A tragédia okozója: Ne izgulj, majd sietünk

Chapecoense Kolumbia repülőgép szerencsétlenség
Rescue teams work in the recovery of the bodies of victims of the LAMIA airlines charter that crashed in the mountains of Cerro Gordo, municipality of La Union, Colombia, on November 29, 2016 carrying members of the Brazilian football team Chapecoense Real. A charter plane carrying the Brazilian football team crashed in the mountains in Colombia late Monday, killing as many as 75 people, officials said. / AFP PHOTO / STR / Raul ARBOLEDA
Vágólapra másolva!
A bolíviai hatóságok előre szóltak a repülési tervet készítő diszpécsernek, hogy a tervezett úthoz nincs elég üzemanyag a hétfőn Kolumbiában lezuhant repülőgépen, de a diszpécser figyelmen kívül hagyta a figyelmeztetést – jelentette a bolíviai média csütörtökön. 

A diszpécser később maga is a gépen utazott, és nem élte túl a balesetet. Quispe megtagadta a repülési terv megváltoztatását, annak ellenére, hogy induláskor a Santa Cruz de la Sierra-i repülőtér munkatársa, Celia Castedo figyelmeztette, hogy a repülőgépnek útközben le kellene szállnia tankolni.

– válaszolta Castedo aggodalmaira a diszpécser az El Deber című bolíviai napilap szerint.

A szerencsétlenség helyszíne Forrás: AFP/Raul Arboleda/Raul Arboleda

A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú repülőgépe november 28-án zuhant le a északnyugat-kolumbiai Medellín közelében fekvő La Unión térségében, a szerencsétlenséget a gép 77 utasa közül hatan élték túl. A repülőn utazott a Copa Sudamericana döntőse, a Chapecoense brazil első osztályú labdarúgócsapat is.

Egy eltűnt videojáték miatt zuhant le a brazil csapat gépe

A zuhanás előtt a pilóta, Miguel Quiroga „teljes elektromos meghibásodásra” és üzemanyaghiányra panaszkodott a légiforgalmi irányításnak. A kolumbiai légügyi hatóságok megerősítették, hogy a repülőgép tankja teljesen üres volt a becsapódáskor.

„Elkezdődött a nyomozás, hogy kiderítsük, miért nem volt üzemanyag a gépben” – mondta Freddy Bonilla, a kolumbiai légügyi hatóságok illetékese.

Visszavonták az engedélyüket

Eközben a bolíviai kormány csütörtökön visszavonta a Lamia működési engedélyét – jelentette be Milton Claros miniszter. Az ország szintén vizsgálja a katasztrófát, ahogy azt is, hogyan kaphatott egyáltalán működési engedélyt a Lamia Air.

Az Avro RJ 85-ös egy tankkal maximum 4 óra 22 percig tud repülni: ez a Santa Cruz de la Sierra és a Medellín közötti útvonal repülési időtartamának felel meg. A pilóták kötelesek a szükségesnél legalább 10 százalékkal több üzemanyagot tankolni – írta szakértőkre hivatkozva az El Deber.

A pilóta is hibázott a tragédiánál Forrás: MTI/AP/Luis Benavides

A Lamia igazgatója, Gustavo Vargas a bolíviai televíziónak korábban azt mondta: lehet, hogy a pilóta kihagyott egy újratöltési pontot az ország északi részén, mert az ottani reptér zárva volt, de még mindig tankolhatott volna a kolumbiai fővárosban, Bogotában.

A kolumbiai hatóságok szerint

a szerencsétlenség összes halálos áldozatát sikerült azonosítani, és péntekig mindegyikük földi maradványait hazaszállítják.

A balesetben a Chapecoense 19 játékosa, 24 tisztségviselője és kísérőik, 21 brazil sportújságíró és a személyzet hét bolíviai, illetve paraguayi tagja vesztette életét.