Kemény, mint a rakenrol

Vágólapra másolva!
A kortárs tánc éppúgy kőkemény idegzetet követel, mint a heavy metál. Ennek tudatában álítottuk össze hétvégi programajánlónkat. Ezen a két napon ugyanis legalább három olyan kortárs táncelőadás is lesz a Szigeten, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni: a Stockholm 59° North társulatról szóló dicshimnuszokkal tele van a sajtó, és az Államok legrégebbi és egyenesen az Államok egyik legnagyobb táncfesztiváljáról, a Boston melletti Jacob's Pillow-ról érkeznek a Hajógyári-sziget sátrába. A fiatal és ígéretes izraeli koreográfus, Hofesh Shechter egy erőteljes, társadalomkritikus darabbal érkezik, két spanyol pedig Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek című regényét álmodta tánccá. Kőkemény kultúra: kortárs tánc hétvégére.
Vágólapra másolva!

"Sima, hajlékony, kifogástalanul tiszta és baljóslatú, mint a kígyó mozgása- a svédeké igazi kúl balett" - írta a Boston Globe a stockholmiak előadásáról. Éppen most olvastunk elragadtatott hangú kritikákat a neten, és alig bírtuk leküzdeni a vágyat, hogy azonnal ne rohanjunk ki a Szigetre, hogy megnézzük, hogy is néz ki ez a szupertrendi svéd csapat élőben. A Stockholm 59° North tizenhárom tagja a Svéd Királyi Balett társulatában táncol, és szabadidejükben, amikor éppen nem lépnek föl a balettel, a világ legkeresettebb koreográfusainak kortárs darabjait próbálják, és mutatják be a világ táncfesztiváljain.

A Sziget Fesztiválra három koreográfiát hoznak, ebből az egyik, az elsőként előadott Cicada vadiúj, most arattak vele babérokat az amerikai táncfesztiválon. Az olasz származású, svéd koreográfusnő, Cristina Caprioli magányosságot sugárzó, melankolikus koreográfiáját kifejezetten a társulat számára komponálta. A másik két darab régebbi: Mats Ek Pas de Danse című (ön)ironikus koreográfiájában a táncosok skandináv népzenei betétekre szipognak és fújják az orrukat, tréfásan reflektálva arra a képzetre, hogy az északi szigeteken mindig náthával küzdenek.

A harmadik darab koreográfusának neve talán nem ismeretlen a táncvilág ismerősi számára: a spanyol származású Maurice Béjart-tanítvány Nacho Duato táncosként is nevet szerzett magának, míg a Spanyol Nemzeti Balett művészeti vezetője nem lett 1990-ben. Koreográfiáit a legnevesebb nemzetközi társulatok tűzik műsorukra. 2002-es Castrati-ja merész mű: a tánc absztrakt nyelvén meséli el azt a barbár gyakorlatot, ahogy a fiatal fiúkat kasztrálják, hogy megőrizzék gyermekien friss hangjukat. Az erőteljes hangulatú darabban a jelmezek is jelentésesek: a fiútesteket szoros fűző és hosszú fekete szoknya fedi. (augusztus 16. szombat 22.30, PORT Színház- és Táncsátor és Szabadtéri Színpad)

http://www.youtube.com/v/ap2k2mDCXEw&hl=en&fs=1
Részletek a Szigeten is látható három előadásból

Vasárnap este egy brit táncelőadást láthatunk: Hofesh Shechter Jeruzsálemben született, és jelenleg az egyik legígéretesebb fiatal koreográfusként tekint rá a szakma. Erős, szokatlan koreográfiáival az emberi érzelmek drasztikus megjelenítésére törekszik. Új társulatával különleges produkciót hoztak létre, a deGENERATION-t, amely három, igazán különleges, különálló részből áll.

A Cult című első részben a sötét hangulat uralkodik: a mai világ társadalmának kritikáját kapjuk a rövid etűdben. A hat táncos ruganyos mozgását Shechter saját zenéje kíséri. A második darab, a Fragments már reménytelibb hangot üt meg, finom és intenzív mozgásanyaggal mutatja be a két szerelmes közti kapcsolatot. A táncot szintén Shechter filmre komponált zenéje kíséri, az előadás egy szerelmi viszony erőteljes és humoros portréja. A harmadik darab Shechter máltán elismert előadása, az Uprising, mely a barátság, a testvériség hullámhegyeiről és völgyeiről szól hét robbanékony férfitáncos előadásában. (augusztus 17., vasárnap 22.30, PORT Színház- és Táncsátor és Szabadtéri Színpad)

http://www.youtube.com/v/TsSwP0NBG6U&hl=en&fs=1
Részlet Hofesh Shechter koreográfiáiból