A 2021-es szezon végén befejezi a 2015 óta tartó motorszállítói tevékenységét a Honda a Forma-1-ben, jelentette be a gyártó. A japán vállalat a McLaren partnereként tért vissza a sportágba, majd 2018-tól a Toro Rosso, 2019-től pedig a Red Bull Racing és a mai Alpha Tauri beszállítója lett, viszontagságos szezonok után a hibrid korszakban eddig öt futamgyőzelmet értek el.
A gyártó azzal indokolta a távozást, hogy az autóipar akkora változáson megy keresztül, ami százévente egyszer fordul elő, ezért a Hondánál úgy döntöttek, hogy a forrásaikat arra használják, hogy 2050-re karbonsemlegessé válhasson a működésük. Mobilitási megoldásokat gyártó vállalatként a környezetvédelmi kezdeményezéseiket a prioritások közé sorolták.
A Honda azt is bejelentette, hogy a pénzügyi forrásaikat jövőbeli technológiák kifejlesztésére kell fordítaniuk, ezek között a tüzelőanyagcellás (FCV) és az elektromos autók (BEV) kutatásait jelölték meg, ezek alkotják majd a karbonmentes közlekedés magját.
Az F1-ben megszerzett tudást és kapacitásokat egy áprilisban létrehozott új kutatóközpontba csoportosítják át.
A japán motorgyártó ezzel együtt leszögezte, hogy „mivel a versenyzés a DNS-ükben van”, továbbra is arra törekednek, hogy ahol csak elindulnak, a legjobbak legyenek. Ami a Forma-1-et illeti, a jövő év végéig azon fognak dolgozni, hogy ügyfeleiket minél több győzelemhez segítsék.
A Honda tavaly óta dolgozik együtt a Red Bull csapatával, és 31 futamon 4 győzelmet és további 13 dobogós helyezést értek el közösen. Az energiaitalosok megköszönték az eddigi közös munkát, és ők is kiemelték, hogy a hátralévő időszakban próbálnak sikeresek maradni.
„Csapatként megértjük, mennyire nehéz volt a Honda Motor Company számára meghozni a döntést, hogy 2021 végén elhagyják a Forma-1-et – nyilatkozta Christian Horner csapatfőnök. – Az autóiparon belül történő fókuszváltás vezetett ahhoz, hogy a Honda átcsoportosítsa az erőforrásait, mi pedig megértjük és tiszteletben tartjuk az elhatározás mögött álló okokat. A döntésük nyilvánvalóan kihívás elé állít minket, de korábban is voltunk ilyen helyzetben, és a múltban bizonyítottuk, hogy elég felkészültek vagyunk a hatékony reakcióhoz.”
Horner hozzátette, hogy csalódottak a döntés miatt, de büszkék is az eddig elért sikerekre. A brit szakember elmondta, az új Concorde-egyezmény aláírásával a maguk részéről elkötelezettek az F1 iránt, de most időre lesz szükségük, hogy 2022-re megtalálják a lehető legversenyképesebb erőforrást.
A Honda másik partnere az Alpha Tauri, amivel a (Toro Rossót is beleértve) a monzai futamgyőzelem mellett két dobogós helyezést szereztek az elmúlt közel három évben. 2014, vagyis a hibrid-korszak kezdete óta a japán motorgyártó az egyetlen, ami két csapattal is képes volt diadalmaskodni. Franz Tost ugyancsak méltatta a japán motorgyártót.
Az Alpha Tauri és a Honda professzionális kapcsolatot alakított ki, amióta 2018-ban megkezdtük az együttműködést
– értékelt az olasz istálló csapatfőnöke. – Az elmúlt években nagy sikereket értünk el, hiszen egy futamgyőzelem mellett egy második és egy harmadik helyet szereztünk. Sajnálatos, hogy a Honda úgy döntött, hogy megszakítja a Forma-1-es szerepvállalását, mivel erőforrásuk a visszatérésük óta eltelt rövid időn belül a mezőny egyik legjobbjává vált. Biztos vagyok benne, hogy a mostani szezonból hátralévő versenyeken, valamint jövőre is remek eredményeket érünk el.”
Hornerhez hasonlóan Tost is elmondta, hogy tiszteletben tartják a Honda döntését, és kívánják, hogy valósítsák meg célkitűzéseiket. Kiemelte, hogy nem lesz könnyű olyan motorszállítót találni, mint amilyen a Honda, de nemsokára elkezdik vizsgálni a lehetőségeket ezen a téren.