Egyetemi tananyagokat megszégyenítő, 14 oldalas ítéletben mondta ki az FIA sportfelügyelői testülete, hogy álláspontjuk szerint a Racing Point megsértette a sportszabályzatot, amikor olyan hátsó fékhűtőket használtak, amelyek ugyan megfeleltek a technikai szabályzatnak, de a tervek a Mercedestől származnak.
A csapat egyik legközelebbi ellenfele, a Renault az idei második versenyhétvégétől, a Stájer Nagydíjtól folyamatosan óvásokkal bombázta a sportfelügyelőket, úgy tűnt, két szoros küzdelmet vívó ellenérdekelt vitája a pályán kívül a tárgyalóasztaloknál is folytatódik.
Anélkül, hogy részletesen boncolgatnánk a vaskos jogi szöveget (amelynek részleteibe pénteken a többi csapatfőnök sem akart nyilvánosan belemenni), a döntés is azt támasztotta alá, hogy a Racing Point által a tervezés és a szezon kezdeti szakasza során vélelmezhetően megszerzett előnyt semlegesítsék elsősorban a Renault javára.
A konstruktőri világbajnokságban levont 15 pont és a 400 ezer eurós büntetés pont azt éri el, hogy a silverstone-i istálló a nagy gyári rivális mögé szorul a csapatversenyben, ami az év végi jogdíjak meghatározásánál döntő szempont.
Ennyivel le is lehetne zárni a kérdést, de a Ferrari és a McLaren már pénteken este jelezte, hogy fellebbezést nyújt be a döntés ellen. Ez egyértelmű jele annak, hogy a téma nem korlátozódik a Renault-ra és a Racing Pointra, sokkal messzebb vezet ennél, és a silverstone-i istálló mellett a Mercedesnek is kedvező lenne, ha nem gyűrűzne tovább.
„Szerintem [az FIA] próbálta érvényesíteni a Renault érdekeit azáltal, hogy azt mondták, helyes volt rámutatni erre a kérdésre, és ezért kiszabták a büntetést, ami kissé a Renault álláspontja felé billentette a mérleget – mondta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – Ha viszont ez a Fellebbviteli Bíróságra kerül, akkor nagyon hosszú, zavaros vita fog kialakulni minőségellenőrök és jogászok részvételével, amelynek végkimenetele a Renault és a Racing Point számára is ismeretlen. Szerintem az FIA megpróbált ésszerűen eljárni."
Áttételesen a Mercedes is érintett az ügyben, hiszen a Racing Point RP20-as bevallottan a Mercedes W10-es másolata, és a Renault is abba a szalmaszálba kapaszkodott bele, hogy a hátsó fékhűtőt a Racing Point nem önállóan tervezte, ami tavaly még megengedett volt, az idei szezon során viszont nem.
Wolff természetesen megpróbálta távol tartani magát és a Mercedest az ügytől,
de az FIA sajtótájékoztatóján egyértelműen kiderült, hogy nyilvánosan ő képviseli a védelmet, és erre csak rátett egy lapáttal, amikor a Sky Sportsnak is szokatlanul hosszú és szókimondó interjút adott.
A Racing Point és mi is azon az állásponton vagyunk, hogy minden szabályszerűen történt
– szögezte le a sajtótájékoztatón. – Készen állunk arra, hogy tárgyaljunk a filozófiáról és arról, hogy akarunk-e egymásra nagyon hasonlító autókat és együttműködéseket. Én látok előnyöket, szerintem most van egy újabb csapatunk, ami az élmezőnyben küzdhet, és a másik oldalon ez remek bevételi forrást is jelent nekünk. Néhány technológiát pénzzé tehetünk, amit egyébként nem tudnánk. Ezzel mindenki nyer.”
„A másik oldal véleményét is tiszteletben tartom, amely szerint az autóknak nem kellene hasonlítaniuk egymásra. Ezt semmilyen szabály nem tiltja meg. A mostani helyzet abból adódik, hogy egy nem listázott alkatrészcsoport listázott lett, és addig kerültek át dolgok, amikor még nem volt listázott. Jogászkodhatunk az örökkévalóságig, de végtére is, a mi oldalunkon zéró az aggodalom azzal kapcsolatban, hogy esetleg szabályt sértettünk, és amikor azt mondom, hogy zéró, akkor azt úgy is gondolom. Azt sem hiszem, hogy a Racing Point szabályt sértett volna.”
Wolff később a Sky Sports műsorában részletezte az álláspontját, lényegében ismét amellett érvelve, hogy jobb lenne a továbbiakban nem bolygatni ezt az ügyet.
„Az a trükkös rész, hogy 2019-ben ezek az alkatrészek még nem voltak listázottak, aztán azokká váltak. A nem listázott alkatrészeket 2019-ben szállítottuk, ez sima ügy, ezt mondták ki a szabályok. Az FIA olyan megoldással akart előállni, ami mindenkit békén hagy. Most a Racing Point eléggé feldúlt, mert úgy érzik, erős érveik vannak, és az ügyvédeik készek fellebbezni.
A másik oldalon meg formálódik egy kisebb forradalmár csoport, minden tekintetben. Próbálják levadászni a Racing Pointot, mert gondolom, bosszantja őket, hogy nem olyan jó a teljesítményük, mint az övék.”
„Az én véleményem szerint nem sértették meg a technikai szabályzatot, mert 2019-ben ezek az alkatrészek nem voltak listázottak, de a következő évre azzá váltak. Nem volt konkrét szabály vagy technikai direktíva, ami kimondta, hogy 2020-ban nem lehet 2019-es alkatrészt használni, amivel egy csapat már rendelkezik, és bármikor már újratervezte azt. Egyszerűen nincs ilyen. A Racing Point ezt tette.”
„Az érdekes részlet az, hogy minden más csapat úgy tűnik, azt gondolja, hogy [az alkatrészt] nem [a Racing Point] tervezte. Van vagy ezer rajz róla. Eljutottunk arra a pontra, hogy értelmezni kell egy szabályt, ami nem létezik."
„Volt egy ügyünk 2015-ben a Haas kapcsán, amikor megkapták az egész autót a Ferraritól, egyetlen alkatrészük sem volt, amit a Haas tervezett, mindent a Ferrari csinált. Kihasználtak egy kiskaput, mert a Haas akkor még nem volt résztvevő [a Forma-1-ben]. Hoztak egy igen versenyképes autót, hiszen az a Ferrari másolata volt. Mi feltettük a kezünket, mert kértünk egy állásfoglalást, ahogy most a Renault is, aztán ez van, tovább kell lépni. Most is ez kellene.”
Mi is ez a „minden tekintetben”, amit Wolff említett?
A múlt héten már beszélt arról a Channel 4-nak, hogy a Mercedes szereplése révén „nem szereznek új barátokat”, és „minden téren támadások” érik a csapatot. A Racing Point kapcsán nehéz szenvedő félként tekinteni a világbajnoki címvédőre, de a Renault világbajnoki helyezésénél jóval fontosabb az, hogy az ellenfelek meg tudják-e akadályozni azt, hogy a Mercedes a Forma-1 következő korszakára is átmentse a technikai fölényét, befolyását, gazdasági hátterét és ezáltal a versenyképességét.
Az új turbókorszak kezdete, 2014 óta a Mercedest semmilyen eszközzel nem lehetett megfogni. Jöhettek szabályváltozások, egymással kakaskodó versenyzők, távozó felsővezetők, mindössze két szezon volt, amikor a Ferrari nyárig tartani tudta a lépést, és az idén eljutottunk oda, hogy a szabálytalannak vélt tavalyi Ferrari-motor fenyegetése minden korábbinál kiválóbb és gyorsabb autót eredményezett a Mercedesnél, miközben az ellenfelek a köridők terén érdemben nem tudtak előrébb lépni.
Jelen pillanatban nem látni, hogy mi lesz az a hatás, ami letaszítja a Mercedest a trónról,
de a költségplafon, az új Concorde-szerződés, a szélcsatornában eltölthető idő korlátozása és az autóipar válsága együttesen komoly fejtörést okoz a menedzsmentnek. Wolff nemrég arról beszélt az Auto Motor und Sportnak, hogy 2022-re a csapat profitot termelhet, ez elengedhetetlen lehet ahhoz, hogy a márka a sportágban maradjon, és bár az osztrák üzletember nyilvánvalóan nem részletezte a pénzügyeket, a stratégiának biztosan lényeges eleme az, hogy a Racing Point (illetve jövőre már Aston Martin) részére fődarabokat, alkatrészeket és mérnöki szolgáltatásokat nyújtsanak.
Ez a láb veszélybe kerül akkor, ha a Renault mögé felsorakozva a mezőny nagy része kilobbizza, hogy szigorúbb feltételekkel lehessen csak üzletelni az alkatrészekkel, és akár a Mercedes jövőjét is beárnyékolhatja. Ez már természetesen nem csak a Renault, hanem az idén gyengélkedő, de bevallottan 2022-re készülő Ferrari érdeke is.
Wolff rendkívül éles álláspontot fogalmazott meg
akkor is, amikor a sajtótájékoztatón arról kérdezték, a Mercedes készen áll-e arra, hogy az augusztus 12-én esedékes határidő előtt aláírják a csapat részvételét fenntartó Concorde-szerződést (vagy aminek az Ecclestone-korszak után hívják majd) a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Mediával.
A Mercedesnél kinyilvánítottuk, hogy örülünk a jogdíjak egyenlőbb elosztásának, és annak, ahogy a siker mindenki számára elérhető lesz, és azt jutalmazzák is. Pénzügyi értelemben mi vagyunk ennek a legnagyobb áldozata.
„A Ferrari megtartotta az előnyös helyzetét, a Red Bullnál kiegyenlítődnek a dolgok a Toro Rossóval [sic]. Nekünk fáj a legjobban. Úgy érzem, az elmúlt években a Mercedes hozzátett a sportághoz. Versenyképesek vagyunk a pályán, nálunk van a világ legismertebb versenyzője, és úgy érezzük, hogy a tárgyalások során nem úgy bántak velünk, ahogy kellett volna. Van még egy sor nyitott kérdés jogi, kereskedelmi és sportszakmai téren, ezért nem érzem, hogy készen állnánk a Concorde-szerződés aláírására.”
A Racing Point ügye formálisan az FIA-hoz és nem a Liberty Mediához kötődik, de ahogy a szabályértelmezés, úgy a kereskedelmi szerződés terén is törésvonal húzódik a Mercedes és az ellenfelek többsége között. Claire Williams a sajtótájékoztatón kiemelte, a Forma-1 három történelmi csapata, a Ferrari, a McLaren és a Williams kész elköteleződni a Forma-1 mellett, a Mercedestől pedig annak ellenére is elhatárolódott, hogy Wolffnak van tulajdonrésze abban a csapatban is, és a német márka erőforrásait használják.
A rivális csapatfőnökök azt állítják, hogy hajlandók leszerződni a Forma-1-gyel,
és Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója arra számít, hogy végül mind a tíz csapat ott lesz a 2021-es rajtrácson (erre utal az is, hogy a Mercedes leigazolta Valtteri Bottast és erre készül Lewis Hamiltonnal is), de Wolff a Sky Sportsnak adott interjúban igen durván nyilatkozott a helyzetről.
„A legtöbb csapat, talán 90 százalékuk azon a véleményen van, hogy [a szerződést] még tisztázni kell, vannak még záradékok, amiket meg kell beszélni az irányítással és bizonyos kereskedelmi szempontokkal kapcsolatban, de nem igazán tudunk egy hullámhosszra kerülni. Van néhány srác, akik a kamerák előtt a kereskedelmi jogtulajdonos s*ggében vannak, aztán a tárgyalásokon ők a leghangosabbak. Szerintem ki kell állni és ki kell fejezni a véleményünket. Imádjuk ezt a sportágat, vannak közös céljaink a Libertyvel és az FIA-val, a sportág érdekében maradni akarunk, és ezt meg kell tárgyalnunk.”
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan mi a Mercedes kifogása és milyen téren várják, hogy a kereskedelmi jogok tulajdonosa kompromisszumot kössön velük. A Liberty Mediának a szabályok megalkotása és ratifikálása nem elsődleges hatásköre (de Ross Brawn és kutatócsapata révén abban is részt vesznek), viszont könnyen lehet, hogy egy ilyen, szabályértelmezésben gyökerező, de végül gazdasági következményekkel járó ügy is a kereskedelmi tárgyalások során csapódik le.
A sajtótájékoztatón elhangzottak egyik érdekes motívuma volt, hogy Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke az üzleti világban gyakran hangoztatott „diszrupció” kifejezést használta a Racing Point fékhűtős ügyének jellemzésére. A magyarra nehezen lefordítható szó olyan innovációkat vagy egyéb trendeket, fejleményeket jelöl, amelyek képesek felforgatni egy adott iparág megszokott működési mechanizmusát, és a paradigmaváltás révén olyan szereplőket is helyzetbe hoz, amelyek korábban nem számítottak jelentős ellenfélnek a piacvezetőkhöz képest.
A Renault szemszögéből a világbajnok autó lemásolása ilyen, Wolff viszont rámutatott, hogy a fékhűtő önmagában nem emel egy istállót az élmezőnybe, ő a Magyar Nagydíjon elmondottakhoz hasonlóan ismét a Racing Point vállalatvezetési megközelítését és mérnöki gárdáját méltatta, ami szerinte kihozta a legtöbbet a szabályok adta keretekből.
„Vitatkozhatunk arról, hogy akarjuk-e hogy folytatódjon a teljes autók lemásolása. Mi abban hiszünk, hogy semmi szabályellenes nem történt – jelentette ki Wolff. – Tavaly több alkalommal is láthattuk, hogy a legfőbb ellenfelünk 3D-s kamerával szkenneli az autónkat a garázsban és azon kívül is.”
„Nem nevezhetem meg, de elég nyilvánvaló, hogy ki volt. Aztán bedugták a számítógépbe, és megvolt nekik az összes forma, úgyhogy a technológia létezik, semmi sem akadályozza meg azt sem, hogy kémfotósok ücsörögjenek a szemközti épület tetején, és minden autó legkisebb részletére is ráközelítsenek. Ha nem akarjuk, hogy ez megtörténjen, akkor le kell zárni ezt az utat.”
Az nem kérdés, hogy a Forma-1 csapatai jelenleg egy felfordulás kellős közepén vannak, és a mostani technikai botrány, valamint a kereskedelmi szerződés véglegesítése együttesen azt is meghatározhatja, hogy ez kinek kedvez a következő évek során. Amennyiben a Mercedes el tudja érni, hogy gazdaságilag (kereshet az alkatrészek eladásán) és sportszakmai szempontból (versenyképes B csapat) is szoros együttműködést alakíthasson ki a Racing Pointtal, a csapatnak továbbra is jó esélye van arra, hogy a költségplafon és az aerodinamikai fejlesztésekre vonatkozó megszorítások korszakában is az élen maradjon. Ha viszont az ellenfelek útját állják a törekvéseknek, a Mercedes a vártnál nehezebb helyzetbe kerülhet, ami akár az F1-es szereplést is megkérdőjelezheti.