Rengetegen futnak Budapesten, de nem mindenki talál jó futóterepet, ha messze lakik az obligát Margitszigettől. Segítünk néhány tippel: van köztük pár perc alatt elérhető, szinte városközponti fekvésű pálya és hosszabb, természetközeli is.

Amatőr futókat és a legnagyobb hazai utcai futóversenyeket szervező Budapest Sportiroda futónagyköveteit kérdeztük arról, hogy az olyan, mindenki által ismert helyek mellett, mint a Margitsziget, milyen jó futóterepeket ajánlanak még a fővárosban.

Barbara a XII. kerületi BAH-csomópont melletti Gesztenyéskertbe szokott járni. A nagy füves placcot felújították, parkosították, találunk ott éttermet, kutyafuttatót és játszóteret is. „Pár száz méteres futópálya itt-ott egy kis emelkedővel, majd lejtővel, apró köves terep. Habár nem kijelölt futóövezet, de elférek az unokájával sétáló bácsi vagy a kutyáját sétáltató lány mellett.”

A Gesztenyéskert sokat fejlődött az elmúlt években Forrás: Origo

Ákos a Vérhalom tér környékén fut, 400 méteres rekortán borítású pályán. Egy éve megcsinálták a tér körüli futóösvényt, most olyan, mint a margitszigeti. Azóta nagyon népszerű, sokan kocognak a téren. Hátránya, hogy két buszmegálló is van a közvetlen közelében, így 10-15 percenként füstokádó buszok levegőjét kell beszippantani, ettől függetlenül hasznos, és megszerették a környéken élők.

A hegyi edzés csodákra képes

A Gellért-hegy nem könnyű terep, aki itt is teljesíteni tud, az bárhol megállja a helyét. „A Gellért-hegyi kör azért jó, mert kevesen futnak rajta, és jó az emelkedők és lejtők aránya: 1:1” – mondja viccesen Róbert. „A rendszeres hegyi edzés olyan állóképességet biztosít, hogy a sík terepen futás soha nem lesz megerőltető. A 2015-ös félmaratont úgy futottam le 1 óra 45 perc alatt, hogy végig tartottam az ötperces kilométeridőt, és az utolsó két kilométeren még bele is gyorsítottam egy kicsit.”

A Gellért-hegyi futókör Forrás: Origo

„A mellékelt ábra egy hét kilométeres kört mutat, de tetszés szerint bővíthető nyolc, illetve tíz kilométeresre. Akkor már a Tabánban is fel kell szaladni a keresztutcán. Na, az mondjuk kemény. Cserében vannak boltok, ahol a nyújtás után lehet venni 200 forintért dobozos sört.”

Melegítés, nyújtás

Néhány alapvetést fontos tisztázni, mielőtt az ember nekiállna futni, nehogy kárt tegyen magában. Minden edzés és verseny előtt be kell melegíteni, különösen ha reggel futunk, mert alvás közben az izmaink akár 10 százalékkal is rövidebbek lehetnek, mint a normál nyugalmi hosszuk. Addig kell melegíteni, amíg meg nem izzadunk.

A levezetés is segít a sérülések elkerülésében. A fokozatos leállással hagyunk időt a szöveteknek, hogy megszabaduljanak a káros bomlástermékektől, így kevésbé lesz izomlázunk másnap, és az izmaink lassan, finoman nyerik vissza nyugalmi méretüket. A bemelegítésbe és levezetésbe fektetett idő bőségesen megtérül, mert kevésbé fárad el az izom, rövidebb lesz a regenerációs idő, és így még intenzív edzések mellett is elkerülhetjük a túlterheléses sérüléseket.

Nyújtani a hideg izmokat nem szabad, ezért bemelegítés után és az edzés végén végezzünk ilyen gyakorlatokat. Lassan, fokozatosan érjük el a pozíciót, megtartjuk 15-20 másodpercig, ezután elengedjük, és legalább ennyit pihenünk. Ezt minden izomcsoporttal négyszer ismételjük. Ha a nyújtott izomban fájdalmat érzünk, akkor vagy túl gyorsan és erősen nyújtottuk, vagy egy sérülésre figyelmeztet a fájdalom.

Csaba szerint az újpestiek és káposztásmegyeriek kedvelt helye futásra és bringázásra a Farkas-erdő. Az egész legfeljebb egy kilométer hosszú, így a futónak több kört kell tennie, de utána mehet állatokat nézegetni a Rex kutyaotthonba, vagy leülhet a bográcsozó haverok mellé, mert társaságok, családok is látogatják az erdőt.

2000-ben tanösvény is létesült az újpesti önkormányzat támogatásával a Farkas-erdőben Forrás: Origo

Zoltán a Városmajorban lakik, és most már egyre jobb körülmények között futhat.

„A pálya 585 méteres, normál szélességű rekortán futósáv, két részre osztva. Van egy fizetős nyilvános WC, reggel 7-től este 7-ig van nyitva. A parkban jól lehet nyújtani a kiépített szabadtéri kondiplaccon vagy a padokon, fákon, virágládákon, korláton. Ivókút is van, de a közelben több kisbolt is található. Egyre ismertebb a hely, de még nyáron sem zsúfolt. Igaz, a kutyások elég sokan vannak.”

Budapest talán legszebb futóterepe

A Panoráma-kör a Hármashatár-hegyen futható be, és ahogy a neve is mutatja, a keleti oldalon csodás kilátás nyílik a városra, a nyugatin pedig a budai hegyekre.

Milyen futócipőt vegyünk?

Szánjunk rá időt és energiát, hogy megtaláljuk a számunkra megfelelő futócipőt. Két dolgot kell figyelembe vennünk: hol futunk (terepen, aszfalton, rekortánon?), és milyen a lábfejünk (kifelé, befelé dől vagy egyenes a bokánk?). Késő délután vásároljunk, a láb ekkor a legnagyobb. Ha jó az eladó, ilyeneket fog kérdezni: mióta futsz, hány kilométert teszel meg egy-egy alkalommal, illetve hetente, milyen terepen szoktál futni, van-e lábproblémád? Már csak emiatt is érdemes szakboltban vásárolni.

„A teljes kör 9 kilométer hosszú, 200 méteres szintkülönbséggel, de ez tetszés szerint rövidíthető vagy nyújtható. Induláskor és érkezéskor frissíthetünk a Szépvölgyi úton található ivókútnál" – mondja Balázs. „Egy dologra tanácsos figyelni: nemcsak futók, hanem kerékpárosok is használják, akik olykor nagy sebességgel zúdulnak le a hegyről.”

A Panoráma-kör csodás kilátása Forrás: Origo

Aki ezzel szemben nyugalomra vágyik, célba veheti a Merzse-mocsarat.

Ez Budapest egyik legháborítatlanabb vizes élőhelye. Fővárosi védettségű természetvédelmi övezet, tele növényritkaságokkal, gazdag madárvilággal. Budapest XVII. kerületében, a Ferihegyi repülőtér közelében található. Tömegközlekedéssel közvetlenül nem megközelíthető, a rákoskerti vasúti megállótól 10-15 percnyi séta a reptér irányába.

A BSI futónagykövetei szerint a területen 3,6 km, 6,4 km, 7,5 km,10,8 km, 21,6 km és 32,4 km hosszúságú pályák is vannak.

A Római-parton kilométerekig lehet futni

„Személyes kedvencem a Római-part, bár a büféknél kicsit sűrű már ilyenkor, de ha türelmesen átküzdjük magunkat az embereken, akkor feljebb már nagyszerű” – mondta Tresó Gábor válogatott ultrafutó az Origónak. Állítja, ezen a partszakaszon észak felé futva nagyjából 10 kilométert futhatunk háborítatlanul, egészen Budakalászig.

Tresó Gábor tanácsai kezdőknek

- Nem szégyen belesétálni a futásba, sőt fokozatosan kell elkezdeni, séta-kocogás felváltva.
- Épeszű, reális célokat tűzzünk ki magunk elé, az egészségünk szem előtt tartásával.
- Élvezd, ne szenvedj.
- Bátran kérj segítséget tapasztalt futóktól, szívesen segítenek majd.

„A Római-part mellett a komolyabb edzéseket a budai hegyekben tartom, ott szinte bármerre lehet futni, csak el ne tévedjünk. Nekem közel van a Hajógyári-sziget is, azt is nagyon szeretem, futóiskolázni és rövidebb átmozgató edzésekhez is tökéletes. Nagyon kevesen szoktak ott futkározni, gondoltam is rá, hogy titokban tartom” – nevet Tresó, aki 24 órás futóversenyeken is rendszeresen rajthoz áll, de arról is ismert, hogy 2013-ban körbefutotta szülőföldjét, Nógrád megyét: tíz nap alatt nagyjából 700 kilométert futott.