A kasztrált, a kubai és a klasszikus

Vágólapra másolva!
Többszörösen crossover a német Klazz Brothers és a brazil Edson Cordeiro közös koncertje: vegyünk egy operákat és egyházi műveket remixelő kontratenort, és adjunk hozzá egy latin dzsessztriót. Az eredmény: groteszk, posztmodern opera egy kasztrált hangú fickóval, aki a Besamo Muchó-t, a Carmen-t és a Don't Mean a Thing-et ölti egymásba egy laza gesztussal. Koncertajánló és egy szám mutatóba.
Vágólapra másolva!

"Freddy Mercury és Maria Callas együtt, meghintve némi Janis Joplinnal"- írta sommásan a BBC újságírója Edson Cordeiróról. Egy pici, mozgékony brazil férfi, semmi hajjal, de annál nagyobb énekhanggal: nem sokan vannak a férfi énekesek között, akik négy (!) oktávot képesek kiénekelni, és még kevesebben, akik ezt a képességüket arra használják, hogy az Ave Mariát-t dance változatban adják elő vagy a Carmen egyik áriáját remixeljék. És azt még nem is mondtuk el róla, hogy a hegedű kacskaringós f-vonalait tetováltatta az alkarjára.

Különleges kontratenor hangjának köszönhetően Cordeiro olyan hátborzongatóan szólal meg, mintha egy barokk kasztrált belecsöppent volna egy groteszk, posztmodern elektronikus operába. Hogy állításunkat bizonyítsuk, elérhetővé teszünk itt egy számot: mindenki nézze meg maga, mire képes ez a pasas a hangszálaival és a humorával.

Cordeiro tiszta hangját egyébként egyházi kórusban csiszolgatta: hat éves korától a helyi templomban énekelt. 16 éves volt, amikor felfedezték, és nem kellett sok hozzá, hogy rögtön egy rock-operában találja magát. Innentől kezdve egyenes volt az út - alig 21 éves, amikor már a Hair brazil változatában énekel; 22, amikor bejárja Európát, Észak- és Közép-Amerikát A képzelt beteg című Moliére-darab bizarr musicalváltozatával.

Operát, modern brasileirát és egyházi műveket egyaránt magában foglaló szokatlan repertoárja és egyedi hangja miatt az újságírók már korán a "kult-énekes" billogját nyomták rá, és ez megmaradt akkor is, amikor a Sony Music leszerződtette - csak már nagyobb méretekben.

Cordeiro nem mindennapi figura, az biztos - a katolikus egyház kiakadt az Ave Maria dance-változatán (Clubbing, 1997; a Thievery Corporation is feldolgozta), de az énekes MySpace-oldalán hallható Stabat Mater sem biztos, hogy a püspökök kedvenc száma. Ő az, aki Londonban a Királyi Operaházban léphetne föl, de inkább abban a hippi Marquee Club-ban mutatkozik be, ahol a Rolling Stones is kezdte...

A Carmen Habanerá-jának egy másik zseniális feldolgozása Edson Cordeirótól

Eközben Händel-, Bach-, Mozart-műveket zeneileg átfogalmazó albumáért (Contratenor, 2005) Grammy-re jelölték, és rendszeresen fellép a Montreaux-i Jazz Festival-on vagy más, komolyzenei fesztiválokon. Németországban a "világ nyolcadik csodájá"-nak titulálták az újságírók. Legutóbb The Woman's Voice - A hommage to great female singers címmel adott ki lemezt, ahol megint csak kamatoztatni tudta extra magas hangját.

Forrás: [origo]
A hegedű f-alakú hangrései (f-lyuk) színt és teltséget adnak a hangszer hangjának

Ez a fickó fog fellépni most Budapesten is, és akik mögötte állnak a színpadon, ők sem csupán egy szimpla standard dzsessztrió. A háromtagú Klazz Brothers a bőgős-zongorista Forster-testvérekből és a dobos Tim Hahn-ból áll össze, és már eredetileg is zenei stílusok határmezsgyéjén mozogtak. A zenekar neve is ezt jelzi: klazz, azaz a klasszikus és a dzsessz modern crossoverje.

Éppen a zongorista klazzfivér Kilian Forster másik projektjével, az általa alapított Drezdai Filharmónia Jazz Zenekarával turnéztak Közép-Amerikában, amikor találkoztak Compay Segundo muzsikusaival, és beleszerettek Kuba egyedi zenei világába. Ekkor született meg az ötlet, hogy saját, dzsesszel átszőtt komolyzenéjüket a kubai ritmusokkal házasítsák össze. Két helyi muzsikus csatlakozott ehhez a vállalkozáshoz, a timbales nevű dobszerű hangszeren játszó Alexis Herrera Estevez és Elio Rodriguez Luis kongás.

A kubai ütősökkel kiegészült Klazz Brothers a Summertime-ot játssza a Stuttgarti Jazz Openen

Azóta a kvintetté kiegészülő, Klazz Brothers & Cuba Percussion néven futó zenekar futószalagon gyártja a lemezeket, amelyek mindegyikén a kubai hangzás találkozik össze valamilyen gyökeresen más zenei hagyománnyal. A diszkográfiába pillantva kiderül, hogy a fiúk szeretik a humort: Classic Meets Cuba, Jazz Meets Cuba, Mozart Meets Cuba és Opera Meets Cuba. Nálunk is jártak már 2005-ben, a miskolci Klazz Fesztiválon. Sőt Lou Begával is összefogtak, például a Conchita című számban működnek közre.

Ezután támadt az az ötletük, hogy mi lenne, ha Kuba, illetve az ő "klazz"-ük egy igazán különleges énekhanggal találkozna össze legközelebb. Ez a hang lett a Németországban hatalmas népszerűségnek örvendő Edson Cordeiro, és hamarosan a Sony Music szárnyai alatt megszületett a Klazz Meets The Voice-projekt, amely most Budapestre, a Művészetek Palotájába is ellátogat.

Klazz Meets The Voice - Klazz Brothers & Edson Cordeiro - Művészetek Palotája Fesztiválszínház (IX., Komor Marcell u. 1.), 2008. szeptember 19. 19.30. Jegyár: 1500-3400 Ft