A Forma-1-es Kanadai Nagydíj hétvégéje rendkívül változatosan alakult. Az első pénteki szabadedzésen a címvédő Max Verstappen végzett az élen, a második gyakorláson George Russell volt a leggyorsabb, míg a harmadik szabadedzésen Lando Norris autózta a leggyorsabb kört. A szombati időmérőn aztán ismét a Mercedes pilótája, a brit George Russell diadalmaskodott, aki tavaly is első helyen zárta a montreali kvalifikációt. Russell mögött a négyszeres világbajnok Vestappen végzett a második helyen, a harmadik rajtkocka pedig az összetettben listavezető Oscar Piastrié lett.
A Kanadai Nagydíj előtt kiosztották a már szokásosnak mondható rajtbüntetéseket is. Az FIA tíz rajthelyes büntetéssel sújtotta Cunda Júkit, aki a harmadik szabadedzésen a piros zászló ellenére előzte meg a balesetet szenvedett Oscar Piastrit. A Red Bull japán pilótája eredetileg a 11. helyről indulhatott volna, de így csak a rajtrács végéről vághat neji a 70 körös futamnak. Az RB csapat francia pilótája, Isack Hadjar három rajthelyes büntetést kapott, mert az időmérőn feltartotta a spanyol Carlos Sainzt. Hadjar így a 9. helyett a 12. helyről rajtolhatott a Kanadai Nagydíjon.
A rajt után Russell azonnal keresztbe indult, ezzel levédte a pozícióját Verstappen előtt, közben a negyedik helyről rajtoló Kimi Antonelli bejött Oscar Piastri elé. A Mercedes olasz pilótája a rajt után 0.7 másodpercre megközelítette Verstappent, de a negyedik körre visszaesett 1.4-re, így nem tudta támadni a holland világbajnokot.
A nyolcadik körben az élen autózó Russell remek hírt kapott, ugyanis a második Verstappen DRS-távolságon kívülre került, a lemaradása 1.5 másodperc volt.
A Kanadai Nagydíjon a csapatok 50 fokos talajon versenyeztek, a pilóták között többnyire 1 másodperces különbségek voltak, szinte mindenki libasorban haladt egymás mögött, mintha direkt kímélni akarták volna a gumikat.
Az élmezőnyben nem volt változás, azonban a Ferrari pilótája, a nyolcadik helyen autózó Charles Leclerc elkezdett lassulni, valószínűleg a kemény keverékű abroncsai nem reagáltak jól a talajra. A 13. körben Antonelli megelőzte Verstappent, aki nem is védekezett, hanem azonnal kiállt a boxutcába kemény keverékű abroncsokért.
Egy körrel később a Mercedes is reagált, Verstappen után azonnal kihívták a boxba Russellt, így a 14. körben Antonelli, Piastri, Hamilton, Norris, Leclerc és Alonso volt a sorrend. Russell a hetedik helyre jött vissza, Verstappen pedig a kilencedikre.
Szép lassan az élmezőny összes tagja kiállt a boxba, csak a két McLaren, az élen autózó Piastri és a mögötte haladó Norris maradt kint a pályán. A 17. körben aztán az ausztrál vb-éllovas is kijött, így Norris maradt az élen, aki közel három és fél másodperc előnnyel vezetett a második Leclerc előtt.
A 25. körben továbbra is Norris haladt az élen, mögötte három másodperccel lemaradva Leclerc autózott. A Ferrari csapatrádión bemondta a monacói pilótának, hogy a „B-terv” van érvényben, Leclerc azonban azt válaszolta, hogy ő a „C-tervet” fogja végrehajtani.
A 27. körben Russell a friss gumikon megérkezett, a célegyenesben pedig simán megelőzte Leclerc-t és célba vette Lando Norrist.
Ráadásul a 29. körben a Ferrari monacói pilótáját kihívták kerékcserére és újra kemény keverékeket tettek fel neki. Egy körrel később az élen autózó Norrist is kihívták, a McLaren pilótája megkapta a közepes keverékeket, az élre pedig visszakerült Russell, őt Verstappen követte, a harmadik helyen pedig Antonelli autózott.
A kilencedik helyen autózó Fernando Alonso is elemében volt. A kétszeres világbajnok spanyol pilótának szólt a mérnöke rádión, hogy kímélje a gumikat a 3-as és a 8-as kanyarban. Alonso erre csak annyit reagált:
versenyzünk, nem tesztelünk.”
A 38. körben a második Verstappen ismét kijött a boxba, megkapta a második szett kemény keveréket, és végül a hatodik helyere érkezett vissza. Időközben az élen álló Russell már több mint 8 másodperces előnyt épített ki. A 40. körben Norris megautózta a Kanadai Nagydíj leggyorsabb körét és egyre közelebb került a második Piastrihoz.
Három körrel később Russellt is kihívták a boxba, így a két McLaren, Piastri és Norris került előre, mögöttük Leclerc, Russell pedig a negyedik helyre érkezett vissza. A 46. körben Piastrit hívták ki az élről, így Norris átvette a vezetést, és 5 másodperc volt az előnye Leclerc előtt.
Egy körrel később Norris is bejött a bokszba, a McLaren brit pilótája a hatodik helyre jött vissza, így a második Russell előtt már csak az a Leclerc autózott, akire még mindenképpen várt egy kiállás, ugyanis eddig csak kemény keverékeket használt a futam alatt.
Az 53. körben a monacói pilóta teljesítette is a bokszkiállását, közepes keverékű abroncsokkal tért vissza a hatodik helyre, Russell pedig újra az élen állt, őt Verstappen követte.
Az 56. körben a negyedik Piastri megérkezett a harmadik Antonelli mögé, a Mercedes fiatal pilótája mindent megtett, hogy maga mögött tartsa a McLaren ausztrál versenyzőjét.
Az 58. körben aztán hirtelen a felére csökkent a különbség Russell és Verstappen között, a holland vb-címvédő 1.2 másodpercre megközelítette az élen álló brit pilótát, így esély nyílt arra, hogy a hajrában lesz valami akció is kettejük között.
A hajrában a két McLaren, az ötödik Norris próbált csatázni a negyedik Piastrival. A brit pilóta mérnöke mondta is a csapatrádión, hogy támadja nyugodtan az ausztrál csapattársát, amíg nincs DRS-e.
A 65. körben a harmadik Antonelli mögé megérkezett a két McLaren, egy körrel később mégsem a fiatal olasszal, hanem egymással vívtak hatalmas csatát. A gyorsulási versenynek pedig az lett a vége, hogy a két McLaren összekoccant, ennek következtében pedig leszakadt Norris első szárnya és fel kellett adnia a versenyt.
Norris balesete után a 67. körben bejött a biztonsági autó, a brit pilóta pedig a csapatrádión teljes felelősséget vállalt az incidensért.
A baleset után a biztonsági autó pályán maradt az utolsó három körben, így a pilóták komótosan áthajtottak a célvonalon, ezzel George Russell megnyerte pályafutása negyedik futamgyőzelmét, a Mercedes pedig először nyert futamot az idei Forma-1-es szezonban.
Russell mögött a címvédő és négyszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője lett a második, míg a harmadik pozícióban Russell csapattársa, a 18 éves olasz Andrea Kimi Antonelli zárt, akinek ez pályafutása első dobogós helyezése.
Kanadai Nagydíj, Montreal (70 kör, 305,270 km, a pontszerzők):
A vb-pontversenyek állása
Konstruktőri világbajnokság: