Társoldalunk:

Ralf Schumacher nem elégszik meg néhány győzelemmel

Nem sok mindent tudunk megjósolni előre a Forma-1-ben, ám ha egy pillantást vetünk Ralf Schumacherre, nehéz megállni, hogy kijelentsük: eléri a célját, egyszer világbajnok lesz.

Első két Forma-1-es szezonában (a Jordan-istállóval) az emberek látták benne a potenciált, de látták a vakmerő lépéseket és a látványos baleseteket is. Miközben folyamatosan fejlődött, 1999-ben igazolt a Williams-istállóhoz. Melbourne-ben harmadik lett, s a szezon végére 35 pontot gyűjtött össze, amely több, mint a duplája volt az előző évi pontszámának. A következő évben is bizonyította, hogy számolni kell vele. Bár nem voltak nagyok az elvárások a BMW elsőéves motorjával, Ralf mégis az ötödik helyre hozta fel magát a ponttáblán, és csapattársával, Jenson Buttonnal a harmadik helyet szerezték meg a csapatnak.

Most, 2001-ben az eredmények magukért beszélnek. Ralf megnyerte élete első futamát Imolában, majd Kanadában és Hockenheimben eljutott háromig. A német pilóta arról beszélt, hogy a technológia és az elektronika milyen szerepet játszott ötéves Forma-1-es karrierjében és beavat minket abba, hogy a versenyzés mit jelent egy 26 éves pilóta számára.

Fotó: Amber PR
Fotó: Amber PR
Ralf idén kilépett bátyja árnyékából, jövőre beléphet a világbajnokok közé
- Mi az adatok felhasználásának a kulcsa manapság a versenyzésben?
- Ralf Schumacher: Nos, az autósportok tele vannak technikával és ez nagyon korán megjelenik, már a Forma-3-ban is. Az én időmben is ez történt, egy csomó adatot kellett nekünk, pilótáknak elemeznünk. Meg kell érteni, hogy mit jelent az adat és tudni kell kielemezni, hogy utána el lehessen kezdeni dolgozni a motoron.

- Megnövekedett az adatmennyiség a munkában az évek során?
Ralf Schumi: Igen, de úgy hiszem a versenypilóta a meglévő adatok 20 százalékát képes elemezni. Az autó érzékelőiből nyert adatok és mérések nagy részét még csak meg sem érthetjük, olyan magas fokú a versenyautókban lévő technológia.

- Ezeket kikre hagyod?
Ralf Schumi: Két adatelemző mérnökünk van minden egyes autóhoz. Nekik ez a feladatuk.

- S mely adatokra összpontosítasz?
Ralf Schumi: Alapvetően a felfüggesztéssel és az aerodinamikával kapcsolatosakra. Ezek az adatok vezetnek el a tiszta vezetéshez és az autó érzékeléséhez.

- Szerinted az adatok tükrözik a vezetésedet?
Ralf Schumi: Igen, nálam igen. S ami igazán meglepő az az, hogy a mérnök manapság már látja, hogy az autó hol nagyon jó. Ezt 2-3 évvel ezelőtt a pilótának kellett megmagyaráznia és megmutatnia neki. Manapság amikor a pályán körözök, a mérnök tudja, hogy hogy megy az autó. Kiolvassa az adatokból.

- Van valamilyen elképzelésed arról, hogyan fog fejlődni a technológia a sportágban?
Ralf Schumi: Nem, nem nagyon. Azt gondolom, hogy még mindig szükség van a pilótára az autóban. Talán ma már megoldható egy lassú kör pilóta nélkül is.

- Hogyan vélekedsz a technika szerepéről a sportban?
Ralf Schumi: A technológia mindenki számára utolérhető és a Forma-1 a technikát tekintve vezető szerepet játszik a sportok között, s az utcai autók fejlesztésében is elengedhetetlen. Ezért a technikai fejlesztésből - azt hiszem - sosem elég. Ez a legjobb lehetőség arra, hogy teszteléseket végezzünk az utakra. Régebben volt aktív felfüggesztés és ABS, amelyek most be vannak tiltva. Bőven lehet még fejlődni, de addig nem lehet elmenni, hogy veszélyessé váljon ezáltal a sport.

- Támaszkodsz-e a telemátria adataira annak érdekében, hogy javíts a teljesítményeden?
Ralf Schumi: A pilóta mindig a legjobbját nyújtja, de mikor bemegy a bokszba, akkor az adatoknak hisz. Ezt teszem azóta, hogy a Forma-3-ban versenyeztem. Hozzászoktam már.

- Mit szeretsz legjobban a munkádban?
Ralf Schumi: Igazából magát a versenyzést. Ott vagy, egyedül az autódban, senki sem zavar, senki sem beszél hozzád, nem kell interjúkat adnod, nem kell aláírásokat osztogatnod. Csak magad vagy, miközben teszed, amit szeretsz. Összpontosítasz és mész.

- A Forma-1 csapatmunka, de nagy figyelem hárul rád, mint a pilótára. Érzed ezt a nyomást?
Ralf Schumi: Nem, amikor bejövök a bokszba, csak a munkámra koncentrálok, és nem érzem a nyomást. El akarok érni dolgokat, és mindent megteszek ennek érdekében. A Forma-1 bizonyos értelemben csapatmunka, hiszen a pilótának támaszkodnia kell sok tényezőre és sok emberre a csapatból. A verseny alatt a Forma-1 már egyetlen egy ember sportjává válik, mivel megpróbálom a legtöbbet elérni számomra és a csapat számára. S a legyőzendő fél akár a bátyám, akár a csapattársam, nem számít, mivel a legtöbbet próbálom kihozni magamból. Ez az, amiért szerződtettek és amiért kapom a fizetésemet.

- Van valamilyen verseny előtti rituáléd?
Ralf Schumi: Nem, nincs. Vannak megbeszéléseim előtte, majd eszem egy keveset és aztán indulás.

- Szerencsésnek érzed magad, hogy Michael a bátyád?
Ralf Schumi: Elsősorban büszke vagyok, hogy az öccse lehetek. Úgy értem, Michael nagyon sokat elért már. Néha segítséget jelentett és nagyszerű volt, néha visszavetett a dolgaimban, vagy megnehezítette az életemet. Bizonyos értelemben mindketten elértük amit akartunk, ő nyilvánvalóan többet, mint én, de még van időm. Majd meglátjuk mit hoz a jövő.

- Milyen hatással volt rád a San Marinóban elért első hely?
Ralf Schumi: Nagyszerű érzés volt. De miután már öt éve vártam erre, s voltak céljaim, melyek nem jöttek be, tényleg jó érzés volt, de semmi több. Kellemes győzni, most már csak erre török.

- Rászoktál a győzelemre?
Ralf Schumi: Igen, talán rászoktam, de tudja, már az ötödik szezonomat nyúzom, a csapat nagyon nagy erőfeszítéseket tett és ezt vártuk már. Azon a napon nagyon jól ment az autónk, eljött a mi időnk, így nem is volt annyira különleges.

- Nem?
- Szép nap volt, de az engem körülvevő emberek még boldogabbnak látszottak nálam, az igazat megvallva. Kellemes volt, de a célom a világbajnokság, s nem néhány győzelem.

Korábban: