Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) komoly változtatást fontolgat a Forma–1-es autók padlólemezével kapcsolatban, amely a szurkolók számára is látványos hatással járhat: a titánból készült csúszótalpak helyett acél verziót vezethetnek be a közeljövőben.

Ez a döntés kevesebb szikrát jelentene a pályákon, hiszen a titán és az aszfalt találkozásakor keletkező szikraesőt éppen ez az anyag okozza. Bár ez a jelenség látványos és a modern Forma-1 egyik ikonikus vizuális eleme, az FIA szerint elsősorban nem a show, hanem a biztonság és a költségcsökkentés a prioritás – számolt be róla a motorsport.com.

Sparks fly as Aston Martin's Spanish driver Fernando Alonso drives during the qualifying session ahead of the Formula One Singapore Grand Prix night race at the Marina Bay Street Circuit in Singapore on September 21, 2024. (Photo by Lillian SUWANRUMPHA / AFP)
Nem csoda, hogy imádják a szikrázás látványát a szurkolók
Fotó: LILLIAN SUWANRUMPHA / AFP

A titán használatának egyik oka eredetileg is a biztonság volt: korábban a nehezebb fémekből készült csúszótalpak leválása komoly veszélyt jelentett, hiszen az ezekből keletkező törmelék defekteket vagy akár baleseteket is okozhatott.

A titán ezzel szemben könnyebb, gyorsabban kopik, és ha le is szakad, jóval kisebb veszéllyel jár. Ugyanakkor éppen ez a kopás az, ami arra kényszeríti a csapatokat, hogy magasabban állítsák be az autókat, ezáltal csökkentve a leszorítóerőt és a teljesítményt is.

Az FIA célja az is, hogy csökkentse az egyre növekvő költségeket, hiszen a titán drágább, és folyamatosan cserélni kell a versenyhétvégék során. Az acél olcsóbb és strapabíróbb alternatíva lehet – még akkor is, ha kevésbé „lángol” a kanyarokban.

Nem ez lenne az első technikai beavatkozás a padlólemezek ügyében. A szövetség nemrég technikai direktívát adott ki, hogy felszámolja a csapatok által használt kiskapukat: egyes istállók (például a Ferrari és a Mercedes) speciális védőelemeket alkalmaztak a csúszótalpak köré, amivel mesterségesen csökkentették a kopást, és így nyertek extra teljesítményt.

Az FIA azonban világossá tette: a biztonság mindenek felett áll. Ha ehhez az kell, hogy a szikrák száma csökkenjen, akkor az elfogadható kompromisszum.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!