Az Osztrák Nagydíj vége felé közeledve bizonyára sokak fejében megfordult, hogy a Ferrari hamarosan rászól a második helyen autózó Kimi Räikkönenre, és utasítja a finnt az összetett pontversenyben nála jobban álló csapattársa elengedésére. Nem lett volna szokatlan húzás ez a vörösöktől, ők azonban ennek ellenére nem szóltak bele a versenybe és hagyták Räikkönennek, hogy behozza az autót Sebastian Vettel előtt a második helyen.
Keserű emlékeket idézhetett volna fel az emberekben az, ha Räikkönent félreállítja a csapata, hiszen korábban ugyanezen a pályán kétszer is láthattunk olyat, hogy az egyik Ferrari-pilóta a Scuderia utasítására elengedi a másikat.
Mindkét elengedés a szezon hatodik futamán történt és mindkettőben Rubens Barrichello volt a szenvedő fél, aki 2001-ben a második, 2002-ben az első helyet adta át Michael Schumachernek az utolsó métereken.
A Ferrari azóta is többször alkalmazott csapatutasítást, a leglátványosabb ezek közül a 2010-es Német Nagydíjon Felipe Massa félreállítása volt Fernando Alonso elől. Räikkönennek végül nem kellett hasonlót átélnie, aminek Vettel is örült.
Nem, miért [kellett volna helyet cserélnünk?]
– kérdezett vissza a német a Sky Sports riporterének kérdésére a verseny után. – Max megnyerte a futamot, mert megérdemelte és nem követett el hibákat, erős teljesítményt nyújtott. Kimi pedig mindent megtett."
„Próbáltam levadászni mindkettejüket, Kimi is olyan keményen nyomta, ahogy tudta, és én is. Mindketten közeledtünk [Verstappenre], de ez végül nem volt elég" – mondta Vettel, aki harmadik helyével is visszaszerezte a vezetést az összetettben, miután az addig élen álló Lewis Hamilton nullázott a versenyen.
Martin Brundle, korábbi F1-es pilóta, jelenleg a Sky Sports kommentátora a futam végén képletesen mintegy megkérte a Ferrarit, ne szóljon rá a finn fülére a rádión.
„Räikkönen briliánsan vezetett ma, megérdemli a második helyet, kérem, ne állítsák félre" – mondta a közvetítés közben Brundle. Nem állították, a leintés után pedig Toto Wolffnak, a Mercedes csapatfőnökének is nekiszegezték a kérdést, mit szól a Ferrari döntéséhez.
Mi sem tettük volna meg, és nem vagyok meglepve, hogy ők sem tették a sport, a szurkolók és a versenyzők kedvéért
– mondta Wolff. – A szezon ezen szakaszában, július elején megcserélni a pilótákat elég brutális döntés lett volna."
Räikkönen a második hellyel feljött az összetett pontverseny harmadik helyére, de hátránya így is 45 pont Vettelhez képest. Ezzel szemben az Ausztriában hidraulikai hiba miatt kieső Valtteri Bottas visszacsúszott a hatodik helyre, lemaradása pedig már 53 pont Hamilton mögött.
Wolff még az Osztrák Nagydíj időmérője után világossá tette, nem kárhoztatják a második számú pilóta szerepére a finnt.
„A kilencedik futamon vagyunk, sok van még hátra, és úgy gondolom, tartozunk a szurkolóknak ennyivel – mondta a Mercedes csapatfőnöke. – Nem fogunk már júniusban, vagy júliusban a pilóták világbajnoki címéért küzdeni. Természetesen a szezon vége felé, ha úgy vágunk neki az idény utolsó harmadának, hogy az egyik pilótánknak jelentős előnye van a másikkal szemben, akkor – mint minden csapatnak – nekünk is meg kell vizsgálnunk a helyzetet. De most még nem."
Noha csapatsorrend nincs a Mercedesnél, Lewis Hamilton négyszeres világbajnokként igyekszik a pályán kívül is vezérként viselkedni. Legalábbis erről árulkodnak Toto Wolff szavai, aki az Osztrák Nagydíj alatt a csapatrádióban igen frusztráltnak tűnő Hamilton verseny utáni megbeszélésen tanúsított viselkedésébe nyújtott betekintést.
„Volt egy megbeszélésünk a verseny után, Lewis pedig azt mondta a rádióban, »nem tudom, hányan hallotok Brixworth-ben és Brackley-ben, de nem emlékszem, hogy mikor estem ki utoljára versenyen.
Ennek a csapatnak volt a legjobb a megbízhatósága az elmúlt években, ennek a csapatnak volt ma messze a leggyorsabb autója a futamon és ez a legjobb csapat, amiben valaha vezettem.
Fel kell állnunk ebből, de nincs kétségem felőle, hogy erősen térünk vissza.« Ez Lewis gondolkodásmódja" – mondta büszkén Wolff.