Társoldalunk:

Csalók és dilettánsok verik szét a magyar ralit

2014.02.14. 22:11

Nem tisztelik egymást a versenyzők, némelyek csalnak is, az ellenőrök pipogyák, a ralitúraszakág szó szerint légpuskával védekezik a fentről jövő ukázok ellen. Közben lemondott a szövetség elnöksége, benne olyan politikusokkal, mint Rogán Antal. Hogy került ekkora gödörbe a néhány éve még tündöklő magyar rali?

Már évek óta lehet tudni, hogy valami nincs rendben a magyar ralival: kevesebb a versenyző és a sztárpilóta, és így jóval kevesebb a néző is, mint korábban. Januárban lemondott a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) vezérkara, Gyulay Zsolt elnöktől kezdve az elnökségi tagokig szinte mindenki. Gyulay lényegében a tagság megosztottságával indokolta a döntést.

A problémákat jelezte a négyszeres magyar szuper-1600-as bajnok Bútor Róbert visszavonulása is. A 2002-ben az év autóversenyzőjének választott Bútor tavaly még elindult az országos bajnokságon, de az idén már nem vesz részt rajta. A 38 éves versenyző azért hagyja abba, mert szerinte teljesen megváltozott itthon a rali.

Csak a flegmaság van

"Megromlott a hangulat a versenyzők között. Annyira éles harc folyik, annyira nem tisztelik egymást, hogy én nem szeretnék többé ebben a közegben versenyezni" - nyilatkozta Bútor a napokban a Juventus Rádió Sportbánya című műsorában. Hozzátette, hogy semmilyen segítő szándék nincs már a pilótákban, nincsenek barátságok.

"Több mint 20 éve versenyzem, tudom, hogy milyen volt akkoriban a rali, hogy milyen barátságok szövődtek a versenyzők között, hogy mennyivel tisztább volt akkor a küzdelem. Ez teljesen megváltozott. Csak a flegmaság van, mindenki a saját érdekeit nézi."

Bútor Róbertnek elege lett a megváltozott raliközegbőlForrás: MTI/Kovács Tamás

A 2009-es abszolút bajnok, a tavaly a bajnokságban második helyen záró Herczig Norbert az Origónak azt mondta, van igazság Bútor szavaiban. "Valóban elmúltak azok a régi bandázások, amelyek ezt a sportot jellemezték, de meg kell védenem a mundér becsületét, nemcsak a rali változott meg, hanem az egész világ."

Herczig ezzel arra célzott, hogy a versenyeket ma már máshogyan bonyolítják le, nincs idő arra, hogy bratyizzanak a pilóták, rettentően szoros a program, és a költséghatékonyság miatt a csapatok igyekeznek minél kevesebb időt tölteni a versenyhelyszíneken.

Pávázni akarnak

"Vannak kisebb ellenségeskedések, de azt azért nem gondolom, hogy szándékosan keresztbe tennének egymásnak a versenyzők. Az indulatokat sokszor nem a pilóták, hanem a körülöttük lévő emberek gerjesztik azzal, hogy pletykákat találnak ki és terjesztenek. Ők nem feltétlenül sportnak fogják fel a ralit, hanem – ahogy mi hívjuk – csak pávázni akarnak, felveszik a színes overallt, nyilatkozgatnak, és nem a versenyzés élteti őket" – mondta Herczig Norbert. Hozzátette, a Ranga László, Ferjáncz Attila, Ifj. Tóth János típusú, kivételes képességű versenyzőkarakterek nagyon hiányoznak ma.

Pénzes Zsolt, a raliszakág eddigi, lejárt mandátumú vezetője szerint valóban nem lehet összehasonlítani a 15-20 évvel ezelőtti ralifutamokat a mostaniakkal, de ennek is számos oka van. "Régen voltak ikonok, akikre fel lehetett nézni. Azóta sokat változott a sport, sokáig a szervezők és a vezetők úgy gondolták, hogy amíg jönnek a tömegek, és fut a szekér, addig nagy gond nem lehet. Később jöttek rá, hogy problémák vannak."

Bútor és Herczig állítja, a mezőny egy része egyszerűen nem tartja be a szabályokat. Előbbi szerint abból is látszik, hogy a szövetség képtelen rendet tartani, hogy az utóbbi időben többször előfordult: az ellenőrzésen ugyan szabálytalannak minősítettek egy-egy autót, a fellebbezések után a pilóták visszakapták az eredményüket, és nem marasztalták el őket. Így aztán mások is bátran próbálkoznak szabályellenes megoldásokkal.

Herczig Norbert és a Skoda Fabia 2000Forrás: MTI/Komka Péter

Herczig szerint az a gond, hogy egyes csapatok világszínvonalú technikát tudnak összerakni, a szövetség technikai bizottsága viszont nem fejlődött eleget. "A bizottság egyszerűen nem naprakész az új autók technikáját illetően. A Mitsubishi Lancer Evók például nagyon elszaporodtak, kis WRC-ket csináltak belőlük, amit nem lenne szabad, de a technikai bizottság soha nem szedett szét egy motort sem. Ha külföldön kizártak nagynevű versenyzőket, nem anyázni kezdtek a pilóták és a csapatok, hanem jött a mea culpa, a gyár elismerte, hogy például néhány centivel elnézett egy alkatrészt, elfogadta a büntetést, majd legközelebb szabályosan járt el. Itthon nincs tisztelet a technikai bizottsággal szemben" - magyarázta Herczig.

Pénzes Zsolt kérdésünkre elismerte ennek a jelenségnek a létezését. "Tény, hogy a múltban voltak problémák, többet engedtek meg maguknak itthon a pilóták, mint amikor kimentek külföldre versenyezni. Már érezhető a javulás, de azt látni kell, hogy miután évekig nem volt előrelépés, nem lehet mindent megoldani néhány hét vagy hónap alatt" - jelentette ki.

Káosz a szövetségben

A gondokat már az új MNASZ-elnökségnek kell megoldania. A lemondott tagok között olyan fideszes politikusok vannak, mint a parlamenti frakcióvezető Rogán Antal és a második kerületi polgármester, Láng Zsolt. Nem tudni, a február 21-ei rendkívüli közgyűlés után hogyan fog felállni az új elnökség, a politikai hátszél mindenesetre ma az összes sportágnak jól jön.

„Korábban Frank Tamás nyerte meg maga mellé ezt az elnökséget, de kiderült, hogy a tagoknak csak púp volt a hátán ez a feladat, nem volt idejük az MNASZ-re, nem jártak az ülésekre, és volt, hogy e-mailben szavaztak. Ennek ellenére sajnálom, hogy lemondtak, mert kellenek az ilyen emberek egy szövetség vezetésébe. Olyan vezetőt kell találni, aki magáénak érzi a ralit, és mellé olyan emberek kellenek, akár politikusok is, akik az operatív munkában tudnak segíteni” – mondta Herczig Norbert.

Rali + lövészet = ralibiatlon

Pénzes Zsolt korábban több mint tíz évig a ralitúra-bajnokságban dolgozott, abban a sorozatban, amely most az egyik legnagyobb problémát jelenti a magyar ralinak. Míg 15-20 éve egy országos bajnoki ralifutamra akár 120-130 páros nevezett, a tavalyi Mecsek Rallye-n alig több mint 40 indulót regisztráltak. Ehhez képest a ralitúra versenyein átlagosan 80 autó vesz részt - köztük 20-30 MNASZ-licensszel rendelkező páros - nem kell hozzá ugyanis komolyabb versenyzői tapasztalat, és nem is túl költséges. Az egynapos versenyeken általában csak két szakaszt kell megtenni, szinte bárki, bármilyen kategóriájú autóval rajthoz állhat. A ralisok pont attól tartanak, hogy egy rutintalan pilóta beül egy erős autóba, esetleg balesetet okoz vele, és az esetet a ralival azonosítják az emberek.

Herczig Norbert szerint az amatőr sorozatok nagy kárt okoznak a profi ralinak. "Ha egy ilyen eseményen balhé van valahol, úgy kerül be a híradásokba, hogy az egy raliverseny volt, holott nekünk semmi közünk hozzá. Az emberek nem tudják, hogy mi a különbség a ralitúra és a valódi rali között. Nálunk például minden egyes futam minden szakaszára külön kiürítési tervet kell készíteni a szurkolók biztonsága miatt, ez több százezer forintba kerül. A túrabajnokságban tudomásom szerint nincs ilyen. Egyébként sem látom sok értelmét annak, hogy amatőrök beülnek egy 3000 köbcentis BMW-be vagy egy 350-400 lóerős Mitsubishibe. Ha ilyen autód van, és tudsz versenyezni, akkor gyere az országos bajnokságba, vagy indulj a túrabajnokságban egy 1600-as Ladával. Pénzes Zsolttól jó húzás volt, hogy elkezdte ezeknek az amatőr sorozatoknak a megregulázását."

Az MNASZ nem akarja betiltani a ralitúrát, csak azt szeretné elérni, hogy egy amatőr sorozatban gyengébb autókkal versenyezzenek. Az MNASZ ralibizottsága tavaly novemberben elküldött a ralitúrásoknak egy ajánlást, amelyben az áll, hogy a 2500 köbcentiméteresnél nagyobb autók a mezőny végén menjenek csak, és semmilyen értékelésbe ne számítson bele az eredményük. "Nem kaptam rá semmilyen választ, viszont a ralitúrások alapítottak egy szövetséget, amelyben összevonták a ralit és a biatlont, azaz olyan versenyeket rendeznek majd, ahol raliznak és lőnek is az indulók. Ez olyan, mintha összevonnák a birkózással az asztaliteniszt, és két menet között kellene egy szettet pingpongozni. A ralitúra vezetősége azt gondolja, hogy azzal, hogy létrehozza ezt az új sportágat, az MNASZ-t megkerülve rendezheti meg a versenyeit" - mondta Pénzes.

Baleset egy amatőr sprintversenyen, itt a kocsmában italozók közé hajtott egy autó:


Mészáros Iván, a ralitúrások vezetője és a Magyar Biatlon Ralitúra Szövetség egyik alapítója szerint ő már közölte Pénzessel, hogy nem tudják elfogadni az MNASZ feltételeit, mert az teljesen ellehetetlenítené a túraralit. A versenyek biztonságáról azt mondta, hogy 2013-ban az összes futam biztonsági tervét jóváhagyta az MNASZ, és egy rendezést sem kifogásolt.

"Aki indulni akar, annak hoznia kell egy igazolást arról, hogy már legalább egy sprintversenyt sikeresen teljesített. Ezután kap egy ideiglenes licencet, ezzel végigmehet egy versenyen. Ha balesetet okoz, nem kapja meg a végleges engedélyt. Akik korábban még egy sprintversenyt sem teljesítettek, előfutóként, tehát nem versenytempóban végigmehetnek a pályán, és ha célba érnek, akkor jöhet nekik is az ideiglenes licenc. Úgy tudom, az országos ralibajnokságban egy rali 2-es pilótával szemben sem támasztanak ennél komolyabb elvárást."

Mészáros szerint ezzel együtt 2015-től további szigorítások várhatóak, és egyfajta önkorlátozást is bevezetnek, azaz nem vehetnek majd részt a versenyeken komolyabb kategóriájú autók, például WRC-k, Super 2000-es és Super 1600-as gépek sem. A ralibiatlonos ambícióikról ezzel együtt nem tesznek le - mondta az Origónak Mészáros.

Herczig a tavaly novemberi Mecsek Rallye-nForrás: MTI/Sóki Tamás

Kell egy Kemény vagy egy Benedek

Noha csúcsokat valóban nem döntöget a raliversenyek látogatottsága, még mindig több tízezer szurkoló kimegy egy-egy futamra, Egerben tavaly 50 ezren voltak, a Budapest Rallye prológján, a Városligeti Műjégpályánál a hídról lógtak az emberek. Pénzes Zsolt megjegyezte, kevés olyan sportesemény van itthon, ahova rendszeresen több tízezer szurkoló látogat ki.

Pénzes szerint valami azért elindult a magyar raliban: tavaly új gyorsasági szakaszokat tudtak beépíteni, az indulók létszámát meg tudták tartani, a licencek száma húsz százalékkal növekedett. "A legfontosabb, hogy megrendeztük mind a hat futamot, nem maradt el egy sem, ahogy az az előző években többször előfordult" - sorolta.

Herczig Norbert szerint azonban a talpra álláshoz ez még nem elég. "Nem nevelünk ki emblematikus sztárokat. A szövetségnek szerintem kutya kötelessége lenne tolni előre egy-egy pilótát. Nem azt mondom, hogy neveljünk belőlük celebeket, de ma muszáj képernyőn szerepelni, akár szakkommentátornak is elmenni. A ralinak nálunk nincs olyan gazdája sem, mint a pólónak Kemény Dénes vagy Benedek Tibor."

A Budapest Rallye prológja nézőszámban a régi időket idézteForrás: MTI/Sóki Tamás