A szezon előtt úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton mindenkit faképnél hagyhat az idény elején és már az első versenyeken megágyazhat ötödik világbajnoki címének. Kisebb meglepetésre azonban a Ferrari tűnt mostanáig a legjobb konstrukciónak, a vörösök pedig nagyrészt saját maguknak köszönhetik, hogy nem ők vezetik a pontversenyt.
Sebastian Vettel a Bahreini Nagydíj óta nem végzett az élen futamon, Bakuban a biztos második helyet dobta el meggondolatlan előzési kísérletével, Barcelonában pedig a csapat nem tudott úrrá lenni a gumiproblémákon.
Mindeközben Daniel Ricciardo négy verseny alatt másodszor nyert és feljött az összetett harmadik helyére. Ennek ellenére Hamilton továbbra is a németet tartja legfőbb ellenfelének.
Szerintem továbbra is a Ferrari a legerősebb és Sebastian végzi a legjobb munkát. Az autójuk gyors volt Monacóban, ahogyan az egész eddigi szezon során elég jól működött
– nyilatkozta Hamilton. – Néhányszor hibáztak, amit mi kihasználtunk, úgyhogy jobban állunk, mintha mindenki ugyanolyan munkát végzett volna."
Abban a Mercedes pilótája is egyetért Vettellel, hogy három csapat, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull küzdhet a világbajnoki címért, valamint arra számít, hogy az energiaitalosok a Kanadai Nagydíjon tovább erősödnek.
„A Red Bull valószínűleg fejlesztési csomagot fog kapni a motorjához a következő versenyen, úgyhogy érdekes lesz látni a teljesítményüket. Tovább fognak erősödni az év során, a szurkolóknak pedig nagyszerű lesz végignézni a köztünk zajló csatát, még ha a versenyek nem is a legizgalmasabbak" – mondta Hamilton, majd hozzátette, hogy imádja a kihívást, ami azzal jár, hogy két másik csapat versenyzőivel is meg kell küzdenie.
A szezon során Monacóban használhatták először éles körülmények között a csapatok az idei évre bevezetett hiperlágy gumikat. A rózsaszín oldalfalú Pirellik két lépcsővel lágyabbak, mint a tavaly használt leglágyabb keverék, ez pedig komoly fejtörést okozott a Mercedesnek. A stuttgartiak az élcsapatok közül mindenki másnál nagyobb szemcsésedéssel küzdöttek Monacóban.
„Ezen dolgozunk a héten. Más csapatok is a miénkhez hasonló helyzetben találták magukat, a mi szemszögünkből azonban létfontosságú, hogy a Red Bull és a Ferrari is erősebbnek tűnt nálunk [a hiperlágy keveréken]" – mondta Andrew Shovlin vezető versenymérnök a Mercedes által közzétett videóban.
Mostanra van néhány elég jó ötletünk arra, hogy mi siklott félre Monacóban. Azon fogunk dolgozni, hogy teljesen megértsük a problémát, mert Montrealra megoldást kell találnunk
– tűzte ki a célt Shovlin. – Ugyanazokat a gumikat kapjuk, [mint Monacóban], így ugyanazokkal a problémákkal is szembesülhetünk. Biztosra kell mennünk, hogy ne legyünk védtelenek, mert ha Montrealban tempót veszítesz a kopás miatt, a többiek könnyedén megelőznek."
A mérnök a Monacóban történteket elemezve kiemelte, hogy az időmérőn elég jól bántak a hiperlágyakkal a Mercedesek, noha az utolsó szektorra kissé túlmelegítették őket. A versenyen tapasztalt problémák azonban összetettebbek, ezért több dolgot meg kell vizsgálniuk, kezdve az autó beállításaival.
Ami különösen fájdalmas lehet a Mercedesnek, hogy nem csak a Red Bull, hanem annak fiókcsapata is remekül kezelte a leglágyabb keveréket Monacóban. Pierre Gasly nagyban annak köszönhette a hercegségben szerzett 7. helyét, hogy 37 körös nyitóetapot teljesített a hiperlágyakon, míg Hamilton 12, Bottas pedig 17 kör után lecserélte őket.
„Meggyőző volt, hogy milyen sokáig kint tudtak maradni, úgyhogy valamit biztos jobban csináltak nálunk – mondta Bottas. – A többi csapat jobban használja a hiperlágyakat a hosszú etapokon, ezen dolgoznunk kell Montrealra, ha nem tudunk másik keverékkel bejutni a Q3-ba."
Gasly utólag elmondta, hogy extrém hosszú monacói első etapja nem volt tervezett.
Nem számítottunk rá, hogy képesek leszünk olyan sokáig életben tartani a gumikat. Nem ez volt a terv, menet közben döntöttünk úgy, hogy kint maradunk. Hihetetlen, hogy mennyi kört tettünk meg
– lelkendezett a Toro Rosso pilótája. – Az elején nagyon óvtam a gumikat, majd amikor a többiek kereket cseréltek, elkezdtem nyomni neki, aztán gyorsabb voltam azoknál is, akik már feltették az ultralágyat vagy a szuperlágyat."
A francia elárulta, hogy a GP2-ben (a Forma-2 elődje) eltartott egy ideig, mire hozzászokott a Pirelli abroncsaihoz, de a második évében már elég jól kezelte azokat.
„Ezekkel a gumikkal olyan puhán kell vezetni, amennyire csak lehet. Óvatosan kell fékezni, nehogy blokkoljanak a kerekek, a kanyarokban is finoman kell fordítani a kormányt, hogy ne súrlódjanak az első tengelyen a gumik, majd a gázzal is óvatosan kell bánni. Mindeközben pedig gyorsnak is kell lenni, ami nem egyszerű."