Folytatódik a tenderdömping, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis most az üzemanyagrendszer főbb részeire írt ki pályázatot az F1 2021-től életbe lépő standardizálásának jegyében azok után, hogy ezt korábban megtette a sebességváltókra, a keréktárcsákra és a fékrendszer elemeire is. A változás a korábbi tenderekhez képest, hogy a mostani egy további évre, 2025-re is szól.
A tender szövegezésében az áll, hogy az FIA szeretné megtartani a jelenlegi üzemanyagrendszerek teljesítményét úgy, hogy közben csökkenti a költségeket, magyarul, mint a többi standardizált alkatrésznél, az egyes alkatrészeket ezentúl nem mindenki magának tervezné és gyártaná, hanem vásárolná. „Az üzemanyagrendszer elemeit át lehet vinni egyik szezonról a másikra, ami szükségtelenné teszi a folyamatos és költséges fejlesztéseket" – áll a szövegben.
Az utóbbi években fontos és sokszor vitára okot adó terület volt az üzemanyagátfolyás szabályozása és az előírt értékek betartatása.
Az FIA azt várja, hogy az egységesítéssel kiegyenlítődik a küzdelem ezen a téren, jobban monitorozható lesz, hogy a csapatok eleget tesznek-e a szabályokban foglaltaknak.
„Már most is vannak egységesített szenzorok, amelyek például az üzemanyag-átfolyást ellenőrzik, úgyhogy néha egységes beszállítót választunk arra az esetre, ha a teljesítmény szempontjából kritikus dologról van szó, olyan szenzorról, amivel valaminek a szabályosságát monitorozzuk. A költségek mellett ez is egy ok a standardizálásra" – nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós technikai igazgatója.
A szövetség listát is közölt azokról az alkatrészekről, amelyeket egységesíteni kíván, ami azonban a technikai részleteknél jóval fontosabb, hogy a döntési határidő a tenderről július 15-e. Ez azért fontos, mert a 2021-es szabályok bejelentésének elméleti határideje június 30-a,
amennyiben tehát tartják ezt a dátumot, biztos, hogy minden részlet nem fog tisztázódni az F1 új korszakával kapcsolatban.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nemrég arról beszélt, hogy ő az októberi határidőt javasolta az új szabályok nyilvánosságra kerülésére, jelen állás szerint azonban mindez júniusban megtörténik. Ha így lesz, annyi bizonyos, hogy későbbo kiegészítésekkel is számolni kell.
„A szabályokban lesznek kikötések bizonyos egységesítendő dolgokról, valamint arra vonatkozóan is, hogy mi történik abban az esetben, ha egy standardizálandó alkatrész végül mégsem lesz egységesítve, miként érjük el a költségek csökkentését ebben az esetben” – mondta Tombazisz.
Ilyen helyzet előállhat azért, mert senki sem nyeri meg a tendert, vagy azért, mert a beszállító valamilyen oknál fogva mondjuk két év után kiszáll."
Akárcsak a korábbi tendereket, a mostanit is egy bizonyos időintervallumra írták ki, ami az eddigiekkel ellentétben nem feltétlenül 2021-től 2024-ig szól, az FIA ugyanis kilátásba helyezte, hogy a 2025-ös szezont is hozzácsapja. Ezért a pályázóknak két pályázatot kell benyújtania, az egyiket három éves, a másikat négy éves időintervallumra. A csapatoknál nincs meg az egyetértés az egységesítéssel kapcsolatban, többen ellenzik azt.