Társoldalunk:

Kramnyik sötéttel is győzött, előnye két pont

Deep Fritz -Vlagyimir Kramnyik (orosz, 2807) 0,5-2,5 (döntetlen, 0-1, 0-1)

Deep Fritz - Vlagyimir Kramnyik (2807)
Skót megnyitás

1.  e4 e5 2. Hf3 Hc6 3. d4

A Deep Fritz programozói úgy döntöttek, hogy nem tesztelik tovább a Braingames világbajnokát a spanyol megnyitás berlini változatában. A múlt század végén újra népszerű lett a skót megnyitás, Garri Kaszparov is előszeretettel játszotta az unalomig elemzett spanyol főváltozatok helyett.

3.  ... exd4 4. Hxd4 Fc5

A dupla gyalogtól idegengedők a 4. ... Hf6 5. Hxc6 bxc6 6. e5 Ve7 7. Ve2 Hd5 8. c4 Fa6, illetve 8. ... Hb6 változatban keresik sötét igazát. A folytatások sok érdekes stratégiai elképzelést tartogatnak mindkét fél számára, napra késznek kell lenni a varikban.

5. Hxc6 Vf6 6. Vd2 dxc6

A tavalyi asztanai szuperverseny második fordulójában a kazahsztáni sakkozás legjobbja, Szadvakaszovval szemben Kramnyik az elmélet által gyengébbnek értékelt 6. ... bxc6-tal folytatta. A profi világbajnok úgy ítélte meg, hogy a gyakorlatban ritkábban látott folytatásban nagyobb esélye van túljátszani tapasztalatlan ellenfelét. A parti tanulságosan alakult: 7. Hc3 He7 8. Fd3 0-0 9. 0-0 Hg6 10. Ha4 Fd6  11. g3 Be8 12. Ve3 Fb7 13. Fd2?! He5 14. Fc3 Vf3 15. Vxf3 Hxf3+ 16. Kg2 He5 17. Fxe5 Bxe5 18. f4 Bee8 19. e5 Ff8 20. Bae1 d6 21. Be3 Be7 22. Fe4 dxe5 23. fxe5 g6 24. Ff3?! Be6 25. Bd1 Bae8 26. Bd7 Bxe5 27. Bxe5 Bxe5 28. Bxc7 Be7 29. Bxe7 Fxe7  30. Kf2 f5 31. c4 Kf7 32. c5! a5 33. a3 Ke6 34. b4 axb4 35. axb4 Ke5 36. Ke3 Fg5+ 37. Kd3 Fa6+ 38. Kc2 Kd4 39. Hc3? Fd3+ 40. Kb3 Fc4+ 41. Kc2 Fd3+ 42. Kb3 Fd2 43. Hd1 Fe4 44. Fe2 Fd5+ 45. Ka4 g5 46. b5 Kxc5 47. bxc6 Fxc6+ 48. Kb3 Kd4 49. Ff1 Fe1 50. Fe2 g4! 51. Fa6 h5 52. Kc2 Fe4+ 53. Kc1 Ff3 54. Fc8 f4 55. gxf4 h4 56. f5 g3 57. hxg3 hxg3 és világos feladta. Szadvakaszov a döntő, fatális hibát 39. Hc3+-követte el, a végjátékban a sötét király aktivitása döntötte el a játszma sorsát. A Deep Fritz hasonló hibát követett el, a fejlődés elhanyagolásával átengedte a terepet sötétnek.

7.  Hc3 He7 8. Vf4 Fe6 9. Vxf6 gxf6

A számítógépes programot mindig elégedettséggel tölti el, ha az ellenfél táborában gyaloggyengeséget hozhat létre.

10.  Ha4 Fb4+ 11. c3 Fd6

A sötét manőver lényege, hogy világos huszár nehezen térhet vissza övéihez.

12. Fe3 b6 13. f4 0-0-0 14. Kf2 c5

Forrás: ORIGO

15.  c4

Számításba jött 15. b3, az elkötelező gyaloglépés a sötét huszárnak szép mezőket kínál fel.

15.  ... Hc6 16. Hc3 f5!

Kramnyik remekül érzi az állást, a világos gyalogcentrumot ostromolni kell, az állás nyitása a futópárral rendelkező sötétnek előnyös. A világos királyszárnyi gyalogtöbblet nehezen mozgatható, míg sötét b5-ös robbantása  a levegőben lóg. 

17.  e5

A Deep Fritz természetesen ismerte az 1999-es csapat Európa-bajnokságon játszott Magem Badals-Kovalev játszmát, ahol világos vesztére 17. exf5-tel folytatta és 17. ... Fxf5 18. Bd1 Bhe8 19. Hd5 Hb4! 20. A3 Hc2 21. Fc1 Hd4 22. Fe3 c6 23. Hc3 Fg4 24. Bd3 Ff8 25. h3 Ff5 26. Bd1 Hc2! után már nagy volt a baj, a világos táborba betört huszár megbénította az ellenfél haderejét.

17. ... Ff8 18. b3 Hb4 19. a3? Hc2 20. Bc1 Hxe3 21. Kxe3 Fg7 22. Hd5 c6 23. Hf6 Fxf6 24. exf6 Bhe8! 25. Kf3

Forrás: ORIGO


25.  ... Bd2

A világos táborba behatolt sötét bástya ellen a Deep Fritz nem talál ellenszert.

26.  h3 Fd7 27. g3 Be6 28. Bb1 Bxf6

Már közel Kramnyik második nyerése, sötét gyalogot nyer és megtartja kezdeményezését is.

29. Fe2 Be6 30. Bhe1 Kc7 31. Ff1 b5 32. Bec1 Kb6 33. b4 cxb4 34. axb4 Be4 35. Bd1 Bxd1 36. Bxd1 Fe6 37. Fd3 Bd4 38. Fe2 Bxd1 39. c5+ Kb7 40. Fxd1

Forrás: ORIGO


40.  ... a5!

A döntő áttörés, a világbajnok klasszisát egyszerű eszközökkel bizonyítja.

41. bxa5 Ka6 42. Ke3 Kxa5 43. Kd4 b4 44. g4 fxg4 45. hxg4 b3 46. Kc3 Ka4 47. Kb2 f6 48. Ff3 Kb5 49. g5 f5 50. Kc3 Kxc5 51. Fe2 és világos feladta

Verőci Zsuzsa

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK