Vágólapra másolva!
A Michelisz Norbert utódának tartott Nagy Norbert a túraautó Európa-bajnokság utolsó versenyét két futamgyőzelemmel zárta Pergusában. A Kommunikációs és Üzleti Főiskolán tanuló autóversenyzőt nem vonzza a Forma-1, de Jules Bianchi borzalmas balesetét azért látta. Áprilisban több mint 200 kilométer/órás tempónál ő is hatalmasat bukott a Hungaroringen, mégis azt mondja, nem sokban különbözik az élete az átlagos 19 éves srácokétól.

Édesapám is autóversenyző volt, ralizott, majd gyorsasági versenyző lett, így beleszülettem ebbe a sportba – kezdte az Origónak adott interjút Nagy Norbert. - Nyolcévesen kezdtem el gokartozni, majd 13 évesen már egy Ford Fiestával mentem, akkoriban 18 év alatt nem nagyon versenyeztek ebben a kategóriában. Akkor még csak a műszerfal és a kormány között láttam a pályát, három évvel később pedig magyar bajnok lettem, ekkor már a kormány fölött néztem ki az autóból. A negyedik évemben, 17 évesen ültem bele egy ex-WTCC-s Alfa Romeóba, amellyel második lettem a bajnokságban. A Zengő Junior Teammel elindultam az ETCC-ben, a túraautó Európa-bajnokságban.

Miért váltak el az útjaitok Zengőékkel?

Mert ők az újonnan indult Seat Európa Kupában akartak menni, mi pedig az ETCC-t favorizáltuk, szerintem ez egy jobb ugródeszka.

Ekkor jött a Chevrolet, ami melléfogásnak bizonyult.

Azt azért így nem mondanám. Ez egy nagyon jó versenyautó, de az idei év úgy hozta, hogy a TC1-es autók építése és az alkatrész-utánpótlás rendkívül nagy terhet rót a gyártó RML-re. Sok problémánk volt az idén az autóval, nem igazán tudtunk vele tesztelni a folyamatos technikai gondok mellett, ezért úgy döntöttünk, hogy az utolsó versenyre visszatérünk a Seathoz. Jó döntés volt, egyből sikerült megnyernem mindkét futamot a kategóriámban, így jól zárult a 2014-es szezonom.

Az olaszországi záróversenyen megcsillogtatta a tudását Forrás: FIA ETCC Pergusa

Az idén lehetőséget kaptál, hogy a WTCC-ben is elindulj egy futamon. Mennyiben más egy WTCC-autó az ETCC-hez képest?

Azt hittem, nagyon más lesz, de jóval könnyebb dolgom volt, mint amire számítottam. Ezek az autók nemcsak azért jobbak, mert gyorsabbak és erősebbek, hanem mert könnyebb őket vezetni. A csapat is nyilván sokkal profibb, jóval gördülékenyebben folyik a munka ott, mint az ETCC-ben.

Mit válaszolsz, amikor megkérdezik, hogy mivel foglalkozol?

Autóversenyző vagyok, és mellette tanulok.

Miben különbözik az életed egy hétköznapi 19 éves srácétól?

Nem sokban különbözik. Most kezdtem el a főiskolát, a BKF-re járok. Suli után megyek edzeni, de ezt más fiúk is megteszik, csak nekem speciális edzéseim vannak. Napi egy-két órát szimulátorozok, de manapság ezt is sok srác csinálja. Annyi a különbség, hogy a pályaedzések mellett nekem hétvégente versenyem van, és egy külföldi futamra már általában szerdán elutazunk. Azért próbálom a hétköznapi 19 évesek életét élni.

A mai szimulátorprogramok valóban annyira élethűek, hogy szinte tökéletesen fel lehet készülni velük egy-egy futamra?

Igen, nagyon jól be lehet gyakorolni velük a pályákat és az autókat, a legjobb példa erre Michelisz Norbi, aki szintén rengeteget szimulátorozik, ő így került a versenyzés közelébe. Vannak lézerszkennelt pályák, azok a szimulátorban gyakorlatilag az utolsó kavicsig ugyanolyanok, mint az igazi. Fontos az is, hogy olyan kormányt használunk, amely vissza tudja adni az élményt, például amikor rámegyünk a rázókőre, akkor rezeg. Persze nagyon sok pilóta van, aki egyáltalán nem használja ki ezt a lehetőséget, főleg az idősebb generációban.

Nem hanyagolja el a tanulást sem Forrás: Nagy Norbi Média

Melyik játékkal játszol?

A Racing Actionnel, amely a GTR2 testvérjátéka. Ha jól tudom, Michelisz Norbinak is ez a kedvence. Az a jó benne, hogy utólag le lehet tölteni hozzá az új pályákat is. Ez már nem a Need for Speed szintje, itt a különböző versenyszituációkat is jól be lehet gyakorolni. Hibája azért van, azt például nem adja vissza, amikor még nem csúszik meg az autó, de te már érzed, hogy meg fog csúszni.

Milyen a kapcsolatod Michelisz Norbival?

Amikor a Zengő Junior csapatában versenyeztem, akkor rengeteget beszélgettünk, de most is jóban vagyunk, sokat segít. Ahhoz képest, amit elért, szerintem megmaradt szerénynek, egyáltalán nem szállt el magától. A Suzuki Kupában induló fiatal magyar versenyzőknek például szinte egytől egyig ő a példaképe.

Neked is?

Ő az egyik. A másik pedig Alex Zanardi, aki azok után, hogy amputálták a lábait, visszatért versenyezni. Rengeteget olvastam róla, nagyon tisztelem, és nagy élmény volt látni őt a Slovakiaringen, ahol az FIA GT-sorozatban ment egy Z4es BMW-vel. Hihetetlen, hogy mindent a kezeivel csinál, és a WTCC-ben például futamot is tudott így nyerni.

Mi a távolabbi célod?

A WTCC, az FIA GT vagy a DTM, bár utóbbi szerintem inkább formaautó, mint túra-, annak ellenére, hogy annak néz ki.

Forma-1?

Soha nem voltam annyira oda a formautókért, a gokartnál megállt nekem a nyitott versenyzés. Nem is vagyok az az alkat, aki beleférne egy formaautóba.

Nem vonzza a Forma-1 Forrás: Nagy Norbi Média

Jules Bianchi balesetét azért láttad?

Igen, néztem a futamot. Dupla sárga zászlós jelzés volt a pálya azon részén, a szabály pedig úgy szól, hogy ahol dupla sárga van, ott fel kell készülni a megállásra, nem a bukótérben, hanem a pályán, ő pedig nem lassított. Nem hiszem, hogy ez vezetői hiba volt, mert szakadt az eső, de nem biztos, hogy egyből a pályabírókat kellett volna elővenni, és őket hibáztatni. Nekem ellenszenves volt az a vélemény is, hogy rossz helyen volt a traktor, amelynek Bianchi nekiütközött, mert teljesen természetes, hogy ott volt a traktor, hogy kiemelje az Bianchi előtt kicsúszó autót.

Ha egy autóversenyző lát egy ilyet - akár a tévében is -, megfordul a fejében, hogy ez vele is megtörténhet?

Ha ilyenre gondolnánk, akkor biztos, hogy lassulnánk a pályán.

Bianchi bukása után felerősödtek a hangok, hogy a pilótafülke köré egy tetőt kellene felszerelni, amely megvédi a versenyzőt. Jó ötletnek tartod?

Nem, egyrészt a formaautózás akkor elveszítené a varázsát, másrészt egy ilyen balesetnél egy tető nem segített volna semmit. Ha a traktor hátulja az autó bukókeretét letarolta, akkor egy plexit is simán betört volna. Egy profi sisak ugyanolyan védelmet tud nyújtani. Ráadásul, ha baj van, például kigyullad az autó, akkor a pilóta nem tud olyan gyorsan kipattanni a fülkéből, ha van még felette egy tető is.

Neked volt hasonló baleseted?

A legnagyobb az idén történt. Egy kétórás endurance futamon indultam a Hungaroringen, és a célegyenes végén, 220-nál elment a fékem a Seatban. Ezekben az autókban ráadásul olyan félautomata váltó van, amellyel nem tudok visszaváltani, ha a számítógép úgy érzékeli, hogy túlpörögne a motor, tehát a váltóval sem tudtam fékezni. Az volt a szerencsém, hogy ment előttem egy BMW, annak nekimentem, és csak utána csapódtam a falba. Ilyenkor attól nem kell tartani, hogy az autó rád hajlik, mert a bukócsövek megvédenek, a testedre ható erőhatásoktól kell félni. Mármint nem a baleset közben akkor megijedni sincs idő. Amikor kiszálltam az autóból, megkérdezték az orvosok, hogy hol fáj, és mivel nem fájt sehol, közölték, hogy menjek vissza hozzájuk, ha fájni fog, mert akkor belső vérzésem van. Na, ott megijedtem.

Így nézett ki az autó az ominózus bukás után Forrás: Hercegfalvi Zoltan

Szimuláljátok a bukásokat is?

A szimulátorokban a bukóterek nem élethűek. Viszont amikor megérkezünk a versenyhelyszínre, mindig körbesétáljuk vagy körbebiciklizzük, ilyenkor pedig nemcsak azt nézzük meg, hogy milyen az aszfalt és melyik kanyart hogy kellene bevenni, hanem megvizsgáljuk a bukótereket is, hogy egy-egy balesetnél hova nem kellene esni. Túraautóban van egy olyan íratlan szabály, hogy bukásnál el kell engedni a kormányt, a lábakat pedig be kell húzni, a kormány ugyanis eltörheti a kezeinket, a felcsapódó pedálok pedig a lábainkat. A balesetemnél a lábaimat behúztam, de a kormányt valamiért nem engedtem el, szerencsére nem lett belőle bajom.

Jövőre akkor WTCC?

Még ETCC, de remélem, hogy elindulhatok néhány WTCC-versenyen is, onnantól pedig csak rajtam múlik.