Vágólapra másolva!
Hétfőn délelőtt vált hivatalossá, hogy a jelenlegi legjobb magyar országúti kerékpáros, Valter Attila a 2023-tól 2025-ig szóló szerződést írt a holland Jumbo-Visma csapatával. A jelenleg a világ egyik legjobb, legszervezettebb és legerősebb csapatának tartott Jumbóban olyan sztárok mellett tekerhet, mint az idei Tour de France-győztes, Jonas Vingegaard, a háromszoros Vuelta-győztes Primoz Roglic, vagy éppen a sportág egyik szupersztárja, Wout van Aert. Valter Attila hétfőn este online adott interjút a magyar média képviselőinek, köztük az Origónak is.

A 24 éves kerékpáros, aki eddig három idényt töltött a legmagasabb, World Tour besorolású csapatokban - az első évet a 2020-ban csődbe ment lengyel CCC-ben, a következő kettőt pedig a francia Groupama-FDJ-ben - elárulta, hogy két éve már megkeresték őt a hollandok, akkor azonban nemet mondott a sárga-feketéknek.

amit csak alátámaszt, hogy idén nekik van a legtöbb győzelmük, legtöbb UCI pontjuk - mondta Valter a Jumbóval való kapcsolatról.

Valter Attila január 1-jén cseréli le a kék, fehér, piros szerelést sárga-feketére Fotó: Csudai Sándor - Origo

"Nagyon szimpatikus, ahogy dolgoznak, kiemelten fontos szempont a pszichológia, a sportolók mentális egészsége. Két évvel ezelőtt megcsináltattak velem egy hosszú tesztet, 100-150 feleletválasztós kérdés volt, zömmel sportra vonatkozó, de részben azon kívüli dolgokat is feszegettek, volt olyan kérdés, amit nem is értettem, hogy miért fontos nekik. Miután kitöltöttem, még egy órát beszéltem a pszichológussal, azt követően mondták azt, hogy passzolnék a csapatba.

A fiatal versenyző, aki a tavalyi Giro d'Italián első magyarként viselhette három szakaszon egy háromhetes Grand Tour összetett éllovasának járó megkülönböztető trikót tisztában van vele, hogy sok kérdést felvet, hogy miért igazolt egy jó csapatból, a Groupama-FDJ-ből egy bombaerős együtteshez, ahol egyáltalán nem biztos a pozíciója.

"Látom, hogy nagyon sokan örülnek, de kíváncsiak is, hogy miért így döntöttem, miért vállaltam, hogy a világ legjobb versenyzői közé kerüljek. Megvolt az esélye, hogy maradok az FDJ-nél vagy egy kisebb csapathoz igazolok.

Azt is megkérdezték tőlem, hogy hányszor láttam magamat a mezőny élén menni egy hegyi szakaszon, azaz egy esélyest segíteni. Nem sokszor mondtam. A Jumbónál biztos, hogy lesz sok verseny, ahol segítenem kell, de elsősorban nem ezért igazoltak le. Alaposan kielemeztek, bíznak és bízom benne, hogy eleget tudok fejlődni. Tény, hogy náluk vannak most a legjobbak, de sok verseny van az idényben, ahova nem tud elmenni Rooglic, Vingegaard vagy Sepp Kuss, és azokon a versenyeken nekem teremhet babér. Ha az ő tudásukat hozzá adják ahhoz, amit én tudok most, akkor harcolhatok a győzelemért olyan versenyeken mint a Strade Bianche, ahol idén negyedik lettem, vagy a Katalán körverseny.

Szezon előtt még soha nem voltam ennyire izgatott, nagyon várom, hogy velük kezdhessem a következő évet. Nagyon remélem, hogy tudok annyit fejlődni, amivel az egész magyar kerékpársport fejlődésére hatással lehetek.

Roglic és Vingegaard menedzsere ugyanaz az olasz ügynök, Mattia Galli, aki Valter Attila ügyeit is intézi. Miután neki már két világklasszis versenyzője is a holland csapatnál van, értelemszerűen számított valamennyit a szava, rajta keresztül érkezett meg az első megkeresés is a magyar versenyzőhöz.

Valter Attila sporttörténelmet írt a rózsaszín trikót viselve Forrás: AFP/Luca Bettini

"Lehet, hogy, ha más menedzsernél lennék, akkor nem keresnek meg a hollandok,

Mattia támogatta a döntésemet, de egyáltalán nem befolyásolt" - mondta Valter, aki elmondta, hogy édesapja, első edzője, a korábbi szintén profi bringás Valter Tibor sem irányította egyik irányba sem.

"Édesapámmal természetesen megbeszéltem, de három év World Tour-versenyzés után én már jobban ismerem ezt a világot. Meghallgatott, megbeszéltük, de ő sem befolyásolt.

Akivel a legtöbbet beszélt a döntés előtt az a barátnője volt, és végül ő volt az, aki azt mondta, hogy látja rajta, hogy akarja ezt a szerződést, és ne hezitáljon.

Valter Attila már elért annyit a sportágban, hogy még egy olyan csapattal, mint a Jumbo-Visma folytatott tárgyalások során is előállhat a saját igényeivel, kérdéseivel.

"Igyekszem mindig szerény maradni, de azért, amikor az ember a következő három évéről dönt, akkor szeretne egy-két dologgal tisztában lenni. Nem azzal a hozzáállással tárgyaltam Jumbóval, hogy bármit mondtok, úgyis hozzátok megyek, szerettem volna, hogy meggyőzzenek, és ez nekik sikerült a legjobban. Tettem fel kérdéseket, elmondtam, hogy szeretnék azokon a versenyeken indulni, ahol idén jól szerepeltem, szeretnék a Giro után más Grand Touron is elindulni.

Tetszett nekik a céltudatosságom. Fizetésről nem is beszéltünk, mert nekem csak az a fontos, hogy hol tudok a legtöbbet fejlődni. Szerintem ez nagyon jó döntés volt.

A magyar bringás elárulta, hogy a csapatváltás egy hosszabb folyamat volt, már a Giro d'Italia májusi budapesti rajtja előtt megkezdődtek a tárgyalások. Pont viszont hivatalosan csak ma, augusztus 29-én került az ügy végére.

"A Giro előtt elkezdődtek a tárgyalások, de nem szerettem volna, hogy kizökkentsen valami, volt úgyis épp elég dolog, ami kizökkentett. Ezt minden csapat tiszteletben tartotta, a Jumbo is, akiknek megmondtam, hogy szinte biztosan ők lesznek a befutók, de nem írtam alá semmit. Nyár elején egyeztünk meg szóban, majd a menedzseremmel is megegyeztek, magát a szerződést, egy-két hónapja írtuk alá. Azóta kicsit jobban figyelem őket, milyenek a buszok, a bringák, a felszerelés, de egyáltalán nem ez alapján döntöttem. Hogy őszinte legyek, a mai bejelentés óta lett igazán konkrét bennem is, hogy a Jumbo-Visma versenyzője lettem.

A nagy bejelentés:

Valter Attila esetében látható volt, hogy a Groupama-FDJ-ben már kiharcolt magának egyfajta státuszt, így arra voltunk kíváncsiak, hogy a francia csapat meg akarta-e vagy legalábbis megpróbálta-e megtartani egyik legígéretesebb versenyzőjét.

"Bízom benne, hogy meg akartak tartani, és én mindent meg is tettem ezért. Két éve azt mondták, hogy két jó idény, és tíz évre leigazolnak, de mintha a csapat elindult volna egy lejtőn. Bár most éppen elég jó évük volt, viszont már nem adnak hosszú távú szerződéseket, hogy ne kényelmesedjen el senki. Mondjuk, szerintem engem ez a veszély pont nem fenyeget... Az FDJ-nek World Tour-szinten is az egyik legjobb utánpótlás programja van, úgyhogy most inkább onnan hoznak fel tehetségeket. A tizenkét fiatal közül nyolc kap szerződést, azaz láthatóan más céljaik vannak, mint egy Jumbónak.

Kicsit csalódott vagyok, ugyanakkor örülök, hogy tavaly nem írtam alá egy hosszabb távú szerződést, mert a Jumbo egyértelműen jobb csapat.

Valter elmondta, hogy a 19 World Tour-csapatból nagyjából 6 kereste meg, volt olyan, amelyik a ranglétra legaljáról, volt amelyik szinte a Jumbo szintjéről. Volt olyan csapat, amelyik nagyon szerette volna megszerezni, de Groupama-FDJ után nem jelentett volna számára előrelépést.

A folytatásról a magyar klasszis elmondta, hogy számára któber 9-én ér véget az idény a Lombard Körversennyel, ami után nagyjából 1 hónap szünetet tart, de azt követően már az új csapattal dolgozik, novemberben találkozik először az új társakkal, decembertől pedig várhatóan jön az első közös edzőtábor.

Primoz Roglic (balra) és Jonas Vingegaard jövöre már Valter Attila csapattársa lesz Forrás: Belga via AFP/David Stockman

"Nagyon sok edzőtábor van, rengeteget vannak magasságon, és ezt is nagyon profin csinálják, pontosan tudják, hogy mit miért kell csinálni, legyen szó táplálkozásról vagy bármi másról.

Szeretném, ha egy edzés közben nem lennének kételyeim, hogy jó-e az, amit csinálok. És, ha Roglic ezdője azt mondja, hogy jó, amit csinálok, akkor abban nincs okom kételkedni, onnantól minden csak rajtam múlik."

A versenyző elmondása szerint az első év beletanulásról szól, bár meglátása szerint ma már nem nagyon van olyan, amiről ne tudnának. "Kis túlzással egy őszi edzésből megmondják, hogy jövőre hányadik leszek a Giro valamelyik szakaszán. Ma is vannak olyan napok, amikor úgy érzem, hogy fel tudnám venni a versenyt a világelittel, de szeretném, ha ez állandó lenne.

Szeretnék mindhárom műfajban, azaz az egynapos, az egyhetes és a három hetes versenyekben is fejlődni. Ezt még nekem is végig kell gondolnom, át kell beszélnem a csapattal.

Végül az Origónak válaszolva elmondta, hogy nem járt még a Jumbo-Visma lenyűgöző szervízközpontjában, de szinte biztos, hogy novemberben legalább egyszer megfordul ott, sok időt azonban nem fog a letésítményben tölteni, ahogy a korábbi csapatainál sem tette.

"Nem jártam még ott, de a World Tour-csapatok általában nagyon komoly főhadiszálással rendelkeznek, már a CCC-nek is olyan volt. Több busz, több kamion van minden csapatnál, ha azokból kettőt-kettőt el kell helyezni, ahhoz már nagyon komoly bázis kell. De nagyon keveset vannak a ott versenyzők, ott inkább a háttér személyzet dolgozik. Az FDJ párizsi Service Court-ján én például nem is jártam, egy kisebb vidéki központban végezték a méréseket és hasonló dolgokat. De lehet, hogy novemberben Jumbo híres központjában kezdünk majd, az viszont nem valószínű, hogy év közben gyakran megfordulnánk ott."