A 2022-es autók pályán történő bemutatkozásáig mindenki csak találgatja, hogy miként változnak meg az erőviszonyok (ha megváltoznak), és a minden korábbinál nagyobb szabályváltozások miatt mennyivel lassulnak az idei kocsik. Utóbbira vonatkozóan már eddig is születtek jóslatok, egyesek szerint pedig a korábban vártakkal ellentétben némely pályán szinte nem is lesz különbség. Meglepetést vetített előre többek között Jake Hughes, a Mercedes szimulátorpilótája is, aki arra vonatkozóan is tett egy fontos utalást, hogy a csapatot mennyire hátráltatta a tavalyi világbajnoki csata.
Az elmúlt idény során sokáig beszédtémát szolgáltatott, hogy a vb-címért harcoló Mercedes és Red Bull mikor csoportosítja át erőforrásait a 2022-es autóra, és meddig fejleszti az azévi modellt. Több csapat bevallottan már a tavalyi év elején sem fejlesztett, de a Mercedes nyáron még átfogó fejlesztési csomagot pakolt fel a W12-esre.
Láttunk már olyat, hogy az előző szezonban a vb-címért csatázó csapatok a következő idény szabályváltozásait nem viselték jól, mert nem kezdtek el elég korán foglalkozni az új autóval, Hughes szavaiból azonban arra lehet következtetni, hogy a Mercedes esetében nem kell ettől tartani.
Azt hiszem, nem titok, hogy a Mercedes nagyon korán elkezdett dolgozni a 2022-es autóján
– mondta az idén a Forma-2-ben versenyző brit a Total Motorsportnak adott exkluzív interjúban. – Azt nem árulom el, hogy a tavalyi szezon mennyire korai szakaszában, és azt sem tudom, hogy a többi csapat mit csinált, de mondjuk úgy, hogy meggyőző volt."
Hughes arról is beszélt, hogy szimulátoros tapasztalatai alapján nem lesz akkora a lassulás tavalyhoz képest. „Az autók tempója nem lesz annyival lassabb, mint amit az emberek várnak. Nehéz ezt konkrét bizonyítékokkal alátámasztani, hiszen nem tudhatjuk, hogy az új üzemanyag mennyire befolyásolja a többi csapatot, milyen motorüzemmódokban autózol és a többi, de nagyon lenyűgözött az új kocsi. Jobban, mint vártam."
„Amikor azt mondják, hogy az autó nehezebb, kisebb a leszorítóereje, az etanol miatt kicsit gyengébb a motorja és még 18 colos kerekek is vannak rajta, az körönkénti 5-6 másodperces lassulást sugall. De úgy tűnik, hogy nem lesz ennyi.
Azt nem mondom meg, hogy mennyivel tér majd el a tempó a tavalyitól, de az emberek meg lesznek lepődve.
Nyilván ilyen mértékű szabályváltozásnál a fejlesztés üteme nagyon gyors lesz, a fejlesztési lépcső pedig meredek. Az év végére egy másodperccel lesznek gyorsabbak az autók."
Az is kiderült Hughes szavaiból, hogy szimulátoros munkája során a Mercedes csak a feltétlenül szükséges információkat osztja meg vele (a motorüzemmódot sem ismeri), így aztán nehezebben tudja összevetni az idei autót a tavalyival, de abban biztos, hogy főként a lassabb kanyarok jelentik majd az eltérést.
„Nem ismerem a különbséget a leglassabb kanyartempók között, mert nem igazán vizsgáljuk az adatokat, hacsak nem kell valamit változtatni a vezetésünkön annak érdekében, hogy jobban tükrözzük azt, amit majd a srácok a pályán csinálnak, és ne kapjanak rossz adatokat. Máskülönben, ha megfelelően vezetsz, akkor azzal foglalkozol, a többi pedig az aerodinamikai munkacsoport feladata. Ők elemzik az összes adatot."
Ami szerintem nem lesz meglepő, azok a gyors kanyarok, mert a szívóhatás miatt ezekben a kanyarokban lesznek az autók a legközelebb a tavalyiakhoz.
A lassú kanyarokban pusztán a nagyobb súly és a kisebb leszorítóerő miatt fog nőni a különbség, illetve a Venturi-csatornák sem olyan hatékonyak, és a nagyobb gumik is közrejátszanak. Mechanikai szempontból nem lesz olyan jó az autó, de a gyors kanyarokban a szívóhatás elfedi majd ezt. A gyors pályák eléggé lenyűgözőek lesznek."
A Mercedes február 18-án, online bemutató keretei között leplezi le a 2022-es autóját.