Társoldalunk:

Kampány a mellrák ellen: ki teszi el a pénzt?

2015.10.10. 12:32

Minden év októberében az NFL, vagyis a legnagyobb amerikaifutball-szövetség átfogó kampányt folytat, hogy felhívja a figyelmet a mellrák veszélyeire, egyúttal adományokkal támogassa az Amerikai Rákellenes Ligát. A kampányból befolyó pénzek elosztása viszont nem világos, Amerikában egyre nagybb botrány kezd kibontakozni az ügyből. 

Az NFL-ben könnyű felismerni, hogy melyik meccset játszották októberben: minden és mindenki rózsaszínbe öltözik, ez a szín az egységes jele a liga mellrákellenyes kampányának és küzdelmének. 

A csapatokon is megjelenik a rózsaszín, miközben a drukkerek rengeteg szurkolói kellék és mez közül választhatnak a liga és a csapatok hivatalos boltjaiban, miközben vásárlásaikkal támogatják az Amerikai Rákellenes Ligát, az ACS-ot is. Csak az nem világos, milyen mértékben - a legfrissebb adatok alapján nagyon csekélyben. 

Kampány a mellrák ellen: ki teszi el a pénzt?Forrás: AFP


A Business Insider arról ír, hogy az értékesítések ezen formájából származó bevétel mindössze 8 százaléka kerül a valós kutatási alapba. A többit elviszik az értékesítők, a gyártók, maga a liga, és az ACS is csak a megkapott összeg 71 százalékát tudja továbbítani a kutatási alapba, így jön ki az eredeti bevétel 8 százaléka. 


Minden 100 dollárból 12,5 dollár kerül az NFL-hez, az NFL ebből 11,25 dollárt továbbít az ACS-nak. A maradék a gyártókat (37,5%) és a kiskereskedőket (50%) illeti meg,

csakhogy ebben az esetben a kereskedők maguk a klubok, illetve az NFL.

Az adatok nyilvánosságra kerülése után a liga egy közleménnyel fordult a közvélemény felé, melyben kifejtik, hogy a kampányból származó bevételek azon részét, melyet nem továbbítanak az ACS-nak, a kampányköltségek fedezésére fordítják. Emellett kiemelik, hogy a program első három évében összességében 3,5 millió dollárt utaltak át a rákellenes ligának. 

Kampányidőszakban a csapatok is viselik a rózsaszíntForrás: AFP


Az kétségtelen, hogy az NFL rengeteget tesz azért, hogy felhívja a figyelmet az önvizsgálatra és a rendszeres rákszűrések fontosságára, ezért is érthetetlen, hogy liga mércéjével aprópénznek számító bevételek elosztása miért nem átláthatóbb, hiszen így egyre nagyobb indulatokat gerjeszt az ügy az Egyesült Államokban.