Vágólapra másolva!
Továbbra is alacsony a futballbajnokik televíziós nézettsége, még mindig csak vágyálom, hogy tartósan tíz százalék fölé kerüljön. Gyakori jelenség, hogy sok néző menet közben, a rossz játék miatti csalódottságában vagy mérgében kapcsol át másik csatornára.

Évek óta nem változik, vagyis nem éri el a kívánt szintet a hazai labdarúgómeccsek tévés nézettsége. Pedig televíziós közvetítés nélkül egyik sport sem tartja el önmagát, ha nincs elég néző, nincs reklám és nincs pénz.

Persze az, hogy "évek óta", félrevezető, hiszen 1998-ban gyakorlatilag nem is volt a tévékben futball, mert pereskedett az MLSZ és a jogdíjtulajdonos Football Duó Kft., de hozzá kell tenni, hogy azt megelőzően sem volt jó üzlet a fociközvetítés.

A tízszázalékos nézettség csak ritkán jött össze - 1999 őszén a rekord az FTC-Győr találkozó volt 9,8 százalékkal, 900 ezer nézővel -, az 1999/2000-es idényben pedig 5,6 és 11 százalék között volt a nézettség, de az utóbbi szám csak mutatóba akadt, mert az átlag bőven a 10 százalék alatt maradt. Sok esetben öt-hat százalékot értek el a meccsek. A bajnokság végén Muszbek Mihály ligaigazgató úgy fogalmazott, hogy az lenne jó a labdarúgásnak, ha tartósan tíz százalék fölé kerülne a nézettség.

A mostani idényből már lement tíz forduló, de semmivel sem nőtt a nézők száma. "Nincs változás" - mondta Juni György, a Telesport főszerkesztője. "Jellemző a Bordeaux-Debrecen UEFA-kupa-mérkőzés: egész jól indult a nézettség, az elején nyolc-kilenc százalék volt, de öt százalékkal ért véget." Vagyis sok néző megelégelte a kapott gólokat, és inkább átkapcsolt egy másik csatornára. Még jó, ha nem dobta ki a készüléket az ablakon, de talán éppen az a baj, hogy az emberek többsége már nem is dühöng igazán. Csak átkapcsol. A főszerkesztő hozzátette, hogy a hazai bajnoki meccsek esetében is gyakori jelenség, hogy sok néző menet közben feladja. Nem ritka, hogy öt százalékkal zár egy-egy dögunalmas futballmeccs.

És még így is a tévés közvetítés a hivatásos bajnokság sikerágazata, köszönhetően egy nem várt szerződésnek. Tavaly nyáron, a kormány által is támogatott reformok kezdetén az m1 közszolgálati televízió és a UPC Broadcast Center Ltd. megegyezett a ligával - illetve a Football Duóval -, hogy három évre 23,5 millió német márkát fizet. Ha hozzáadjuk a negyedik és az ötödik évre benyújtott vételi szándékukat, akkor az összeg 44,7 millió márka lehet az öt esztendőre. Óriási összeg, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy 1999/2000-ben 84 millió forint volt a magyar futball tévés bevétele. Muszbek Mihály a tavalyi szerződés megkötésekor úgy fogalmazott, hogy a piac bizalmat szavazott a hazai foci jövőjének.

Hát benne vagyunk a jövőben, a nézők érdeklődése viszont még a múltat tükrözi. A Football Duó ügyvezetője, Bodnár György nincs meglepődve. "Nem hiszem, hogy ennél többet lehetne elvárni a fizetőképes magyar nézőktől" - mondta. "Miért gondolnánk, hogy a hazai bajnoki mérkőzések jobban érdeklik őket, mint a gyakorlatilag ugyanabban az időben nézhető angol, német és olasz meccsek? És akkor még nem beszéltem a Bajnokok Ligájáról meg az UEFA-kupa-mérkőzésekről, márpedig a heti tévézésre fordítható időből ezek a meccsek is sokat elvesznek. Meggyőződésem, hogy amint olyan lesz a magyar labdarúgás, mint az olasz vagy az angol, rögtön megugrik a nézőszám is. Amint olyan lesz."

Kósa Tamás

Korábban:

Bizalmat szavazott a piac a focinak