Vágólapra másolva!
Csak szárnypróbálgatásnak szánták, mégis rekordot döntöttek a győztes csapat tagjai az idei Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversenyen az új építésű, Fifty-Fifty elnevezésű kétárbocos katamaránnal.

A Józsa Márton kormányozta hajó 10:34:15 órás időeredménnyel ért célba elsőként csütörtökön Európa legnagyobb és leghosszabb - légvonalban 145 km-es - tókerülő vitorlásversenyén. Ezzel több mint öt perccel megdöntötte a Nemere II 1955-ben felállított csúcsát, amire sem Józsa Márton, sem a csapat többi tagja nem számított.

"Bizakodtunk egy jó eredmény elérésében, de vérmes reményeink nem voltak" - mondta a hajó kormányosa pénteken. "A biztonságos körbeérés volt a kitűzött célunk, hiszen csak a start előtt egy nappal került vízre a katamarán, és csupán néhány órát tudtunk vitorlázni vele a verseny előtt. Az csak menet közben derült ki, hogy jól működik a hajó" - tette hozzá.

"Az, hogy két árboc legyen a katamaránon, Paulovits Dénesnek az ötlete volt, aki tervezte és építette a hajót. A nagy vitorlafelület előnyünkre vált, hiszen a nem túl ideális, szélcsendes időjárásban is gyorsan tudtunk haladni, ráadásul mikor kisebb problémánk akadt az egyik vitorlával, a másik még mindig ott volt és működött, nem kellett egy helyben rostokolnunk. Ennek a megoldásnak köszönhetően tudtunk 10 csomós szélben 24 csomós (44 km/órás) sebességet elérni" - mondta az első Kékszalag-sikerét arató Józsa.

"Hiába volt már viszonylag korán nagy előnyünk, nem nyugodhattunk meg, hiszen a vetélytársaink villámgyorsak voltak, Litkey Farkas be is ért minket, ráadásul a végén még egy zivatar is fenyegetett, ám végül sikerült győznünk. Erre nem számítottunk, a rekordra pláne nem. Igazából tesztnek, a 2014-es Kékszalagra való felkészülésnek szántuk az idei versenyt" - mondta Józsa Márton.