A Forma-1 idei első európai versenyhétvégéjén abszolút dominált a McLaren, ugyanis az Emilia-Romagna Nagydíjon az első és a második szabadedzést is megnyerte Oscar Piastri révén, míg a harmadik gyakorláson ugyancsak megszerezte az első két helyet, igaz, utóbbin Lando Norris megelőzte a vb-pontversenyt vezető ausztrál csapattársát.
A szombati időmérőn azán ismét Piastri volt a leggyorsabb, így – pályafutása során harmadszor – ő indulhatott az első rajtkockából a vasárnapi futamon. A kvalifikáció első szakaszában Cunoda Juki, a Red Bull pilótája hatalmas balesetet szenvedett, akár csak az újonc Franco Colapinto, aki csúnyán összetörte az Alpine-t. Az argentin versenyzőt aztán a kvalifikáció után megbüntették, így változott a rajtsorrend, a Red Bull japán pilótája pedig csak a boxutcából rajtolhatott, mivel többek között új motort, akkumulátort, vezérlőegységet és kipufogót kapott, ezzel pedig a csapat megsértette a parc fermé-szabályt.
A Ferrarik eddig nem muzsikáltak jól hazai pályán, Charles Leclerc és Lewis Hamilton sem jutott tovább szombaton a Q2-ben. Piastri mellől egyébként az első sorból a négyszeres világbajnok Max Verstappen rajtolhatott, míg a harmadik és negyedik pozíciókból George Russell és Lando Norris indult, míg a két spanyol, Fernando Alonso és Carlos Sainz a harmadik sorból startolt. Amint látható, az első hat helyről öt különböző istálló versenyzői indulhattak (McLaren, Red Bull, Mercedes, Aston Martin, Williams), így meglehetősen kiélezett versenyre lehetett számítani.
A teljes rajtsorrend:
A vasárnapi futamra ezúttal is több híresség látogatott ki, többek között a kétszeres aranylabdás és kétszeres világbajnok egykori brazil válogatott futballista, Ronaldo, vagy a legendás olasz motorversenyző, Valentino Rossi.
A mezőny tökéletes, napsütéses időjárási körülmények sorakozhatott fel a rajtrácsra, az előrejelzések pedig azt mutatták, hogy nem várható eső az 63 körös versenyen.
Piastri ugyan jól kapta el a rajtot, de Verstappen meglepte és egy agresszív manőver után megelőzte, így a címvédő az élre állt. Az élmezőnyben ezen kívül nem volt változás, Hadjar viszont két helyet veszítve a 11. pozícióba csúszott vissza, míg a mezőny hátsó felében Kimi Antonelli előzte meg a 12. helyen szerénykedő Lewis Hamiltont. Az ötödik körben Verstappenek sikerült ellépnie az őt üldöző Piastri elől, 1,6 másodpercre növelte előnyét, miközben Norris támadta folyamatosan Russellt a harmadik helyért.
A 11. körben aztán Norrisnak harmadik próbálkozásra sikerült elmennie a Mercedes brit pilótája mellett a Villeneuve-sikánban, azonban a McLaren versenyzője ekkor már komoly, 7 másodperces lemaradásban volt az élen autózó Verstappenhez és a csapattársához képest. Ezt követően Russell kiállt a bokszba, de csak a korábban gumit cserélő Leclerc mögé tudott visszajönni. A 14. kör körül szépen sorban szinte mindenki kiállt kerékcserére, kivéve többek között Verstappent és Norrist, bár a holland a 20. körben már közel tíz másodperccel előzte meg a McLaren brit pilótáját. Mögötte ekkor a szintén egy kiállásra tervező Alex Albon állt a harmadik helyen, míg Hadjar, Antonelli, Hamilton, Hülkenberg és Piastri volt a további sorrend.
Piastrinak aztán sikerült újabb helyeket javítania, így a 28. körben már a negyedik helyre jött fel, de friss gumikon így is lassabb tempót ment, mint a közepeseken Verstappen. Egy körrel később kihozták Norrist, s ugyan Hamilton mögött a hetedik helyen tért vissza, de Ocon alatt megadta magát a Haas, ezért jött a virtuális biztonsági autós szakasz, ami azoknak kedvezett, akik még nem cseréltek gumit. Erre reagálva a McLaren másodszor is kihívta Piastrit, aki a negyedik helyre jött vissza.
Féltávnál Verstappen 1:20.330-as idővel megfutotta az addigi leggyorsabb kört, miközben a hatodik helyért Hamilton megelőzte Antonellit, a hétszeres világbajnok jó tempót ment, s bár a brit a gumik miatt aggódott, végül Hadjar mellett is elhúzott a célegyenesben, így már az ötödik helyen állt.
Az Aston Martin számára viszont egy rossz stratégia miatt katasztrófálisan alakult a verseny, a harmadik sorból rajtoló Alonso ráadásul a csapatrádión arra panaszkodott, hogy szerinte defektet kapott. „Én vagyok a legszerencsétlenebb pilóta ezen a k***a világon!” – mondta a kétszeres világbajnok spanyol.
A 46. körben aztán ismét beküldték a biztonsági autót, ami után többek között az addig kényelmes előnyben vezető Verstappen és a második Norris is rögtön kiállt, ám a brit cseréjét kissé elrontotta a McLaren. Verstappen visszatudott jönni az élre Piastri előtt, majd Norris, Leclerc, Albon, Russell, Hamilton, Sainz, Hadjar és Hülkenberg alkotta az első tízest, azonban Piastri, Leclerc, Russell, Sainz és Hülkenberg sem jöttek ki friss gumikért, a safety car mögötti körözés pedig nem segítette az ő helyzetüket.
Az 53. körben aztán kiállt a biztonsági autó és folytatódhatott a verseny, az újraindítás után Verstappen jól jött el, mögötte Piastri másodikként fordult, míg a harmadik helyért Leclerc támadta Norrist, a brit remekül védte a pozícióját.
Miközben a Red Bull hollandja több mint három másodpercre növelte előnyét az üldözőkkel szemben, Norris megelőzte csapattársát, Piastri mögött pedig megérkezett a friss gumikon egymással csatázó Leclerc és Albon is. Utóbbit viszont megelőzte Hamilton, akit nem sokkal később elengedett a csapattársa is, hogy a dobogóért támadhassa Piastrit.
Az utolsó körben Alex Albon előzte meg Leclerc-t, azonban az élen nem történt változás, így végül Max Verstappen rendkívül simán nyerte meg az Emilia Romagna Nagydíjat. Az idei második – összességében 65. – futamgyőzelmét arató címvédő mögött Lando Norris lett a második, majd az élről induló és a világbajnoki pontversenyt változatlanul vezető Oscar Piastri állhatott még fel a dobogó harmadik fokára.
Mögöttük Hamilton, Albon, Leclerc, Russell, Sainz, Hadjar és Cunoda lett az első tíz sorrendje.
A világbajnoki idény a jövő hétvégén Monte-Carlóban, a Monacói Nagydíjjal folytatódik.