Elton John, Sting és Brian Adams után 2008-ban Carlos Santana a T-Mobile Kapcsolat-koncert sztárja, és ő is dugig meg fogja tölteni a Felvonulási teret. Sokadszorra jár nálunk a bajszos gitárlegenda, de hiába játsszák szét slágereit a rádiók, és hallottuk ezerszer mindegyiket, számai - az Oye Como Vá-tól a Smooth-ig - megunhatatlanok; eltelik négy évtized, és az öreg nem felejt el gitározni. A tíz Grammy-díjat begyűjtő Santana most a Live Your Light lemezbemutató turnéján ejti útba Budapestet.
Santana tényleg tudhat valamit: jellegzetes gitárjátékát azonnal fel lehet ismerni, akár a híres 1969-es woodstocki felvételt hallgatjuk, akár az 1999-es Maria, Mariá-t. Titka talán abban rejlik, hogy miközben ő végig hű maradt saját összetéveszthetetlen stílusához, a dzsesszt és a latin ritmusokat keverő játékhoz, jól választott helyet, időt és kollégákat a megújuláshoz. A hetvenes évek lendülete és a viszonylag eseménytelen nyolcvanas évek után ezért tarolhatott az 1999-es Supernatural. A legendás latin gitárhős két pilléren nyugvó pályafutását nem is lehetne hívebben megmutatni, mint szép számú slágerei segítségével; most tehát sok zene következik.
A történet a woodstocki színpadon kezdődik, még 1969-ben, amikor egy szép szombat délután Santana és kis csapata előadta a tizenegyperces Soul Sacrifice-t (az eseményről maradt fenn felvétel, és mivel történelmi jelentőségű, be is szúrjuk itt lent).
Ők voltak a fesztivál egyik nagy meglepetése: négy névtelen srác, alig nőttek ki még a tinédzserkorból (Santana 22 éves volt, Mike Shrieve dobos 19) mindenféle ének nélkül, hosszú percekig marcangolja a hangszerét, teljes eksztázisba hozva ezzel magát is, a közönséget is (lehet is hallani a felvételen). És ekkor még egyáltalán nem is volt lemezük.
Nem meglepő, ha ezután a woodstocki debütálás után a nemes egyszerűséggel csak Santaná-ra keresztelt első album szép siker lett, amit aztán a gyorsan kiadott második lemez, az Abraxas tromfolt olyan slágerekkel, mint a Black Magic Woman és az Oye Como Va. Az album első helyre kúszott a toplistán, és négymillió példányban kelt el.
Az átalakított csapattal (csatlakozott Neal Schon gitáros) vette föl Santana a harmadik albumot, a Santana III-at, amellyel folytatták a sikerszériát: az Everybody's Everything-gel és a No One to Depend On-nal szintén első helyen szerepelt a listákon. A váratlan és káprázatos kezdés után itt torpant meg a lendület először, Santana odavolt Miles Davisért, John Coltrane-ért és az éppen Mahavishnu korszakában lévő John McLaughlinért (Davis gitárosa volt fontos albumokon), leginkább a spiritualizmus és a fúziós dzsessz érdekelte - ez utóbbi a negyedik albumon, a Caravanserai-on is érezhető már.
A többiek nem osztoztak ebben, így aztán Santana - jogot formálva a név használatára - 1973-ban új Santana együttest alapított, hogy azzal belevethesse magát az ezoterikus freejazzbe. Ennek az időszaknak a gyümölcse például a Coltrane özvegyével felvett Illuminations. A próbálkozás nem jött be, ez a stílus - bár a kritikusok tetszését elnyerte - szigorúan rétegzene volt még a hetvenes években is. Így új Santana alakult, új stílussal: az 1976-os Amigo egy erős, latinos funk-album, ezen szerepel Santana talán legismertebb száma (bár a sok sláger mellett ezt nehéz megállapítani), az Europa. A lemez visszarepítette Santanát a toplistákra, a Rolling Stone "Santana hazaérkezett" címmel jelentetett meg róla címlapsztorit.