Sokaknak isten: magyar nemzeti hiphop - megvannak a nyertesek!

Vágólapra másolva!
Tudta-e Ön, hogy a sokoldalú Fenyő Miki volt az első magyar break-táncos? És azt, hogy miért bírják a keményvonalas rapperek az Animal Cannibalst és miért nem csípik a Bëlgát? Egyáltalán van-e köze a Bëlgának a hiphophoz? Hogy jön ehhez az egészhez Ganxsta Zolee? Ha nem tudja legyőzni kívnácsiságát, olvassa el a magyar nemzeti hiphop történetét, tudja meg, mit gondolunk mi az új Bëlgáról, s ha mindezzel megvan, elolvashatja kik nyertek duplacédét.
Vágólapra másolva!

A rapzene, számos más könnyűzenei irányzattal szemben ritkán individuális, sokkal inkább közösségi, a zenén kívül más módszereket is bevető önkifejezés. Hozzákapcsolható a rapen kívül a graffiti, a break, valamint a beatboxolás is. A "sportmozgások" közül hazánkban ide számítják a deszkázást is, ám az Egyesült Államokban az pénzigényesebb, igazi "fehér" sportnak számított; a feka gyerekek sokkal inkább kosarazással vezették le fölös energiáikat.

A műfaj kezdetben lakótelepi bulik, úgynevezett blockpartyk keretében bontogatta szárnyait, majd 1982-ben a Wild Style című film bemutatásával kapott új lendületet. A filmben szövegelt például Busy Bee, Coldcrush Brothers és a Fantastic Five Mc's. A műfaj két ihlető múzsája - a szép lányokon kívül persze - az alkohol és a fű, a cheeba, amint ez a filmből is kiviláglik. Az előadók mondanivalója pedig gyakran erősen társadalomkritikus.

Még a legfanatikusabb hazai rappereknek is el kell ismerniük, hogy az általuk istenített stílust nem elsősorban magyar nyelvű anyagoknak köszönhetően kezdték el felfedezni. Az igazi áttörést, mint sok minden másban, itt is a rendszerváltás hozta meg. Az is igaz viszont, hogy a hiphopkultúra nálunk először nem a rappel hódított híveket magának. A nyolcvanas évek derekán vetítették az itthoni mozik a Break című kétrészest, így először a break-tánccal került be a köztudatba.

Igaz, már Ice-T is rapelt a film több jelenetében. Még a Ki mit tud-on is indult néhány szépreményű csapat, mint az Enemy Squad vagy a Harlem Company. Ekkor történt, hogy Fenyő Miki kiszabadult az NSZK-ba, ahol valamelyik sétálóutcát róva felfigyelt a stílusra. Midőn hazatért, több sem kellett neki, megszervezte saját csapatát és dicséretére legyen mondva, saját zenét is eszkábáltak a 84-es kiadású, Jól nézünk Miki című albumukhoz. Rövidre rá, talán mert közönsége nem követte a valóban erős váltást, visszatért a Szent István-parki pálmafák tövébe.

Amint azt nyilván sokan tudják, a kései nyolcvanasokig két könnyűzenei szcéna létezett. Az állam támogatta az őt nyíltan nem támadó zenekarokat, mint például a GM 49-et, illetve a KFT-t. Ez volt a "hivatalos" új hullám. A fecsegő felszín alatt azonban a mély sem hallgatott. Számtalan, jobbnál jobb banda (URH, Kontroll Csoport, Trabant) vándorolt hétvégenként művházról művházra, hogy több oldalról, (BRFK, rajongók) megnyilvánuló éber figyelem mellett előadják szomorkás, bölcs, fatalista életérzésdalaikat.

Forrás: [origo]

Az egyik ilyen, igen szuggesztív énekes-szövegíró, a később Xantus János Rocktérítő-jében is feltűnő Pajor Tamás, a Neurotic frontembere volt, akit először Kurtis Blow Break opusa ihletett meg, át is ültette nyelvünkre, igen ötletesen (A moziműsor után kutatsz vasárnap délután...) 1986-ot írtunk; ezután következett a talán még ennél jobb, A rock and roll, az nem egy tánc felvétele. Pajor maga rock'n'roll-beatnek nevezte el ezeket a számokat. Ezután azonban a Hit Gyülekezetben és az Ámen zenekarban folytatta pályafutását. Így aztán a fent említett dalokat, ma már legfeljebb csak egy-egy Balaton-koncerten hallhatjuk.

A breaknek, legalábbis a nagy nyilvánosság előtt, hamarosan leáldozott, ám zenéjét egyre többen hallgatták. A nyolcvanas évek végén, a magyar rapper Sugarhill Ganget, De la Soult, vagy NWA-t próbált az akkor már fogható Super Channelről kazira másolni.