban. Angela Merkel pénteki berlini sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: nagy-nagyon sok jel utal arra, hogy a malajziai utasszállító repülőgépet lelőtték. Szerinte az eset nem változtat azon, hogy az ukrajnai válság politikai-diplomáciai rendezésének nincs értelmes alternatívája, ezért továbbra is párbeszédre kell törekedni Moszkvával.

14:00
Igazi családi tragédia

Egy ausztrál házaspár az áprilisi és a mostani tragédiában is elveszített hozzátartozókat. Az eltűnt MH370-es járaton a fiúk utazott a feleségével, a Kelet-Ukrajna felett lelőtt gépen pedig a vejük lánya és a férje veszett oda. 

13:44
Nehezen jutnak be a szakértők

A Kommerszant című orosz napilapnak a légi katasztrófák kivizsgálását végző moszkvai székhelyű államközi légügyi bizottságnál azt mondták, hogy a malajziai gépet ért szerencsétlenség okainak megállapításához nem elegendő a pilóták és a légiirányítók beszélgetését, valamint a repülési adatokat rögzítő, úgynevezett fekete dobozok vizsgálata. A szakértőknek a repülőgép roncsait is meg kell vizsgálniuk, ugyanakkor minthogy sem Oroszország, sem pedig más államok nem ismerték el az egyoldalúan kikiáltott donyecki népköztársaságot, hivatalosan nem tudnak ott dolgozni a szakértőik, ezért a nemzetközi polgári repülési szervezet égisze alatt kell létrehozni vizsgálóbizottságot és felderíteni az okokat.

A Kommerszantnak nyilatkozó orosz légügyi illetékes szerint függetlenül attól, hogy mi történt, Ukrajna viseli a felelősséget a 295 ember halálát okozó tragédiáért, mert le kellett volna zárnia légterét a harci cselekmények érintette délkelet-ukrajnai terület felett. Igaz, 7800 méter alatt megtiltották a légtér használatát. Az ukrán légiközlekedési hatóságnál megerősítették, hogy 7,5 ezer méter alatt nem engedélyezték a polgári repülőgépeknek a légtérhasználatot a térségben.

13:23
Vilmos herceg is sajnálkozik

„Mély sajnálatát” fejezte ki Vilmos herceg brit trónörökös a katasztrófa miatt. Vilmos erről a londoni Ausztrál Házban beszélt, és az Indiai-óceán felett eltűnt másik Malasyia Airlines gép sorsára is utalva azt mondta, az eset különösen kegyetlen az ausztrálok és a malajziaiak számára. 

13