Sötét zenék éjszakája - megvannak a jegynyertesek

Vágólapra másolva!
A darkelectro egyik jeles amerikai képviselője látogat Budapestre május 25-én, pénteken. A K9 nevű party a Psyclon Nine mellett a hazai színtér javát is felvonultatja koncertekkel, performanszokkal, dj-szettekkel. Mire számíthat a közönség, és egyáltalán: honnan jön ez a szubkultúra? Megvannak a jegnyertesek.
Vágólapra másolva!

A pénteken a Blue Hellben fellépő Psyclon Nine az egyik nemzetközileg ismert zenekara az aggrotech vagy terror-EBM néven rettegett zenei stílusnak. Ha ma az indusztriált, vagyis az ipari zenét emlegetik, a Nine Inch Nails vagy a Ministry zenekarok ipari metáljára asszociálunk, holott e kifejezések eredetileg mást jelöltek.

A stílusteremtő és névadó, 1976-ban alapított Industrial Records nevű kiadó olyan művészeti kezdeményezéseknek adott teret, amelyek szembe mentek minden akkortájt megszokottal - ezek pedig széles spektrumon terültek el, az avantgárdtól a dadaizmusig.

Ennek a kísérletezésnek a szellemisége élt tovább a '80-as évek elejétől számolható, második hullámnak is nevezett poszt-indusztriál mozgalomban, amely számos irányzatot ihletett meg. Alapkövei voltak az olyan, ma már legendás nevek, mint az Einstürzende Neubauten vagy a Laibach, de itt gyökereznek azok a mára szintén kult-státust elért együttesek is, mint a kanadai Skinny Puppy vagy a belga Front 242.

Később megjelentek az indusztriál szcéna oldalhajtásai, és míg egyesek hűek maradtak a gyökerekhez, mások a mainstream irányába mozdultak. Illusztris példája ez utóbbi vonalnak a Nine Inch Nails, amely fogyaszthatóbbá tette az ipari metált, és kereskedelmi sikereket is elért.

De kanyarodjunk vissza az évtized derekára: a német DAF vagy a már említett Front 242 az európai elektropunkot az indusztriállal házasította, létrehozva az electronic body music (EBM) stílust. Az analóg szintetizátorok és dobgépek elterjedése mellett jellemzővé vált a beszélt szöveg (esetleg ordítozás), és a militáns jellegű számok.

Az EBM-re a '80-as évek vége felé Németországban használt alternatív kifejezés volt az aggrepo (az agresszív és a pop összevonásából), ami már a kibontakozóban levő harsányabb utódra utalt. A zenekarok egyre zajosabb elemeket, torzított dobmintákat használtak, életre hívva az electro-industrialt, amire jó példa a Szigetre idén visszalátogató Skinny Puppy.

Forrás: [origo]

Einstürzende Neubauten

Ezzel párhuzamosan egy másik válfajban a szövegek is változni kezdtek, átadva a helyet a befordult, sötét hangulati világnak, amit már dark electróként szokás emlegetni. Mindezek együttes fejlődése révén alakult ki a horrorfilmeket idéző hangeffektusok, félelmetes ordítások és szövegek által jellemezhető irányzat, az aggrotechnek (vagyis agresszív technó), melyet terror EBM-nek is neveznek.

Az agresszív irányzatok mellett léteznek a kevésbé sötét hangulatú csapásirányok is, mint a poposabb dallamokat a trance-szel vegyítő futurepop, vagy a nemrég zászlót bontott techno body music, mely - ahogy nevéből is látszik - nem más, mint a technó hatása által formált EBM.