Amon Tobin: "Retróellenes vagyok"

Vágólapra másolva!
Jelen állás szerint februárban jelenik meg Amon Tobin újabb munkája, a Splinter Cell "Chaos Theory" Soundtrack, amely nem más, mint a Splinter Cell nevű számítógépes játék legfrissebb verziójának zenéje. A brazil hangmintazsonglőrt a Ninja Tune-főhadiszálláson értük utol egy telefoninterjú erejéig.
Vágólapra másolva!

Brazíliában születtél, ahol roppant erős és jellegzetes zenei tradíció uralkodik. Hatott rád a régió zenei hagyománya?
- Ez izgalmas kérdés, mert nagyon nehezen megfogható. Szívesen gondolnám, hogy hatott, de fogalmam sincs, milyen mértékben. Az biztos, hogy az efféle folyamatok tudat alatt játszódnak le.

Úgy tudom, akkor kezdtél zenét csinálni, amikor hozzájutottál egy samplerhez. Azelőtt is zenéltél valamilyen formában, hogy a hangminták elérhetővé váltak számodra?
- Igen, de csak a magam, illetve a magunk szórakoztatására, hiszen többen voltunk. Egy többnyire bluest játszó zenekarban szájharmonikáztam, úgy tizenhét éves korom körül. Ez csak afféle jammelés volt, eszünkbe sem jutott a lemezkiadás. Aztán a nyolcvanas évek közepén elkezdett érdekelni a hiphop, majd végre szert tettem egy használható samplerre.

Egyes dj-k - sőt, producerek is - azt mondják, a bakelit hamarosan el fog tűnni, mert nehéz hozzájutni, szemben, mondjuk, az mp3-mal, amelyet nem csak kivételezett helyzetben lévők, hanem bárki megszerezhet. Mit gondolsz erről?
- Szerintem a minőség mindig fontosabb lesz, mint a kényelmi szempontok. Persze a különböző hanghordozófajták jönnek-mennek, de azt hiszem, akik a bakelitet szeretik, azok életben fogják tartani.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Híres vagy a stílusok vegyítéséről. Mi a véleményed ennek legdirektebb formájáról, a bootlegről?
- Attól függ, mennyire tudják megvalósítani a mögöttes koncepciót. Alapvetően érdekes, ahogy két dologból valami harmadik születik, de nem érzem, hogy ez elég lenne. Vagyis kissé felszínes módszernek tartom.

A retró manapság tapasztalható virágzása vajon előreviszi például az elektronikus zenét?
- Kimondottan retróellenes vagyok. Úgy vélem, a lustáknak való, akiknek nincs elegendő fantáziájuk ahhoz, hogy újat alkossanak. Ironikus módon néha egyszerűen marketingfogásnak érzem, amint kijelentik erről vagy arról, hogy valamiképpen ismét releváns lett. De ettől függetlenül is unalmas mindenfélét előszedni a múltból és a magunk képére formálni, ahelyett, hogy újat találnánk ki, lépnénk egyet előre.

Forrás: A38
Forrás: A38

Egy interjúdban olvastam, hogy nem igazán látod értelmét annak, amikor elektronikus zenészek egyszer csak átállnak teljes zenekari felállásra. Miért nem?
- Előrebocsátom, hogy nincs bajom magával a zenekari felállással. Semmivel sem jobb vagy rosszabb, mint ha valaki egyedül, esetleg párban, trióban ügyködik - legfeljebb a színpadon érdekesebb, jobban mutat. De szerintem azok, akik eredetileg máshogy működtek, feleslegesen tapogatóznak ebbe az irányba. Az elektronikus műfajok kialakulásakor a legtöbbnek egyebek közt az adta az erejét, varázsát, hogy teljesen más úton-módon készült, mint a konvencionális zene. Úgyhogy ez nem előre-, inkább oldalra lépés.

Beszéljünk arról, te hogyan dolgozol. Köztudott, hogy a Ninja Tune Solid Steel mixsorozatának általad kevert darabját a Final Scratch nevű szoftverrel készítetted. Egyébként is ezt használod dj-zéshez?
- Igen, mindig. Az az igazság, hogy a két metódus valójában kevéssé különbözik egymástól. A Final Scratch, noha persze sok mindent lehetővé tesz, voltaképpen nem más, mint egy virtuális lemeztáska. Szóval nem egy liveact.

Tervezel remixelést?
- Hát, eddig nemigen remixeltem...

Ezért kérdezem...
- ...és egyelőre nem is tervezek ilyesmit. Csak most fog kijönni a Chaos Theory Soundtrack, de már egy új albumon jár az eszem.

Galambos Péter