Éves értékelő beszélgetés - Ne a földbedöngölésről szóljon

Vágólapra másolva!
Minden munkahelyen megtörténik, hogy a vezető időnként leül négyszemközt a beosztottal és áttekintik az utóbbi hónapok vagy év eredményeit. A beszélgetés az alkalmazottnak esély arra, hogy új erővel folytassa a munkát, javítson az elkövetett hibákon. Ha azonban rosszul állnak hozzá a felek, akár szakítás is lehet a párbeszéd vége.
Vágólapra másolva!

Az éves értékelő beszélgetések általában négyszemközt zajlanak a vezető és a beosztott között. A találkozó célja, hogy értékeljék a munkatárs egész éves produkcióját, viselkedését, a vállalatnak hozott hasznát, megvilágítsák a gyenge pontokat és megalapozzák a munkatárs további szakmai fejlődését.

"Szendvics-kritika": dicséret, bírálat, javítási lehetőség

A vezető szempontjából lényeges, hogy a rendszeres értékelő beszélgetés célja az, hogy erősítse a munkatárs lojalitását a vállalat iránt és a fejlődési lehetőségek átbeszélése révén tegye őket motiváltabba. Azzal, ha a vezető a földbe akarja döngölni a munkatársat még abban az esetben sem fog javulni a teljesítménye, ha valóban lenne mit javítani a munkájában. Az értékelésnél a leghatékonyabbnak a szendvics-kritikát tartják, ami három részből áll: a vezető a beszélgetés elején a teljesítmény jó oldalát mutatja be, majd a hiányosságokat világítja meg. Az utolsó részben a javítási, fejlődési lehetőségekről és az ehhez rendelkezésre bocsátandó segítségről esik szó - mondja Juhos Andrea, karrierszakértő, az outplacement-tanácsadással foglalkozó DBM Magyarország ügyvezető partnere.

Az értékelésre a vezetőnek konkrétumokkal kell felkészülni. Lényeges, hogy a bírálat ne az embernek, hanem a rossznak tartott attitűdnek szóljon. Ne emberi mivoltában bíráljuk a beosztottat, hanem konkrét példákon mutassuk be a hibákat.

Új munkaerő: kérjen értékelést a próbaidő felénél

Az értékelő beszélgetésre a munkatársnak is készülnie kell. Gondolják át, milyen sikereket tudtak felmutatni az utóbbi évben, legyenek tisztában azzal, hogy a munkájuk mely részét végzik szívesen és melyek azok, amiket kevésbé kedvelnek vagy ahol segítségre, esetlegesen képzésre volna szükségük. Amennyiben a vezető valamilyen kritikát fogalmaz meg a munkájukkal kapcsolatban , vállalják ezért a felelősséget. Nem kifizetődő az indulatosság valamint a hibák másokra hárítása.

Ha valaki új munkahelyre kerül, érdemes kérni, a vezető értékelje teljesítményét 1-2 hónap után. Ha valaki a próbaidő közepén megtudja, miként vélekedik a vezető eddigi munkájáról, miben kell javulnia, láthatja, mit kell tennie, hogy a próbaidő végeztével is a munkahelyen maradhasson - teszi hozzá Juhos Andrea.