Társoldalunk:

Baumgartner nincs még megrontva

Állítólag a négyszeres világbajnok Alain Prosttal esett meg, hogy amikor jócskán túllépve a sebességhatárt az autópályán száguldozott, a jogosítványát követelő francia rendőr emígy vonta felelősségre: "Minek képzeli magát? Azt hiszi, hogy maga Alain Prost?" Ott azért még nem tartunk, hogy Baumgartner Zsolt nevét szajkózzák hasonló példázatban a honi rend őrei, de a 21 éves autóversenyző, aki első magyarként vezetett a német Forma-3-ban és a Forma-1 előszobájának tekinthető Forma-3000-es nemzetközi bajnokságban, kifejezetten jó úton halad efelé.

Saját prognózisa szerint a 2004-es autós gyorsasági vb-n címkézheti fel a rendre visszaköszönő "első magyar" jelzős szerkezettel a világsajtó. Tekintve, hogy a március 30-i F-3000-es idénynyitón már a konstruktőrök 2001-es pontversenyét fölényesen nyerő Nordic Racing pilótájaként üdvözölhetjük, ez nem is árulkodik túlzott önbizalomról.

- Mikor vezetett először?
- Tizenhárom évesen.

- Az összes Forma-1-es pilóta életrajza úgy kezdődik, hogy 4-5 évesen már autót vezetett...
- Attól függ, milyen autót! Kisautót mindenki vezetett 4 évesen... De igazit 9-10 évesen vezethettem először, a parkolóban körözgettünk apuval. Vagy vidéken, ahol nem volt forgalom, apu ölében kormányozhattam a Daciánkat, később néha stikliben a cégtől hazavezethettem. De 4 éves korom óta motorozom, jogosítványom sose volt, motorom mindig. Ebből következően voltak kalandjaim, sokszor üldöztek a rendőrök a Sasadi úti kertvárosi részben, mindig attól féltem, hogy egyszer majd motoros rendőrrel találom szembe magam.

- Gyakran megbüntették?
- Dehogyis, sose kaptak el!

- Azóta sem büntették meg, amióta saját autóját vezetheti?
- Volt már rá példa. Egyszer-kétszer gyorshajtás miatt, meg amikor elhagytam a rendszámom, és pótlásként matricarendszámom volt.

- Milyen indíttatásból döntött úgy, hogy autóversenyző lesz?
- 1992-ben a Williams-Renault pilótájaként a Magyar Nagydíj előtt Riccardo Patrese nyitotta meg díszvendégként édesapám Renault-szalonját. Akkor csapott meg az F1-érzés, az összes futamot megnéztem, s gokartozni kezdtem azon a balatoni pályán, amelytől nem messze kisgyerekként apu autójával tolatgattam. Aztán Móczár Péterrel voltunk nyaralni Amerikában, s megengedte, hogy vezessem a bérautót. 12 évesen, 80 mérföldet, főúton! Óriási élmény volt. Elkezdtem nyaggatni őt is, fűztem aput is, így a következő év tavaszi szünetében Kecskeméten gokartozhattam egy hétig.

- Szaladjunk előre az időben! Bevált, hogy a tavalyi szezon közepétől a német Forma-3-ban és a Forma-3000-ben párhuzamosan vezetett?
- Az eredmény szempontjából nem tett jót, de a fejlődés szempontjából igen. Nem kezdhetném most az idényt a címvédő Nordic Racingnél, ha tavaly nem látnak a vezetők a Prost Junior Teamben, s nem előzöm meg társamat, a Forma-1-ben is megfordult Fontanát.

- Nem fél, hogy csalódást okoz a Nordic Racing, hiszen az idényt felvezető teszteken állandóan gond volt az autóval.
- Nem a csapat hibája, hogy ennyi probléma volt a váltóval. Az F-3000-ben minden csapat egyforma váltót kap, s mivel több istállónál gond volt vele, nyilvánvaló, hogy konstrukciós hiba okozza. A gyártásnál nem csiszolták, esztergálták megfelelően, ezért feszül. Állítólag a brazíliai idénynyitóra új konstrukciót hoznak.

- De az idény első hivatalos tesztelésén brutális balesete volt Estorilban, amelyet fékhiba okozott...
- Durva volt, az tényleg megviselt. Volt már több balesetem is, de kétszázzal még nem mentem falnak. A másfél kilométer hosszú, szinte teljesen egyenes szakasz után érkeztem a célegyenes végébe, fékezni akartam, de hiába, mert beesett a fékpedál. Próbáltam még egyszer, de nem fogott.

- Elkezdett "leperegni" az élete?
- Nem, ilyesmi nem történik, az ember ilyenkor körülbelül sejti, hogy mi vár rá, s megpróbál felkészülni, hogy a lehető legjobban jöjjön ki az egészből. Összehúztam magam, megfeszítettem az izmaimat, felvettem azt az ülőpozíciót, így lehet a legkevesebb sérüléssel megúszni az ütközést. A kavicságyon átrohanva, a gumikordont áttörve, az U alakban meghajolt szalagkorlát fogott meg. Szerencsére csak a nyakam húzódott meg.

- Michael Schumacheren lehetett jól nyomon követni, miként formálják át az olaszos, laza Ferrari-imázst tükrözőre. Önnek segít valaki imázsalakítás téren?
- Senki. Egyébként is, milyen imázst csináljak magamnak még? Olyan vagyok, amilyen vagyok. Nem vagyok még "megrontva", remélem nem is leszek. Bár valamilyen szintű versenyzésen felül ez már része az üzletnek.

- A mai F-1-es mezőnyből kiket ismer személyesen?
- Az újoncok közül csak McNisht nem. Massa, Sato, Yoong, Webber ott versenyzett, ahol én.

- Ők jobb pilóták, mint Baumgartner Zsolt?
- Nem hinném, hogy sokkal, de a Forma-3000-ben több tapasztalatuk van. Itt a pilóták tudása közel egyforma, részben mázli, részben az üzlet dönt arról, ki lép feljebb.

- Március 30-án a brazíliai Sao Paulóban rajtol a 12 futamos Forma-3000 nemzetközi bajnokság. Mit vár az Interlagoson?
- Pontszerzés a célom, de legrosszabb esetben is első tíz közé jutás. Az év végén is az első tízbe szeretnék kerülni, bár az erőviszonyokról az eddigi tesztek nem adtak reális képet. A csapat azt várja tőlem, hogy folyamatosan fejlődjek, a futamokon pontszerző helyen végezzek.

- Azt nyilatkozta, 2004-re a Forma-1-be várja magát.
- Ezt most is tartom. Hatvan százalékban múlik rajtam. A többi kívülálló körülményektől függ, üzlet, politika, satöbbi. A magam részét, ígérem, tartom.

Korábban:

Fórum:

Baumgartner Fan Club