Szándékos emberölés miatt emelnek majd vádat a Germanwings másodpilótája ellen, aki készakarva okozta az utasszállító tragédiáját – jelentette be az illetékes marseille-i ügyész. Mint kiderült, a korábbi értesülésekkel ellentétben a kapitány volt az, aki elhagyta a fülkét, és képtelen volt oda visszatérni.
Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) felajánlotta segítségét a gép lezuhanásának körülményeit vizsgáló francia hatóságoknak. "Készen állunk, hogy teljesítsünk a szerencsétlenség ügyében vizsgálódóknak minden információra és segítségre vonatkozó kérését, mert együttműködünk azokkal a partnerországokkal, amelynek állampolgárai érintettek voltak ebben a tragédiában" - írták közleményükben. A CNN szerint a francia hatóságok hivatalosan segítséget kértek az FBI-tól.
Josh Earnest, a Fehér Ház szóvivője azt mondta, jelenleg úgy tűnik, hogy "nem köthető a terrorizmushoz" az utasszállító tragédiája.
Angela Merkel német kancellár azt mondta, a francia és német hatóságok megállapításai a balesetről minden elképzelést felülmúlnak, és a német hatóságok minden lehetséges segítséget megadnak a baleset körülményeinek feltárásához. A kancellár erről azt mondta: "Tartozunk ezzel mindazoknak, akik az életüket vesztették a keddi katasztrófában, és hozzátartozóiknak, akik most rettenetesen szenvednek."
Úgy tudjuk, Lubitz lelki problémákkal küzdött, hat évvel ezelőtt (burnout) kiégés közeli helyzetbe került, ami miatt meg is szakította repülős kiképzését. A képzést később folytatta.
Házkutatást tartanak a gépet földnek vezető pilóta, Andreas Lubitz mindkét lakásában.
Úgy tudjuk, évek óta készül egy magyar tervezésű, francia fejlesztésű rendszer, a Matthias, ami épp az ilyen tragédiák megelőzésére lesz jó. A fejlesztés lényege, hogy a földről át lehet venni az irányítást a repülőgép felett. Arról egyelőre nincs információnk, - a tervezők még nem nyilatkoztak - hogy távirányítással le lehet-e tenni vele a repülőt, azt viszont biztos, hogy lehet emelni-süllyeszteni, átirányítani, köröztetni a repülőgépet.
Minden kereskedelmi repülőgépen legalább két pilóta teljesít szolgálatot, a kapitány, illetve a másodpilóta. A feladatokat megosztják egymás között. Egyikük a járatot repülő pilóta, a másik az ő munkáját segíti. Általában az odaúton az egyik pilóta repül, a visszaúton a másik. Erre azért van szükség, hogy a másodpilóta is tapasztalatot szerezzen, különben sosem lehetne belőle kapitány. Függetlenül attól, hogy éppen melyik pilóta irányítja a gépet, vészhelyzetben mindig a kapitány szava dönt – mondta az Origónak a területet jól ismerő forrás.

Andreas Lubitz, a Germanwings-gépet a földnek vezető pilóta 2013 szeptembere óta dolgozott a légitársaságnál. Összesen 630 órát repült, amivel nem számít túlságosan tapasztalt pilótának, de kezdőnek sem. Az Origo egy légi közlekedésben jártas szakembertől úgy tudja, a leendő kereskedelmi pilótáknak először sportgépre kell jogosítványt szerezniük, majd egyre magasabb szintű képesítésekhez kell vizsgázniuk. Nagygépes képzésre csak azok jelentkezhetnek, akik legalább 200 óra repült idővel rendelkeznek. A képzés fél évig tart. Ez alatt több teszten és elbeszélgetésen is részt kell venni.
Nincs az a pszichológiai vizsgálat, amelyik teljesen ki tudná szűrni, hogy egy pilóta a Germanwings-pilótához hasonló cselekedetre készül - mondta az Origónak egy repülésközlekedésben jártas szakember. Felvételikor a leendő pilótákat pszichológiai teszteknek vetik alá, de ezek mélysége társaságonként eltérő lehet. Az így kialakított személyiségtérképet nem szokás felülvizsgálni, hacsak valamelyik kolléga nem jelzi, hogy munkatársával esetleg pszichés problémák lehetnek. Az évenkénti orvosi felülvizsgálatnak ritkán része pszichológiai teszt.
Forrásunk szerint teljesen bevett gyakorlat, hogy felszállás előtt a pilóták szondát fújnak, de drogtesztet nem szokás végeztetni, hacsak az éves orvosi felülvizsgálatnak nem része ez.
Újabb részletek derültek ki a 28 éves másodpilótáról. Szenvedélyes futó volt, gyakran részt vett helyi versenyeken is. A szüleinél lakott Montabaurban, de volt lakása Düsseldorfban, a Lufthansa székhelyén is – mondta el a DPA német hírügynökségnek Gabriele Wieland, Montabaur polgármestere.
German police deployed to what's thought to be #Germanwings co-pilot Andreas Lubitz's home http://t.co/l0G6n0Dnnd pic.twitter.com/IIByHpjvIG
— BBC News (World) (@BBCWorld) 2015. március 26.
A városban rendőri őrizetet rendeltek ki a család házához – számolt be a BBC.

Megérkezett a Dél-Franciaország felett lezuhant repülőgép németországi és spanyolországi utasainak hozzátartozóit szállító repülőgép Marseille-be. A hozzátartozók a vizsgálattal megbízott marseille-i ügyésszel találkoznak, mielőtt autóbusszal továbbszállítják őket a szerencsétlenség helyszínére, a francia Alpokba. A spanyol hozzátartozók egy kisebb, 14-fős csoportja már szerda este elindult a repülőtér közelében található Castelldefels egyik hoteljéből, ahol elszállásolták őket. Ezek a családtagok nem vállalták, hogy a történtek után repülőre ülnek, ezért busszal utaznak, szintén orvosok és pszichológusok kíséretében.

Szándékosan vezette a földnek a Germanwings repülőjét a gép másodpilótája, de indítékai egyelőre nem ismertek. Csak annyi biztos: a 28 éves német férfinak nem voltak terroristakapcsolatai. Az ügyészségi tájékoztató összefoglalóját ITT olvashatja el.

A Germanwings-gép kapitánya a düsseldorfi Patrick Sonderheimer volt, ő rekedt kívül a pilótafülkén. Mindkettejük nevét az a repülőklub hozta nyilvánosságra, amelyben tagok voltak.
A Germanwings-gép másodpilótája tudatosan zárta be a pilótafülke ajtaját, miután a kapitány kiment. Az alábbi videón látható, hogy milyen biztonsági előírásokat kell betartani a pilótafülke nyitásánál.
Utasok egyperces néma csenddel emlékeznek a Germanwings német diszkont-légitársaság utasszállító gépének áldozataira a düsseldorfi repülőtéren. Hasonló megemlékezés volt Barcelonában is.

Két nappal korábban a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járata fedélzetén 150 emberrel lezuhant a francia Alpokban. Az alpesi repülőkatasztrófának nincs túlélője.
Az ügyész egyelőre nem tudott válaszolni a kérdésre, hogy Lubitz előre eltervezte-e a tettét. Mint mondta, teljesen normális, hogy egy pilóta szünetet tart, és elhagyja egy rövid időre a fülkét repülés közben.
Nem voltak ismert terroristakapcsolatai a lezuhant utasszállító 28 éves német másodpilótájának, a hatóságoknak nincs okuk azt feltételezni, hogy terrorcselekmény történt - közölte a balesetet vizsgáló marseille-i ügyész.
A francia főügyész beszámolója szerint a fekete doboz felvételén azt hallatszik, ahogy a pilóta megkéri a másodpilótát, hogy vegye át a gép irányítását. Ezután azt hallani, ahogy a pilóta hátratolja a székét, és becsukja maga után az ajtót. Ebben a pillanatban a másodpilóta átveszi a gép kézi irányítását, és megnyomja a gombot, amely megkezdi süllyedést. A pilótafülkében innentől kezdve teljes csend honol, csak a kizárt pilóta egyre hangosabb és egyre kétségbeesettebb dörömbölése hallatszik, az utolsó pillanatokban pedig beszűrődik az utasok sikoltozása.
A diszkont-légitársaságok gyakran alkalmaznak kezdő pilótákat, mert költséghatékonyak - mondta Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) elnöke. A Germanwings-gép tragédiájáért felelősnek tartható másodpilóta 630 órányit repült, ami nem számít komoly tapasztalatnak. 200 óra a kötelező repülési idő a kiképzésen, majd egy típusátképzés után a kezdő pilóták megkezdhetik munkájukat a társaságoknál. Nem véletlen, hogy a diszkonttársaságok elsősorban kapitányokat keresnek, akikre rá merik bízni a kezdő pilótákat. Demeter Csaba megjegyezte, hogy emiatt a kapitány szinte sosem hagyja el a pilótafülkét.
Az ügyész kategorikusan elutasította, hogy öngyilkosságnak minősítse Lubitz tettét. „Ha valaki öngyilkosságot akar elkövetni, akkor egyedül hal meg. Amikor valaki 150 ember életéért felelős, akkor én ezt nem hívnám öngyilkosságnak” – mondta.