Vágólapra másolva!
2002-ben bejegyezte az Európai Szabadalmi Hivatal Oroszi László magyar feltaláló találmányát, az irányítósávos labdarúgó cipőt. A hat év alatt, 30 milliós költségen kifejlesztett cipőhöz hasonlóval állt elő 2000-ben az Adidas is, a szabadalmi jog azonban 1999-ig - a kérelem beadásának időpontjáig - visszahatóan érvényes. A feltaláló tárgyalásokat kezdeményezett a céggel az ügyben.

Fotó: HavariaPress
Oroszi László és találmánya

A feltaláló elmondta, hogy a találmányt már 1996 őszén regisztrálta, és be is jegyezte a Magyar Szabadalmi Hivatal. Az évekig tartó fejlesztés során egyre tökéletesedő cipőre 1999 tavaszán kértek nemzetközi szabadalmi oltalmat, melyet 2002. április 10-én meg is ítélt az Európai Szabadalmi Hivatal. Az erről szóló okiratot május 22-én kapták kézhez az érintettek. Az irat bizonyítja, hogy az Oroszi László által kidolgozott elvre más nem kért oltalmat, és a beadás időpontjáig visszaható az érvényessége.

Oroszi László 2000-ben vette észre, hogy az Adidas az ő találmányára kísértetiesen hasonlító cipővel jelent meg. Mint mondta, egy magazin címlapján látta azt a képet, amin David Beckham az Adidas akkori legújabb modelljét tartja kezében.

A cipő kifejlesztésével kapcsolatban Oroszi László elmondta, hogy 1996-ban kereste fel ötletével Nagy László labdarúgót, aki először megmosolyogta a bordázott gumival bevont orrú cipőt, ám a fejlesztés során számára is kiderült: az ötletben van fantázia. Az irányítósávos cipő működésének lényege, hogy az orron kialakított speciális összetételű bordázott gumifelületen jobban megtapad a sima labda, mint a szintén sima felületű cipőén. Nagy László labdarúgó az elvet az asztalitenisz-ütőéhez hasonlította.

A sajtótájékoztatón ugyan nem mondták ki nyíltan, hogy az Adidas ellopta Oroszi ötletét, azonban az iratok alapján az irányítósávos sportcipőre csak a magyar feltalálónak van szabadalmi oltalma, a cégnek - noha korábban ezt állította - nincs.

A magyar feltaláló gyanúját erősíti az is, hogy a Tisza Műgumi Kft. az Adidas beszállítója - ahol közreműködtek a cipő kifejlesztésében - 1997-et követően több mint három alkalommal tárgyalt az Adidas különböző, egészen magas szintű vezetőivel is az ötlet megvalósításáról, és a cipőt is bemutatták nekik. Felvetésüket azonban a cég - arra hivatkozva, hogy nem aktuális - elvetette - mondta el Izing András a kft. vezetője. Mint beszámolt róla, ezekről a tárgyalásokról írott jelentések is fellelhetők.

Hogy miért csak most álltak elő igényükkel, Rónaszéki Tibor szabadalmi ügyvivő azzal indokolta, hogy meg akarták várni, amíg hivatalos okirat is bizonyítja, hogy az ötlet jogai Oroszi Lászlót illetik. Céljuk elsősorban az, hogy tárgyalóasztalhoz ülhessenek az Adidas képviselőivel, és megállapodásra jussanak. Konkrét javaslatot nem fogalmaztak meg az ügy megoldására, azonban elhangzott az, hogy százmilliós nagyságrendű összegekről van szó, csak a cipő kifejlesztése 30 millió forintot emésztett fel, és az Adidas feltehetően több millió pár, ezen az elven alapuló cipőt gyártott már le.

A feltaláló elmondta, szeretné elérni, ha Közép-Kelet-Európában is szigorúbban érvényesülne a szabadalmi jog, és egy cég - ha mégoly erős is gazdaságilag - tartsa be a jogot.