Társoldalunk:

Futás a Varázshegyen, séta a parázson

2013.08.25. 18:36

A legtöbb sportágban rendhagyó edzésmódszereket is bevetnek a speciális készségek fejlesztéséért. Rafael Nadal úszómedencében fut, Manny Pacquiao hasát egy rúddal verik, Ryan Lochte hordókat hajigál, a kínai pingpongosokat kapálni küldik. Milyen módszerek léteznek még, melyik működik, és melyik porhintés?

Usain Boltot a moszkvai atlétikai vébén sem lehetett megszorítani. A jamaicai sprinter százon és kétszázon is egyeduralkodó, tavaly, a londoni olimpián is magabiztosan győzött, a vele született lazaságával a játékok egyik legnagyobb sztárja lett. Ám csak látszat, hogy magától értetődő természetességgel éri el a sikereit.

Májusban, az idei első versenyén tíz másodperc felett futott százon, ami eleve bizonyítja, hogy neki is szüksége van a kemény edzésekre. "Néha tényleg gyermekded, de az edzéseken és a versenyeken nagyon komoly" - mondja Boltról edzője, Glen Mills. A hatszoros olimpiai bajnok ugyanúgy hosszasan gyakorolja a rajtokat, mint a társai, hetente háromszor másfél órás edzéseket tart súlyokkal, alkalmanként pedig egy speciális súlyszánkót húz maga után a futóedzéseken.

Bolt és a súlyszánkó 2.30-tól:

"A szánkó ismert segédeszköz, az ellépőerőt fejleszti, van, aki ejtőernyővel pótolja, mi egy sima autógumit húztunk magunk után" - mondta az Origónak Csillag Balázs korábbi válogatott futó. "A szánkózás fordítottja, mikor csörlővel húzzák a sprintert, aki így gyorsabb, mint önerőből lenne, ezzel állítólag az idegpályák és az izomrostok hozzászokhatnak ahhoz a tempóhoz. Be lehet állítani, hogy mondjuk 9,2 másodperces száz métert húzzon a gép."

"Létezik gravitációs futópad, amelyen nem a versenyző teljes súlya, hanem mondjuk csak negyven kiló terheli a térdet, de ettől még ugyanúgy futhat, és nem kell kihagynia egy hónapot kisebb sérülések esetén" - vázol fel egy drága módszert a 2002-es Eb-n 5000 méteren hetedik sportoló. A gravitációs padnál azonban jóval többe kerül a magaslati edzőtáborozás kiváltására kitalált oxigénház: "Az oxigénsátor mintájára a Nike komplett házat is épített, ahol az oxigénszintet beállíthatják mondjuk a 4000 méteres magasságnak megfelelőre. Így nem kell a komplett stábnak elvonulnia edzőtáborba."


Bolt titkát ugyanakkor nem a ravasz edzéstrükkökben látja Csillag: "az alkata messze jobb nemhogy az átlagnál, de még a világeliténél is. Mentálisan is rendben van, szinte minden döntőben hozza magát, márpedig ez is egyfajta tehetség."

Fel a Varázshegyre

Bolt az athéni olimpia után kezdett Millsszel dolgozni, ezek után triplázott előbb Pekingben, majd Londonban. Egy edzőváltás után érte el az első igazán komoly sikereit a teniszező Andy Murray is, aki Ivan Lendl érkezése után végre Grand Slam-trófeákat is tudott nyerni. Murray mindig is keményen dolgozott, Lendl azonban fokozta a tempót, és megértette vele, milyen sokat nyom a latban, ha fizikálisan mindenkinél erősebb.

Murray több gyakorlatot is a kifulladásig végez:


Andre Agassi is az edzőjének, Gil Reyesnek köszönte, hogy 29 éves kora után több Grand Slamet nyert, mint előtte. Reyes extrém módszert vetett be: két óra gyakorlás a pályán, két óra súlyzózás, majd jó néhány sprint egy közel 300 méteres hegyre, melyet csak Varázshegyként emlegettek. Jellemző, hogy mikor elkezdték a közös munkát, Agassi csupán 60 kilót tudott fekvenyomni, míg tizennégy évvel később, 2003-ban már több mint 150-et.

Kicsivel később Rafael Nadal kápráztatta el a fizikumával a rajongókat, a módszerei közt többek közt a medencében futás szerepelt.


A medencében futást Babos Csaba, Babos Tímea apja-edzője is ismeri, ám ő jellemzően mást gyakorol a lányával: "Timi nagyon szívesen bokszol, ami szintén dinamikus mozgás, fel kell gyorsítani a csípőt, a kart, a felsőtestet. Máskor baseball-labdát dobál minél messzebbre egy üres focipályán, ügyes kézzel és ügyetlennel is. Végzünk mozgásokat gumiellenállással is, van egy erős, hosszú kötél, amit lassításra és gyorsításra is használunk, az előbbinél komoly ellenállást kell legyőznie, az utóbbi pedig berántja a labdához, fokozza a lendületét."

Vicces formája az edzésnek

Az ötszörös olimpiai bajnok úszóról, Ryan Lochte-ról olyan videó terjed el, melyen furcsa tárgyakat dobál,


illetve hatalmas vasláncot húz odébb:


"Ez inkább reklám- meg PR-fogás. Az úszásban régi, bevált módszerek vannak" - mondja szkeptikusan az olimpiai ezüstérmes Güttler Károly. "Nem konkrétan ettől úszik jól valaki, hanem a speciális erősítésektől."

Nála is szigorúbb Kiss László szövetségi kapitány: "láttam azt a videót, porhintés az egész. Sem az edzők, sem a versenyzők nem mondják el szívesen, hogyan készülnek. Mikor Egerszegi Krisztina úszta a világcsúcsokat, meg olimpiát nyert, én sem mondtam el pontosan, mit csináltunk. A legnagyobb úszószaklapokban, a Swimming Technique-ben, illetve a Swimming Worldben az eggyel régebbi módszerekről számoltam be. Az új módszereket majdhogynem hétpecsétes titokként őrzik."

Összeállítás Lochte munkásságából:


"Annyit el tudok képzelni, hogy ez afféle vicces formája az edzésnek, de összességében nem ez a döntő, mivel az úszásnak nagyon speciális izomcsoportokra van szüksége, az edzőnek olyan gépekkel kell dolgoznia, amelyek ezen izmok fejlődését segítik" - jelentette ki Kiss. "Ezenkívül az állóképességnek van még nagy szerepe: mindig az nyer, aki a legjobban tűri az oxigénhiányos állapotot."

Mindig is kísérték hasonló jelenségek a sportágat, "sajnos a korom miatt emlékszem, hogy mikor Sárosi Imre megjött Amerikából, a hulahoppkarika volt a divat, el is kezdtek a válogatottnál hulahoppozni. Sárosi ugyanakkor úttörőmunkát végzett a tanítványaival, a helsinki olimpiai bajnok Székely Éváékkal, olyasmiket, amit nyugaton sem nagyon csináltak. A magyarok most is híresek a Hungarian Wayről, amely szerint a vegyes úszásban kell erősnek lenni, és nem szabad specializálódni gyerekkorban. Nemcsak az egysíkú edzésprogram elkerülése a cél, de egy adott úszásnemben elért fejlődés kihat a többire is."

Bilincs és haspüfölés

Különös módszerekben nem maradnak el a bokszolók sem. A hat súlycsoportban is vb-övig jutó Manny Pacquiaónak olykor bottal ütik a hasát az edzéseken (a videón 1.40-nél).


"Ez egy fura módszer, némelyik edzéselmélettel ellentétes is. Nem a hasizom erősítése a cél, hanem az, hogy a has ellenállóbb legyen, ezért jó, ha minél kisebb felületen éri az ütés. Fejen azért ezt nem gyakoroljuk" - nyugtat meg idősebb Balzsay Károly.

Pacquiao hagyományos módon erősíti a hasát:


Az edző maga is kitalált egy módszert, a vízszintes kötélmászást, amit a korábban profi világbajnoki címig jutó fiával is csináltatott korábban. "Ez a vállizmok és a két kéz szorítóerejének fejlesztésére szolgál, ugyanis ütéskor össze kell szorítani a kezet, különben könnyen megsérülhet."

Pacquiao keze nem csak erős, villámgyors is:


Idősebb Balzsayéknál olykor mandzsettát kötnek a bokszoló kezére, úgy edzenek alapozáskor. Máskor a lábra tesznek bilincset, illetve béklyót arra, akinek túl széles a terpesze. Ismert gyakorlat, hogy a bokszoló lefekszik egy padra, csak a feje lóg le. A homlok köré egy pántszerű súlyt tesznek, így kell jobbra-balra forgatni a fejet. "Már gyerekkorban is csinálják ezt, csak akkor még súly nélkül. Elsősorban a hajlásos védekezéshez kell, illetve az egyéb fejmozgásokhoz."

Vlagyimir Klicsko speciális nyakerősítése 2.00-nál:


Rendhagyó módszerből számtalanfélét ki lehet találni, még a bemelegítés is erősen eltérhet személyenként, mondja Balzsay: "láttam olyan kubait, aki egy órával a meccse előtt már mozgott, de olyat is, aki úgy melegített, hogy egyszerűen leült a radiátor mellé."

Előnybe kerül, aki ötletesebb

Pacquiao vagy Klicsko edzésére nem juthat be bárki, így hasznos lehet egy-egy kiszivárgó videó, míg a tornászok - a teniszezőkhöz hasonlóan - inkább egymástól, a versenyeken leshetnek el trükköket.

"Már Magyar Zoltánnak is voltak kiegészítő eszközei, amit a világ akkor nem használt, de ma már gyártják" - magyarázza Kovács István, az olimpiai bajnok Berki Krisztián edzője. "Bizonyos technikai dolgokhoz, például videós elemzéshez, vagy a szivacságy magasságának állításához pénz kellene. A sportszergyártó cégek bedobhatnak valamilyen újdonságot, de ezeket méregdrágán adják. Ilyen téren van elmaradásunk, de mi is kitalálunk dolgokat, amit aztán megcsináltatunk egy asztalossal. A hiányosságok pótolhatóak, de az lesz a nyerő, aki elsőként tud begyakorolni valamilyen elemet."

Egy gyakorol, a többiek nézik

Asztaliteniszben a következő tíz évben semmi esély nincs, hogy a világ beérje a kínaiakat, állítja a magyar válogatott Zwickl Dániel. Ennek okát azonban pont nem a kifinomult módszerekben lehet keresni. "Kemény erőnléti edzések vannak, futások, békaügetés, aki pedig fegyelmi vétséget követ el, büntetésképpen mezőgazdasági munkára küldik vidékre" - meséli a háromszoros magyar bajnok. "Ezt azért engedhetik meg maguknak, mert rengetegen sportolnak, és nem gond, ha valaki lesérül. Az sem tragédia, ha nem lesznek ottani éljátékosok, eljöhetnek Európába, lehetnek edzők."

"Az európai módszereknek muszáj finomabbaknak lenniük, de itt is akad különös edzésforma, például mikor valaki ezerszer szerválja ugyanazt egyhuzamban. Vannak azért Kínából átvehető módszerek, mint amikor egy játékos különböző szervákat gyakorol, és az egész csapat, húsz-harminc ember körülállja és nézi - ezzel a versenyhelyzetet szimulálják, illetve mentálisan erősödnek."

"Ezzel együtt a következő öt-tíz évben szinte lehetetlen lesz beérni őket, vagy európaiaknak megfelelő módszerekkel közelíteni hozzájuk, mert ráadásul közben ők is fejlődnek. Lehet, ha tíz év múlva Kína megváltozik, kevésbé lesz sportorientált, kevesebben akarják kitenni magukat egy ilyen spártai pályafutásnak, akkor majd közelebb lehet lépni hozzájuk."

Ha már közelebb lépés: időnként a focisták is őrült dolgokat találnak ki, idén nyáron például Mauricio Pochettino tűzön járással dobta fel a Southampton edzését. A Premier League-csapat játékosai hangos csatakiáltással teljesítették a feladatot.

A Forma-1-es pilóták felkészülése is egészen speciális, ezzel azonban már egy korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk.

Fernando Alonso a reflexeit élesíti: